Gå til innhold

Allergi - håndleddet

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har vært plaget med utslett som klør på baksiden av ene håndleddet siden i sommer.

Det virker som utslettet kom etter at jeg brukte selvbruningskrem et par ganger i sommer. Sluttet da straks med kremen ettersom jeg trodde det var den jeg reagerte på, men nå er jo det flere måneder siden, og eksemet er like ille.

Jeg bruker kun ekte smykker, og gikk en tid uten klokke tilfelle den var årsaken, men det hjalp heller ikke (dessuten var klokka på andre håndleddet)

Er flink og smører området med parfymefrie, parafinfrie salver men det hjelper ikke. Har også prøvd hydrokortisonsalve og da blir utslettet borte i ca en uke før det kommer tilbake som før...

Kan gå et par dager uten at det klør noe særlig, og når det begyner å klø, prøver jeg jo å la være men det er ikke så lett (klør så jeg nesten blir gal noen ganger)

Er det kanskje noe jeg spiser jeg reagerer på? Har litt astma, og hadde en del eksem som liten. Har tenkt på å ta en allergitest hos lege, men ville vært svært takknemlig om jeg kunne få råd om hva det kan være her.

Hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/38640-allergi-h%C3%A5ndleddet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Ragnhild Halvorsen, Lege Spesialist i Im

Kjære trisha

Slikt eksem som du beskriver har som oftest sammenheng med noe du er i kontakt med, en krem eller f.eks. nikkel. Du burde få legen til å se på det og eventuelt få en henvisning til lappetesting. Blodprøveallergitesting har ingen hensikt i slike tilfeller og du kan se bort fra at det er noe du spiser som utløser kløen og utslettet. Snakk med legen om resept på kortisonkrem som kan hjelpe.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...