Gå til innhold

Jul og alkohol - familiestyr

Anbefalte innlegg

Pappa og stemor kommer på besøk i jula. Det er jeg veldig glad for, siden vi sjelden ser familie og det ellers hadde kun blitt oss fire i kjernefamilien de fleste dagene. Barna er to og syv år gamle.

Problemet er at pappa gjerne drikker en del og da blir han særdeles ubehagelig. Mine barndomsjuler huskes som: "Den jula da pappa truet mamma med kniv", "Den jula både jeg og mamma hadde brukne ribbein". Han er selvfølgelig ikke voldlig mot meg nå og han vil neppe lage styr i forhold til kona, men jeg er uinteressert i at han blir full. Angsten kommer bare jeg ser han med et glass alkohol i hånden.

I tillegg drikker vi ikke rundt barna overhodet og max ett par glass vin hver når de har lagt seg. Noe utover det aksepterer jeg ikke i mitt hjem.

Men hvordan i all verden formidler jeg dette på en god måte til pappa? Jeg er vanligvis flink med slikt som dette, men jeg føler meg ikke spesielt kompetent i dette tilfellet. De ankommer i morgen og skal bo her til 2. juledag.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/386885-jul-og-alkohol-familiestyr/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du lar være å ha alkohol i huset og om han spør så sier du klart fra at dere har en alkoholfri jul. Takler han ikke det så får han finne seg et hotellrom å feire på.

Siden de har flydd inn er sjansene store for at de har med alkohol fra taxfree. I tillegg er butikken åpen hele julaften. Så i så fall må jeg nok si i fra før han spør.

Du bare forteller at dere har bestemt at jula er alkoholfri pga barna, så derfor kan de dessverre ikke drikke alkohol hos dere - og at du regner med de skjønner det!

Okay, jeg får forsøke det. Når sier jeg det? Sender en melding nå før de ankommer eller sier det når jeg kommer hjem fra jobb i morgen kveld?

Okay, jeg får forsøke det. Når sier jeg det? Sender en melding nå før de ankommer eller sier det når jeg kommer hjem fra jobb i morgen kveld?

Si fra før de reiser! Helst så tidlig som mulig, så unngår du at de har begynt å planlegge drikkevarene de skal ha med seg osv ;)

Annonse

Gjest Shira :o)

Kan det være lurt å sende en melding først? Så er de litt forberedt og du slipper en evntuell spontant reaksjon?

Jeg vet ikke helt, men den tanken slo meg. Men jeg kan være veldig konfliktsky i perioder, så det er ikke sikkert det er det beste å sende melding. Håper du får noen gode svar.

God jul nitty-gritty! Håper du får noen fine dager.

Jeg hadde overhodet ikke servert alkohol/hatt alkohol i huset. Dersom samboeren din også kan synes dette er ok, så vil det jo ikke være så lett for faren din å få tak i alkohol - og problemet er løst...

Alternativt; hadde sagt til faren din at ut i fra dine egne dårlige minner knyttet til alkohol, så har du bestemt deg for at dine barns julefeiringer skal være helt alkohol-frie.

Send en sms før de reiser og si at dere kjører alkoholfri jul pga ungene. Så kan de kjøpe taxfree-kvota si på vei hjem.

Sikkert greit at de er forberedt før de kommer.

Skjønner deg godt, har hatt et par slike juler jeg også, heldigvis var det etter at jeg egentlig hadde flytta hjemmefra.

Jeg torte ikke si i fra før de kom. Pappa spurte om vi skulle kjøpe vin til julemiddagen, så da fikk jeg sagt at to flasker vin (til fire voksne) var greit, men at noe mer enn som så drikker vi ikke selv etter at ungene har sovnet. Det synes han var greit. Han drakk svært moderat, ble hverken brisen eller full, og vi hadde en veldig lang, koselig dag med en tidlig kveld for alle voksne :)

Jeg torte ikke si i fra før de kom. Pappa spurte om vi skulle kjøpe vin til julemiddagen, så da fikk jeg sagt at to flasker vin (til fire voksne) var greit, men at noe mer enn som så drikker vi ikke selv etter at ungene har sovnet. Det synes han var greit. Han drakk svært moderat, ble hverken brisen eller full, og vi hadde en veldig lang, koselig dag med en tidlig kveld for alle voksne :)

Så deilig.

Godt å slippe brisne/fulle fedre selv etter at man er voksen...

Annonse

Så bra! Nå ble jeg glad :-)

(Jeg leste om dine erfaringer og bekymringer i går)

Fortsatt god jul til deg og dine :-)

Så bra at alt gikk fint!

Og så trist å høre om din barndoms jul.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...