Gå til innhold

drypp og plutselig "tøvethet"? Bekymret datter

Anbefalte innlegg

Hei,

Moren min ble lagt inn i helgen fordi vi oppdaget at hun bare kunne si "ja, ja" og "nei, nei". Viste seg at det var et drypp. Hun har ingen lammelser. Hun ble utskrevet dagen etter. Jeg har på følelsen at hun skjønner oss, min far og jeg, og hun minner han på tv program osv. som han ikke har husket på. Jeg synes dette er svært positivt, det viser jo at hun er "tilstede". Hun ser på knoppene på kaktusen og prater om hvor flott det er at det er så mange knopper. Hun bruker rette ord på nesten alt, men har sagt noen få ord feil, men dette er jo som forventet. Hun kan ha hatt et lite drypp for noen få år siden, men da fungerte hun fint igjen, etter en undersøkelse på sykehuset, hun ble ikke innskrevet den gangen. Det som bekymrer meg er at hun sa til middagen i dag at de måtte spare litt mat til hennes bror, det er bare det at han har vært død i et halvt år. Hun har aldri før vist signal på "tøvethet", og hennes foreldre og søsken har aldri vist tegn på senilitet. Hennes foreldre var i 90 årene da de døde. Er det sjanse for at hun blir sitt "gamle jeg". Jeg er redd, og føler meg så alene med engstelsen. Hun er 80 år, og har alltid vært lynende intelligent, er både psykisk og fysisk aktiv. Dagene som har gått siden hun kom ut av sykehuset har hun naturlig nok ikke vært så aktiv fysisk. Min far er tunghørt, så jeg håper på en måte at han hørte feil. Min mor har forresten angina, og har hatt det i en ti års tid. Takk for alle beroligende svar :)

Fortsetter under...

Gjest Christian Anker, spesialist i allmennmed

Jeg foreslår at du gir din mor litt tid til å komme seg etter hendelsen. Hjernen klarer ofte å "hente" set litt inn igjen etter en slik påkjenning. Jeg håper det skjer med din mor også. Det høres jo ut til å ha gått ganske bra med henne så langt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...