Gå til innhold

Sex før mens


Gjest Lysstråle

Anbefalte innlegg

Gjest Lysstråle

Hei. Jeg er en mann på 31. Jeg hadde sex og kondomen skled av. Jeg ejakulerte idet jeg trakk meg ut så jeg kom i henne selv om mesteparten av spermen kom på utsiden. Hun ville ikke ta angrepille da legen hennes hadde sagt det utgjorde en fare for hjerteinfarkt pga. høyt blodtrykk. Samleiet fant sted 5 dager før hun forventet mens. Hun mente det var usannsynlig liten risiko for at hun kunne bli gravid. Mensen hennes er regelmessig, alltid på samme dagen eller 1-2 dager før. Hvis hun nå får mens som vanlig er det da noen som helst risiko for at hun kan være gravid ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sjansen er liten, men... Det har til alle tider blitt unnfanget barn når som helst i en syklus og det er en ørliten sjanse for at hun har blitt gravid, selv om sjansen for at hun ikke har blitt det er større.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Det er ikke garanti mot graviditet at sæd kommer på utsiden, den kan finne vei likevel. Hvis det skjedde fem dager før ventet menstruasjon, er det riktig at risikoen er meget liten, det er på det nærmeste utenkelig. Med hensyn til det med blodtrykk og angrepille, så kan det ha hatt en viss relasjon til de gamle angrepiller som var en sterk p-pille, men de brukes ikke lengre. Dagens angrepille er enten en gestagenpille (Postinor eller Norlevo) som kan kjøpes uten resept eller EllaOne som bare fås på resept. De første skal tas innen 3 døgn, den siste innen 5 døgn.

Hvis det kommer menstruasjon til vanlig tid er det sikkert bevis på at hun ikke er gravid.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Hvis hun nå får mens som vanlig, er det da noen som helst risiko for at hun kan være gravid ?''

Hun er ikke gravid hvis hun får mensen og den virker "normal" (mengde / varighet). Noen ganske få opplever blødninger i svangerskapet som kan forveksles med mens, men det er ikke vanlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lysstråle

Det er ikke garanti mot graviditet at sæd kommer på utsiden, den kan finne vei likevel. Hvis det skjedde fem dager før ventet menstruasjon, er det riktig at risikoen er meget liten, det er på det nærmeste utenkelig. Med hensyn til det med blodtrykk og angrepille, så kan det ha hatt en viss relasjon til de gamle angrepiller som var en sterk p-pille, men de brukes ikke lengre. Dagens angrepille er enten en gestagenpille (Postinor eller Norlevo) som kan kjøpes uten resept eller EllaOne som bare fås på resept. De første skal tas innen 3 døgn, den siste innen 5 døgn.

Hvis det kommer menstruasjon til vanlig tid er det sikkert bevis på at hun ikke er gravid.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Hei Mette. Takk for raskt svar. Jeg har bekymret meg så at jeg ikke har klart å spise. Vil du si at det var nesten like "sikkert" å vente på å la naturen gå sin gang med mensen som å ta angrepille ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Hei Mette. Takk for raskt svar. Jeg har bekymret meg så at jeg ikke har klart å spise. Vil du si at det var nesten like "sikkert" å vente på å la naturen gå sin gang med mensen som å ta angrepille ?

Hvis kvinnen har regelmessige menstruasjoner, så kan man stole på det med de fruktbare dager (fra ca 7.-15.dag i syklus), men er syklus uregelmessig (f.eks. hvis hun nylig har sluttet med p-pille) kan man ikke være sikker.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...