Gå til innhold

Dyrere å feire jul på sunnmøre

Anbefalte innlegg

Gjest Verdt å betale for
Skrevet

Sunnmøringer liker pinnekjøtt til juleaften, østlendinger liker svineribbe....

men det som er så urettferdig er at svineribba kan koste bare 29.90 kr kiloen om du er heldig, så trenger du bare sossisser og medisterpølser til.

På sunnmøre må vi ha pinnekjøtt som koster 2-400 kr kiloen, svinemør - helst to typer, de koster gjerne et par hundre kroner kiloen om man skal ha kvalitet,

noen bruker også sossisser og medisterkaker i tillegg - og noen til og med svineribbe i tillegg! Og det blir dyrt!

Hrmmmmmmmmmmmf. Men jeg syns svineribbe smaker hverdagsmat, er pinnekjøtt som er julemat for meg :-)

Skrevet

Mye mer vann i svineribba da, som fordamper under steiking, mens pinnekjøttet er tørrere og lettere. ;-)

-ellers MÅ man vel ikke spise hverken det ene eller det andre, vi har både ribbe og pinnekjøtt i løpet av jula vi, men jeg tenker ikke over hvilken middag som er dyrest mens jeg spiser den! Begge deler smaker av jul og høytid synes jeg.

Skrevet

Og så lever folk i resten av landet i den villfarelsen at de tror vi sunnmøringer er gjerrige??? :P

Skrevet

Jeg fikk en kilos pinnekjøtt til 90,- kroner på Rema og det var helt prima. Serverte det forrige helg. Enkelt tilbehør da! Vi skal ha tynnribbe i løpet av julen. Vet ikke om jeg kommer billigere unna. På selveste julaften skal vi ha ryper i rømmesaus, med russiske erter og rognegèle. Ingenting kan slå det!

Skrevet

Det er ingen som "må" noe som helst, heldgivis finnes det ikke noe julematoppsyn som påtvinger folk dyre kjøp - selv om det kan virke sånn noen ganger.

Gjest trådstarter
Skrevet

Og så lever folk i resten av landet i den villfarelsen at de tror vi sunnmøringer er gjerrige??? :P

Kanskje derfor vi er gjerrige da, for å spare så vi har nok til den dyre julematen :D

Gjest så dyrt er det ikke
Skrevet

Pinnekjøtt fra Gilde koster så vidt jeg vet 149,- pr kilo på Joker, og det er jo ikke akkurat en billigbutikk. Men kanskje det er pinnekjøtt fra villsau du kjøper siden det er så dyrt?

Gjest trådstarter
Skrevet

Pinnekjøtt fra Gilde koster så vidt jeg vet 149,- pr kilo på Joker, og det er jo ikke akkurat en billigbutikk. Men kanskje det er pinnekjøtt fra villsau du kjøper siden det er så dyrt?

Coop obs har flere sorter, henriette er den billigste tror jeg, så har vi bjorli som koster noen og trehundre og gourmetlam fra et eller annet merke kostet nesten 400 kr kiloen. Man får den kvaliteten man betaler for. Ofte er det mye kjøtt på beinet og god kvalitet på den dyre, de billige har ofte mye fett og lite kjøtt.

Og så er det lurt å kjøpe lam, ikke sau. Sau tar mye lenger tid å koke/dampe og smaker ikke like godt som lam :-) Syns jeg da.

Også foretrekker jeg saltet og tørket pinnekjøtt, ikke røkt.

Hmmmmmjau :)

Skrevet

Kanskje derfor vi er gjerrige da, for å spare så vi har nok til den dyre julematen :D

Der har du det!! :P

Skrevet

Jeg bryr meg lite om prisen på den ene middagen i året, Da skal det være pinnekjøtt fra en helt spesiell gård, salta og tørka heime. Mørpølse kan vi styre vår begeistring for,så det kjøper vi ikke. Men gode mandelpoteter og hjemmelaget kålrabbistappe av kortreist, økologiske rabber må det være :-)

Får vann i munnen ved tanken...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...