Gå til innhold

Betale barn for gode karakterer?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg har ikke betalt de to eldste mine da det ikke var nødvendig fordi de fikk gode karakterer uten problemer. Men jeg betaler minstemann som sliter mye mer på skolen og bruker mye mer tid enn de to andre har gjort. Han får 500 kr for en femmer og 100 kr for en firer.

..og ingenting for en sekser?

Her er en tråd om samme tema, som jeg startet for nesten 10 år siden:

http://doktoronline.no/forum3/bin/gotomsg.wa2?MessageId=2093161

Jeg har en ungdomsskoleelev nå også, og har nok en gang fått høre at "alle" får betalt. Men det får han ikke. Dvs. han fikk litt "feriepenger" nå til jul, men de får ikke terminkarakterene før i januar.

Jeg kan strekke meg til enkelte "gulrøtter" i form av belønning for spesielle ting, som enkeltkarakterer på vitnemålet i 10. klasse hvis det f.eks. er noen fag jeg vet han ligger i "vippeposisjon" på. Men det blir aldri noen fast takst for prøvekarakterer hjemme hos oss.

Min eldste begynte på ungdomsskolen, og han nevnet noen tidlig i høst om at en del får betaling for gode karakterer. Det har imidlertid ikke vært aktuelt hos oss.

Han tar ting lett og får gode karakterer, og jeg synes ikek det er riktig å premiere ham med penger. Det kan muligens være aktuelt på avgangskarakterer hvis det er noe han jobber knallhardt med, men det har vi ikke diskutert.

De to andre barna kommer trolig ikke til å få så gode karakterer som han, og jeg synes det blir feil å premiere ham med penger fordi han tar ting lettere enn det de to andre gjør. De jobber ofte like mye med leksene som han.

Da skal du få et tilfelle som ikke stemmer med det du har hørt før; Min jr fikk 100,- pr 5'er og 500,- pr 6'er i karakterboka til jul og sommer på ungdomskolen, og vi er ikke "rikmannsforeldre" og han er ingen bortskjemt fyr som skal ha penger for å bidra hjemme ;-p

Og jeg kjenner tre drittunger som får bra betalt for gode karakterer, og som omtrent ikke tørker seg bak uten å få betalt for det. Er ikke det bevis nok for at jeg har rett så vet ikke jeg! ;)

Jeg synes dette med at de skal ha lønn for å gjøre ting det egentlig er en selvfølge at de gjør er noe tull, selv om jeg ser at det kan være det som må til for å å få de lateste og mest umotiverte på banen. Jeg synes at visse ting gjør man bare, uten protest, og skolearbeid er en av dem. Er de så tette at de ikke forstår at livet blir vanskelig hvis man ikke gidder å gjøre en innsats på skolen, ja da er de vel født for å nave da? Værsågod, bare nav i vei. Er det likevel noe guts der innerst inne bak all fluffen får de ta den lange, tunge veien med å skaffe seg studiekompetanse etterhvert. Det går det også.

Annonse

Han har aldri fått en sekser og det tror jeg aldri han kommer til å få heller. Jeg har aldri hatt unger som har fått seksere og kjenner til dags dato ingen andre som har fått det heller.

''Han har aldri fått en sekser og det tror jeg aldri han kommer til å få heller. Jeg har aldri hatt unger som har fått seksere og kjenner til dags dato ingen andre som har fått det heller.''

? Det er da virkelig ikke så uvanlig å få en sekser vel?

Han har aldri fått en sekser og det tror jeg aldri han kommer til å få heller. Jeg har aldri hatt unger som har fått seksere og kjenner til dags dato ingen andre som har fått det heller.

'' Jeg har aldri hatt unger som har fått seksere og kjenner til dags dato ingen andre som har fått det heller.''

Snakker du om standpunktkarakterer nå eller om karakterer på prøver? Poden min har hatt flere 6'ere på prøver i alle fall, standpunktkarakter har han foreløbig ikke fått (9. trinn).

'' Jeg har aldri hatt unger som har fått seksere og kjenner til dags dato ingen andre som har fått det heller.''

Snakker du om standpunktkarakterer nå eller om karakterer på prøver? Poden min har hatt flere 6'ere på prøver i alle fall, standpunktkarakter har han foreløbig ikke fått (9. trinn).

Jeg snakker standpunktkarakterer. Man skal vite en god del mer enn pensum for å få en sekser. Men begge de to eldste har fått A på universitet og høyskole så jeg tar det ikke så tungt at de ikke har fått noen seksere ;) Og en er ferdig med mastergrad og den andre er på god vei :)

''Han har aldri fått en sekser og det tror jeg aldri han kommer til å få heller. Jeg har aldri hatt unger som har fått seksere og kjenner til dags dato ingen andre som har fått det heller.''

? Det er da virkelig ikke så uvanlig å få en sekser vel?

På den skolen ungene og jeg har gått på har ikke en sekser vært vanlig.

Dette blir helt feil for meg!

Det er mange som jobber knallhardt, men som aldri får en karakter over tre/fire og det er de som surfer seg igjennom med toppkarakterer.

Vil dere belønne, belønn innsats. Ikke resultat. Hvordan blir det da med søsken som ikke har samme evner for eksempel?

En premiering er en ytre motivasjon, som gjerne forsvinner dersom premieringen forsvinner. Lær heller barnet og se sammenhengen mellom den innsatsen det gjør og resultatene. Et barn som jobber godt fortjener belønning uavhengig av resultat.

Så har barnet ditt jobbet flittig, gjør noe hyggelig sammen når karakterene kommer, uavhengig av om det er 2 eller 6 som dominerer, Et barn som blir belønnet for innsatsen det legger ned, bygger opp indre motivasjon.

Annonse

Dette blir helt feil for meg!

Det er mange som jobber knallhardt, men som aldri får en karakter over tre/fire og det er de som surfer seg igjennom med toppkarakterer.

Vil dere belønne, belønn innsats. Ikke resultat. Hvordan blir det da med søsken som ikke har samme evner for eksempel?

En premiering er en ytre motivasjon, som gjerne forsvinner dersom premieringen forsvinner. Lær heller barnet og se sammenhengen mellom den innsatsen det gjør og resultatene. Et barn som jobber godt fortjener belønning uavhengig av resultat.

Så har barnet ditt jobbet flittig, gjør noe hyggelig sammen når karakterene kommer, uavhengig av om det er 2 eller 6 som dominerer, Et barn som blir belønnet for innsatsen det legger ned, bygger opp indre motivasjon.

''Så har barnet ditt jobbet flittig, gjør noe hyggelig sammen når karakterene kommer, uavhengig av om det er 2 eller 6 som dominerer, Et barn som blir belønnet for innsatsen det legger ned, bygger opp indre motivasjon.''

Det sier jeg til guttungen også - at han trenger ikke komme hjem med bare 6'ere, at han gjør sitt beste er godt nok. :o)

tzatziki1365380058

Jeg kommer aldri til å betale for gode karakterer. Om jeg skulle finne på noe, måtte det heller være å ta fra lommepenger om de ikke jobbet et passende antall timer med leksene hver uke. Man må jobbe for penger her i verden, og jobben til ungene mine, er faktisk skolearbeid.

Vet om en som vanligvis fikk 2000 kroner måneden i lommepenger. Da han begynte å gjøre det skikkelig dårlig på skolen, satte foreldrene hardt mot hardt: Ingen lommepenger før han jobbet minimum 2 timer hver dag med leksene (dette var på videregående). Hadde kjempegod effekt på denne ungdommen, men kan sikkert slå andre veien også.

Og jeg kjenner tre drittunger som får bra betalt for gode karakterer, og som omtrent ikke tørker seg bak uten å få betalt for det. Er ikke det bevis nok for at jeg har rett så vet ikke jeg! ;)

Jeg synes dette med at de skal ha lønn for å gjøre ting det egentlig er en selvfølge at de gjør er noe tull, selv om jeg ser at det kan være det som må til for å å få de lateste og mest umotiverte på banen. Jeg synes at visse ting gjør man bare, uten protest, og skolearbeid er en av dem. Er de så tette at de ikke forstår at livet blir vanskelig hvis man ikke gidder å gjøre en innsats på skolen, ja da er de vel født for å nave da? Værsågod, bare nav i vei. Er det likevel noe guts der innerst inne bak all fluffen får de ta den lange, tunge veien med å skaffe seg studiekompetanse etterhvert. Det går det også.

''Jeg synes at visse ting gjør man bare, uten protest, og skolearbeid er en av dem. Er de så tette at de ikke forstår at livet blir vanskelig hvis man ikke gidder å gjøre en innsats på skolen, ja da er de vel født for å nave da? Værsågod, bare nav i vei'' HERREJEMINI så uenige vi er! :D Må imidlertid legge meg og snakkes heller mer i morgen :)

''Jeg synes at visse ting gjør man bare, uten protest, og skolearbeid er en av dem. Er de så tette at de ikke forstår at livet blir vanskelig hvis man ikke gidder å gjøre en innsats på skolen, ja da er de vel født for å nave da? Værsågod, bare nav i vei'' HERREJEMINI så uenige vi er! :D Må imidlertid legge meg og snakkes heller mer i morgen :)

Jajaja. Jeg er litt i overkant negativ når jeg er syk og svak og har feber:) Noen av dem er kanskje ikke skapt for å nave, og kan ha nytte av en gulrot for å ta seg selv i nakken, men jeg synes fortsatt ikke noe om å lønne unger for ting de bør gjøre av seg selv. Det blir fort normalen, og alle andre får, og før man vet ordet av det gidder de ikke å gjøre det grann uten lønn. Det har jeg sett på nært hold en god del ganger, dessverre.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...