Gå til innhold

Trening for hypermobile ledd

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Skrevet

http://www.sunnaas.no/omoss/avdelinger/trs/diagnoser/eds/Sider/fysisk-funksjon-og-aktivitet.aspx

Og her står det "Egnede aktiviteter: Vi anbefaler trening i basseng, rask gange, stavgang, pilates/yoga/mage-og-rygg-grupper, utholdende styrketrening og sykling."

Akkurat. :0)

Til å bli gæærn av. Stol på deg selv og kroppen din! Du vet best hva du trenger. Jeg har nettopp skiftet treningsform og nå gleder jeg meg til å trene hvilket jeg ikke gjorde før. Jeg blåser i hva treneren sier.

Skrevet

Jeg kan ikke noe om hva ekspertene sier, men kan si hva som funker for meg: styrketrening med fokus på å bygge opp alle småmusklene og støttemuskulaturen. Dvs - ikke nødvendigvis så mye tunge vekter, men mye bruk av ustabilt underlag når jeg trener ben (aktiviserer alle småmusklene i beina, spesielt rundt knær og ankler) og bruk av manualer for armer/skuldre/ rygg. Det gir en helt annen form for trening enn når jeg bruker maskiner.

Det er særdeles viktig for meg er å kjøre kontrollert. Alltid stoppe leddet før jeg strekker for langt (da overstrekker jeg), alltid passe på hvordan håndleddene står osv osv. Riktig teknikk er alfa og omega.

Jeg har heldigvis en god personlig trener som er oppmerksom på problemet og som hjelper meg å passe på. Jeg har gradvis blitt flinkere til å se det selv også dersom jeg er i ferd med å gjøre noe feil.

Skrevet

Det som stod i den artikkelen er det samme som lege og fysioterapeut har sagt om sønnen vår, som har hypermobile ledd. Han han gjerne trene, men skal ikke strekke ut, ikke presse leddene - han er ekstremt myk, særlig i ryggen, hender og føtter.

Viktig med sko som støtter, viktig å bygge opp musklene rundt de mest belastende leddene (særlig ankel, kne osv).

Han er 13 år nå, og trener fotball 3-4 ganger i uka. Han tøyer ikke ut, men trener ellers som de andre.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...