Gå til innhold

Hva er det med menn og jul?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mannen min gjør ingenting til jul, og da mener jeg ingenting bortsett fra å ordne med juletreet.

Ellers tar han knapt ordet jul i sin munn, og jeg styrer med resten. Baking,husvask og julegaver. Samt planlegging av juleselskaper, klær og pynt.

Jeg er ufør og hjemmeværende og naturlig at jeg tar en del av dette. Men jeg blir så sliten og det er ikke uvanlig at jeg blir liggende i mellomjula.

Vi har diskutert dette opp og i mente, han sier ja og ha og er enig i ditt og datt. Men ingen ting har endret seg. Han mener at jula kommer uansett og at det gjøres alt for mye som slettes ikke er nødvendig.

Er det vanlig holdning blant menn, eller er det bare her det er slik?

Jeg har virkelig prøvd det meste, men til ingen nytte.

Skrevet

Neste jul lager du en liste med alle oppgaver, også setter dere dere ned og fordeler disse oppgavene. Skriv navn bak hver oppgave, og lag en rute for "Utført" som man haker av i.

Lista henger du på kjøleskapet (eller et lett synlig sted), og så gjør du dine oppgaver. Hvis han velger å ikke gjøre sine, vel så får det jo bli slik da. Så får han også se hvor gøy det er å feire jul uten ditt og uten datt.

Jeg har to venninner som gjorde det slik etter å ha slitt seg helt ut på juleforberedelser, og la meg si det sånn: Det ble med den ene, rare jula. Hehe.

Skrevet

Fordi han KAN, du gjør jo alt uansett. Og fordi han kanskje rett og slett ikke bryr seg om alle de små tingene.

Som mamman under her nevner, hva om du gjør like mye som han = ingenting. Og ser hva som skjer? Sitter dere i så fall i mørket med grandiosa? Kunne være vel verdt et eksperimen spør man meg. :0D

Skrevet

Neste jul lager du en liste med alle oppgaver, også setter dere dere ned og fordeler disse oppgavene. Skriv navn bak hver oppgave, og lag en rute for "Utført" som man haker av i.

Lista henger du på kjøleskapet (eller et lett synlig sted), og så gjør du dine oppgaver. Hvis han velger å ikke gjøre sine, vel så får det jo bli slik da. Så får han også se hvor gøy det er å feire jul uten ditt og uten datt.

Jeg har to venninner som gjorde det slik etter å ha slitt seg helt ut på juleforberedelser, og la meg si det sånn: Det ble med den ene, rare jula. Hehe.

Har vurdert denne løsningen, og i år har vi forsåvidt muntlig fordelt oppgaver. Men han har "glemt" sine oppgaver, så jeg har gjort dem selv. Han skulle vaske soverom og skifte på sengetøyet. Jeg orker ikke sove i skittent sengetøy, så derfor gjorde jeg det.

Men neste år skal jeg lage liste, så da får jeg være lur å gi han oppgaver som svir til egen bak om de ikke blir gjort.

Skrevet

Har vurdert denne løsningen, og i år har vi forsåvidt muntlig fordelt oppgaver. Men han har "glemt" sine oppgaver, så jeg har gjort dem selv. Han skulle vaske soverom og skifte på sengetøyet. Jeg orker ikke sove i skittent sengetøy, så derfor gjorde jeg det.

Men neste år skal jeg lage liste, så da får jeg være lur å gi han oppgaver som svir til egen bak om de ikke blir gjort.

''Men neste år skal jeg lage liste, så da får jeg være lur å gi han oppgaver som svir til egen bak om de ikke blir gjort.''

Ja, det må jo være oppgaver som faktisk merkes at ikke blir gjort. Som å pynte juletre, eller kjøpe ribbe, eller-eller-eller. Forøvrig kan det også være en ide å velge hver sin gang fra lista, men da må man gjøre litt mer forarbeid slik at hver post "vektes" omtrent like mye.

Synliggjøring er nok det som må til, og husk også å ikke kritisere han om han ikke utfører oppgavene nøyaktig slik du ville gjort. :-)

Skrevet

Fordi han KAN, du gjør jo alt uansett. Og fordi han kanskje rett og slett ikke bryr seg om alle de små tingene.

Som mamman under her nevner, hva om du gjør like mye som han = ingenting. Og ser hva som skjer? Sitter dere i så fall i mørket med grandiosa? Kunne være vel verdt et eksperimen spør man meg. :0D

Jeg har vært inne på tanken å gjøre ingenting. Og jeg har utsatt i det lengste viktige ting som julegaveinnkjøp i håp om at han skulle ta affære. Men neida. Det endte med at vi lille julaften måtte ivei og hadde en lang liste med gaver som skulle handles inn, pakkes og leveres. Jeg har ikke samvittighet til å la sånt være ugjort.

Gjest det blir vel jul likevel
Skrevet

mannen min er også sånn og begge er i full jobb og vi har små barn.

Huset ser ut som et rottereir nå, skittent gulv, klær og ting ligger strødd...

Vi har fått opp juletre og julepynt og greier, det hjalp han meg med...

men rotet... nei det ser han knapt :(

Hmf Så nå får jeg styre med å rydde og vaske så det blir litt koselig her til jul. Hjelper ikke med juletre når huset ser ut som et rottereir.

Skrevet

De fleste menn opplever vel at jula er en damegreie. Vi synes at den er utgått på dato, og noe vi kunne greid oss godt uten.

Når noen menn stiller opp med juleforberedelser, er det nok mer for å være hyggelige mot kone og barn enn for at de synes jula er ok.

Skrevet

mannen min er også sånn og begge er i full jobb og vi har små barn.

Huset ser ut som et rottereir nå, skittent gulv, klær og ting ligger strødd...

Vi har fått opp juletre og julepynt og greier, det hjalp han meg med...

men rotet... nei det ser han knapt :(

Hmf Så nå får jeg styre med å rydde og vaske så det blir litt koselig her til jul. Hjelper ikke med juletre når huset ser ut som et rottereir.

Eskene med julepynt ligger på loftet enda. Han skulle ta dem ned for en uke siden. I år har vi ikke fremme verken adventsstake eller adventsstjerne. Han skulle ordne med det, men det har han ikke gjort. Jeg kjøpte en lilla juleblomst istedet. Litt pynt i adventa ville jeg ha.

Skrevet

Jeg har vært inne på tanken å gjøre ingenting. Og jeg har utsatt i det lengste viktige ting som julegaveinnkjøp i håp om at han skulle ta affære. Men neida. Det endte med at vi lille julaften måtte ivei og hadde en lang liste med gaver som skulle handles inn, pakkes og leveres. Jeg har ikke samvittighet til å la sånt være ugjort.

Det skjønner jeg er vanskelig. Men hva sa han selv da når det ble så mye stress?

Skrevet

Ikke si at det der er typisk for menn og jul, for jeg har aldri vært borti noen mann som tar så lite ansvar og dumper alt over på sin kone. Du har vel vært for flink og steppet inn og gjort hans del så bra at han ikke har savnet noe som helst? Skal du ha endring må du gjøre din del og la hans del stå der ugjort, selv om du synes det blir en forferdelig jul det året. Det vil han nok lære av. Hvis du ikke kian akseptere at julen kanskje mangler et og annet et år må du vel bare stå på, dekke over latskapen og unnasluntringen hans, og holde munn.

Du har fått mange god råd her. Jeg likte det med godt synlige lister. De burde også henge et sted der alle, dvs gjester også, kan se dem. Da blir han kanskje litt flau og sørger for at han får noen kryss i en fart:)

Gjest sleipe triks
Skrevet

''Men neste år skal jeg lage liste, så da får jeg være lur å gi han oppgaver som svir til egen bak om de ikke blir gjort.''

Ja, det må jo være oppgaver som faktisk merkes at ikke blir gjort. Som å pynte juletre, eller kjøpe ribbe, eller-eller-eller. Forøvrig kan det også være en ide å velge hver sin gang fra lista, men da må man gjøre litt mer forarbeid slik at hver post "vektes" omtrent like mye.

Synliggjøring er nok det som må til, og husk også å ikke kritisere han om han ikke utfører oppgavene nøyaktig slik du ville gjort. :-)

Ja, har hørt om mange kvinner som straffer sine menn med å nekte ham sex hvis han ikke hjelper til hjemme... Er nok ikke så dumt skal du se. Veien til en manns hjerte er dessverre gjennom sex ;-) (nesten sånn som med kattene, bare at der er det maten)....

Merket det på min mann. Jeg truet ikke med å ikke ha sex da, men jeg lovte å gi han en skikkelig blowjob om han tok hele kjøkkenet... og jaggu fikk han fart på seg ;-)

Skrevet

Sånn det er - her i huset blir kællen sliten av det jeg gjør :)

Skrevet

Ja, har hørt om mange kvinner som straffer sine menn med å nekte ham sex hvis han ikke hjelper til hjemme... Er nok ikke så dumt skal du se. Veien til en manns hjerte er dessverre gjennom sex ;-) (nesten sånn som med kattene, bare at der er det maten)....

Merket det på min mann. Jeg truet ikke med å ikke ha sex da, men jeg lovte å gi han en skikkelig blowjob om han tok hele kjøkkenet... og jaggu fikk han fart på seg ;-)

'' Jeg truet ikke med å ikke ha sex da, men jeg lovte å gi han en skikkelig blowjob om han tok hele kjøkkenet... og jaggu fikk han fart på seg ;-)''

*hehe* Min bare flirer rått om jeg - på fleip! - truer med at det ikke blir noe på ham med mindre han gjør ett eller annet. Han vet nemlig utmerket godt hvem av oss som vil sprekke først... *rødme*

Skrevet

Ha ha! Du kan få sagt det flisa!

Skrevet

Det høres jo ut som dere har helt ulike forventninger til hva jula skal være.

Sette seg ned og skrive ned hva som er en ok jul for begge parter og så gi og ta litt? Du kan jo ikke holde på så du er helt utkjørt i romjula, regner med at det er en grunn til t du er ufør, da skal du ikke slite deg ut hjemme heller.

Når dere er enige om innholdet i jula kan dere fordele oppgaver. Kanskje må du redusere litt på hva du mener må til og kanskje må han gjøre litt mer enn han mener må til?

Ingen av dere vil vel ha vanlig hverdag i jula, så litt må han vel kunne bidra med?

Her i huset har vi avtalt julesjau nå i helga, da står alle på litt ekstra og så skal vi pynte til jul på søndag. Julesjauen blir noe redusert pga syke unger, men nettopp for deres del prøver vi. gjøre det beste ut av det,

Skrevet

staaakaaaar ;-)

Du får sende ham til by'n så slipper han å se på!

Skrevet

Kjenner meg ikke igjen. Her deler vi på juleforberedelsene. Han tar seg av alt som har med baking å gjøre, og jeg tar alt med julegaver. Husarbeide og handling av mat og diverse deler vi på - barna hjelper til med baking og husarbeide.

Skrevet

''Ja, har hørt om mange kvinner som straffer sine menn med å nekte ham sex hvis han ikke hjelper til hjemme... Er nok ikke så dumt skal du se. Veien til en manns hjerte er dessverre gjennom sex ;-)''

Gjelder vel bare dersom kona selv ikke anser sex som et gode for egen del - for da går jo sexnekt bare ut over henne også.

Skrevet

Hva med å lage en plan i forkant av det som skal gjøres? Planen inneholder tidsfrister og hvem som skal gjøre hva. F.eks. at han tar handlerunden som inkluderer det som skal brukes i bakverk. Da kan han ikke utsette å handle, for du og barna skal bake..

Plott inn i kalenderen ulike gjøremål og minn han på det om morgenen samme dag, slik at han ikke forventer å bruke hele dag/kveld i sofaen..?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...