Gjest Shira :o) Skrevet 22. desember 2012 Skrevet 22. desember 2012 Jeg har hatt endel ryggvondt, generelt smerter i kroppen de siste ukene, helt normalt pga eksamen. Jeg satt med oppgaver og fikk ikke den bevegelsen/treningen jeg pleier. Så har jeg kjørt endel bil. Her er jeg stolt altså! Fra å kjørt så lite pga at eg var dårlig, bli redd kjøring, er jeg nå både her og der. ) Har besøkt familie og det var en seier å kunne kjøre deler av veien selv, bestemme selv. ) Uansett, så i dag sviktet beina under meg. Jeg kan ikke stå oppreist, har det best når jeg sitter. Ene foten skjelver når jeg prøver å stå rett opp. Jeg har nok fått noe muskulært tenker jeg, men hva er best medisinering? For jeg bør vel bevege meg? Ibux og paracet sammen? Evnt hvor stor dose kan jeg ta? Kan jeg ta de dosene jeg tar ved andre smertene mine? (noe jeg har mye mindre av nå ) ) Er det annet som er bedre? Varme eller kulde, hva er best? Mtp på å legge noe bakpå området som er verst. Og jeg som hadde endel på planen nå, jaja, de andre vasker badet og ordnet handlinga, så det er ingen krise. Og den sjokoladekaka som var laget bare til meg, den får jeg få hentet på ett vis, for den er viktigere enn juleforberedelsene kjenner jeg. ;o) 0 Siter
Lillemus Skrevet 22. desember 2012 Skrevet 22. desember 2012 Det er vel på sin plass med en tur på legevakta når beina svikter under deg!? 0 Siter
mrxx Skrevet 22. desember 2012 Skrevet 22. desember 2012 Du må bevege deg, sett deg ikke rolig for da stivner alt til og det blir enda verre å få mykt det opp igjen. Jeg sliter med rygg selv, men jeg trener endel og har holdt det fint i sjakk i de siste 10 årene. Men trener blant annet med TerapiMaster og den er kjempebra for ryggen. Så hvis du blir slitende med rygg fremover så må du begynne å trene. 0 Siter
Gjest Shira :o) Skrevet 22. desember 2012 Skrevet 22. desember 2012 Du må bevege deg, sett deg ikke rolig for da stivner alt til og det blir enda verre å få mykt det opp igjen. Jeg sliter med rygg selv, men jeg trener endel og har holdt det fint i sjakk i de siste 10 årene. Men trener blant annet med TerapiMaster og den er kjempebra for ryggen. Så hvis du blir slitende med rygg fremover så må du begynne å trene. Jeg får hive innpå litt smertestillende, få noen til å kjøre meg ned til veien, jeg bor på toppen og det er eldig glatt, men har flott tursti rett nedi her. Jeg går fast til fysioteraput, trener tilrettelagt for meg, og det er gull verdt! Nå har det nok sikkert toppet seg, mye sitting, eksamensdagene på 6 timer var tunge, bilkjøring, andre senger. Vil det hjelpe om jeg kommer meg i bassenget tror du? Vi har varmere basseng her, ikke så varmt som terapibasseng, men varmere enn vanlig. Jeg svlmte fast en periode og det er også gull verdt, men har hatt opphold, så var jeg oen ganger nå i november, men fikk jo vondt. Eller, jeg fikk sikkert vondt av all sittinga egentlig. Heldigvis er det juleferie nå! ) 0 Siter
Gjest Shira :o) Skrevet 22. desember 2012 Skrevet 22. desember 2012 Det er vel på sin plass med en tur på legevakta når beina svikter under deg!? Nei legevakt..., er det ikke sånne nerver da som går nedover? Og da kan beina, eller ene beine svikte ved press? Jeg har hatt lignende smerter før, men aldri så akutt og så intens, men da var det jo slike nerver som går nedover. Nå er jo begge fysioteraputene mine på juleferie, he he, kan aldri slikt skje en vanlig ukedag i åpningstider? ;o) Jeg kan jo se det an? Om jeg føler jeg mister kontrollen igjen, så kan jeg ringe ut. Det var litt ubehagelig, men sambo var på badet samtidig, så han hjalp meg. Og jeg har hatt så mye blodtrykksfall og diverse at vi hjalp meg jo bare opp igjen og ned i stua. 0 Siter
mrxx Skrevet 22. desember 2012 Skrevet 22. desember 2012 [quote name=Shira )' timestamp='1356168139' post='4848437] Jeg får hive innpå litt smertestillende, få noen til å kjøre meg ned til veien, jeg bor på toppen og det er eldig glatt, men har flott tursti rett nedi her. Jeg går fast til fysioteraput, trener tilrettelagt for meg, og det er gull verdt! Nå har det nok sikkert toppet seg, mye sitting, eksamensdagene på 6 timer var tunge, bilkjøring, andre senger. Vil det hjelpe om jeg kommer meg i bassenget tror du? Vi har varmere basseng her, ikke så varmt som terapibasseng, men varmere enn vanlig. Jeg svlmte fast en periode og det er også gull verdt, men har hatt opphold, så var jeg oen ganger nå i november, men fikk jo vondt. Eller, jeg fikk sikkert vondt av all sittinga egentlig. Heldigvis er det juleferie nå! ) Sitting og stress er aldri bra for noe som helst. Så klarer du å gå en tur så gjør det. Svømming er som du sier gull verdt, fint å svømme litt og både varme opp ømme muskler og få beveget deg. Du kan jo prøve Voltarol også, den er reseptfri. Så får du stresse ned og slappe av i jula:-) 0 Siter
Gjest Shira :o) Skrevet 22. desember 2012 Skrevet 22. desember 2012 Sitting og stress er aldri bra for noe som helst. Så klarer du å gå en tur så gjør det. Svømming er som du sier gull verdt, fint å svømme litt og både varme opp ømme muskler og få beveget deg. Du kan jo prøve Voltarol også, den er reseptfri. Så får du stresse ned og slappe av i jula:-) Jeg stresser aldri i jula, så den biten er grei! ) Jeg har sikkert Voltaren i hus, jeg har fått det for nyresmerter, men magen er ikke så glad i den. Nå har jeg fått colostomi så nå gjør det ikke så mye om magen protestrerer. ) Jeg får sjekke om bassenget er åpent, det er mye som har tatt juleferie. Og så må jeg vente på sambo til å kjøre, han er på skogen og hogger ved. Jeg har søstera mi på besøk, så hun skal få lov til å ordne den siste gaven for meg også. Jeg er heldig, jeg har mange flotte mennesker rundt meg! ) 0 Siter
frosken Skrevet 22. desember 2012 Skrevet 22. desember 2012 Hvis jeg forstår deg riktig, så har du lumbago og ikke ischias i dag? Du har ikke skarpe strålesmerter i beina? I såfall er det god grunn til å være optimistisk om at ryggen oppfører seg igjen i løpet av noen få dager. Det er viktig å skille mellom ulike årsaker til at beina kan "svikte" under en. Akutte korsryggsmerter kan gi en form for avvergereaksjon, slik at man nærmest "knekker sammen" i kroppen fordi ryggen beskytter seg mot bestemte posisjoner. Slike avvergereaksjoner varer som regel ikke lenge, og man har ikke lammelser i beina. F.eks. vil beina da kunne beveges helt greit om man ligger og ikke belaster ryggen. Dersom du derimot får reelle lammelser i beina (som at du ikke lenger kan bevege ankelen selv mens du ligger, eller ikke er i stand til å gå på tærne (men forøvrig kan gå) så bør du oppsøke lege i løpet av relativt kort tid (f.eks. mandag). Med ryggsmerter så er det stort sett slik at det kun er en eneste grunn til å oppsøke lege umiddelbart, og det er om man får blæreparese - men dette er jo ikke aktuelt for deg. Jeg ville tatt store doser nsaids (f.esk. ibux) om du tåler dette i noen dager. Viktig med bevegelse. Dersom du ikke klarer å gå, så bør du krabbe en del rundt på gulvet for å få ryggen i gang igjen. Om du har mulighet til å komme deg i varmtvannsbasseng, så vil det være lurt. 0 Siter
Gjest Shira :o) Skrevet 22. desember 2012 Skrevet 22. desember 2012 Hvis jeg forstår deg riktig, så har du lumbago og ikke ischias i dag? Du har ikke skarpe strålesmerter i beina? I såfall er det god grunn til å være optimistisk om at ryggen oppfører seg igjen i løpet av noen få dager. Det er viktig å skille mellom ulike årsaker til at beina kan "svikte" under en. Akutte korsryggsmerter kan gi en form for avvergereaksjon, slik at man nærmest "knekker sammen" i kroppen fordi ryggen beskytter seg mot bestemte posisjoner. Slike avvergereaksjoner varer som regel ikke lenge, og man har ikke lammelser i beina. F.eks. vil beina da kunne beveges helt greit om man ligger og ikke belaster ryggen. Dersom du derimot får reelle lammelser i beina (som at du ikke lenger kan bevege ankelen selv mens du ligger, eller ikke er i stand til å gå på tærne (men forøvrig kan gå) så bør du oppsøke lege i løpet av relativt kort tid (f.eks. mandag). Med ryggsmerter så er det stort sett slik at det kun er en eneste grunn til å oppsøke lege umiddelbart, og det er om man får blæreparese - men dette er jo ikke aktuelt for deg. Jeg ville tatt store doser nsaids (f.esk. ibux) om du tåler dette i noen dager. Viktig med bevegelse. Dersom du ikke klarer å gå, så bør du krabbe en del rundt på gulvet for å få ryggen i gang igjen. Om du har mulighet til å komme deg i varmtvannsbasseng, så vil det være lurt. Takk for utfyllende svar frosken! Jeg er ganske sikker på at det er lumbago. Har hatt isijas før, og det arter seg litt annerledes som du sier. Jeg har bevegd meg, jeg klarer det, men sliter med å stå rett. Jeg blir derimot verre og verre, det er litt surt for en utålmodig sjel ;o) Jeg klarer å gå, så jeg rusler rundt her, men det er noen bevegelser som er grusomme. Det er ganske intense smerter, for jeg kjenner den sløvheten jeg får ved sterke smerter kommer. Jeg "kobler" jo ut endel når det står på som verst. Så blir det jo litt ekstra nyresmerter og slikt, men det er jo fordi jeg nå er mer obs på området rundt. Venninna mi har kommet med sjokoladekake, så jeg har det jo ganske bra sånn sett, he he. 0 Siter
Gjest GA Skrevet 22. desember 2012 Skrevet 22. desember 2012 [quote name=Shira )' timestamp='1356204135' post='4848531] Takk for utfyllende svar frosken! Jeg er ganske sikker på at det er lumbago. Har hatt isijas før, og det arter seg litt annerledes som du sier. Jeg har bevegd meg, jeg klarer det, men sliter med å stå rett. Jeg blir derimot verre og verre, det er litt surt for en utålmodig sjel ;o) Jeg klarer å gå, så jeg rusler rundt her, men det er noen bevegelser som er grusomme. Det er ganske intense smerter, for jeg kjenner den sløvheten jeg får ved sterke smerter kommer. Jeg "kobler" jo ut endel når det står på som verst. Så blir det jo litt ekstra nyresmerter og slikt, men det er jo fordi jeg nå er mer obs på området rundt. Venninna mi har kommet med sjokoladekake, så jeg har det jo ganske bra sånn sett, he he. klarer du å krabbe? ta en liten krabberunde på gølvet kanskje? Så kan du sjekke om det er julerent samtidig? 0 Siter
Gjest Shira :o) Skrevet 22. desember 2012 Skrevet 22. desember 2012 klarer du å krabbe? ta en liten krabberunde på gølvet kanskje? Så kan du sjekke om det er julerent samtidig? Jeg har krabbet rundt her, til hundene sin store glede, he he. Sjekke om det er julerent trenger jeg ikke gjøre, jeg vet at det IKKE er rent. ;o) 0 Siter
frosken Skrevet 22. desember 2012 Skrevet 22. desember 2012 [quote name=Shira )' timestamp='1356204135' post='4848531] Takk for utfyllende svar frosken! Jeg er ganske sikker på at det er lumbago. Har hatt isijas før, og det arter seg litt annerledes som du sier. Jeg har bevegd meg, jeg klarer det, men sliter med å stå rett. Jeg blir derimot verre og verre, det er litt surt for en utålmodig sjel ;o) Jeg klarer å gå, så jeg rusler rundt her, men det er noen bevegelser som er grusomme. Det er ganske intense smerter, for jeg kjenner den sløvheten jeg får ved sterke smerter kommer. Jeg "kobler" jo ut endel når det står på som verst. Så blir det jo litt ekstra nyresmerter og slikt, men det er jo fordi jeg nå er mer obs på området rundt. Venninna mi har kommet med sjokoladekake, så jeg har det jo ganske bra sånn sett, he he. Det vil være lurt av deg om du legger deg på en ispakning (evt. frosne grønnsaker) 20 minutter hver time. Enig med deg i at dette er lumbago. 0 Siter
Gjest Shira :o) Skrevet 23. desember 2012 Skrevet 23. desember 2012 Det vil være lurt av deg om du legger deg på en ispakning (evt. frosne grønnsaker) 20 minutter hver time. Enig med deg i at dette er lumbago. Jeg har ikke brukt is, men det kan jeg prøve. Er ikke noe bedre i dag, men fant en stilling som gjorde at jeg sov godt noen timer i natt. 0 Siter
frosken Skrevet 23. desember 2012 Skrevet 23. desember 2012 [quote name=Shira )' timestamp='1356256128' post='4848616] Jeg har ikke brukt is, men det kan jeg prøve. Er ikke noe bedre i dag, men fant en stilling som gjorde at jeg sov godt noen timer i natt. Både is og nsaids reduserer noe av den irritasjonen i vevet som skaper "låsningen" i ryggen din. Akkurat denne typen ryggproblem er forøvrig kanskje noe av det som lettest kan behandles av en manuell terapeut eller kiropraktor med mirakuløst resultat. Men du blir bra av deg selv også, det tar bare en del dager (mens kiropraktoren fikser slike låsninger på noen minutter av og til). 0 Siter
Gjest Shira :o) Skrevet 23. desember 2012 Skrevet 23. desember 2012 Både is og nsaids reduserer noe av den irritasjonen i vevet som skaper "låsningen" i ryggen din. Akkurat denne typen ryggproblem er forøvrig kanskje noe av det som lettest kan behandles av en manuell terapeut eller kiropraktor med mirakuløst resultat. Men du blir bra av deg selv også, det tar bare en del dager (mens kiropraktoren fikser slike låsninger på noen minutter av og til). Manuell teraput har vi ikke, men det kommer en på nyåret en gang og starter opp. Vi trenger det tror jeg, jeg har stor tro på den behandlingsformen til en del plager. Kiropraktorene har kanskje åpent i romjula. Jeg hadde en litt dum opplevelse der for noen år siden, en nyutdannet som ville fikse hele meg, men da var jo jeg så skral i mageområdet at det ble litt krøll. Ikke at det skal stoppe meg, men jeg kjenner at jeg må si til meg selv at det var da, nå er nå. ;o) Heldigvis går det over som du sier! Det som er litt dumt at jeg har endel planer med venner som har lite familie, vi pleier å spise sammen og kose oss, akkurat nå vet jeg ikke om jeg orker. Får se det litt an. Når jeg hviler på sofaen er den nye hunden min overlykkelig, så livet er jo ikke så verst. Hun legger seg fint ved siden av og er sikkert overbevist om at jeg ligger der kun for å kose og prate med henne. ;o) 0 Siter
frosken Skrevet 23. desember 2012 Skrevet 23. desember 2012 [quote name=Shira )' timestamp='1356257143' post='4848621] Manuell teraput har vi ikke, men det kommer en på nyåret en gang og starter opp. Vi trenger det tror jeg, jeg har stor tro på den behandlingsformen til en del plager. Kiropraktorene har kanskje åpent i romjula. Jeg hadde en litt dum opplevelse der for noen år siden, en nyutdannet som ville fikse hele meg, men da var jo jeg så skral i mageområdet at det ble litt krøll. Ikke at det skal stoppe meg, men jeg kjenner at jeg må si til meg selv at det var da, nå er nå. ;o) Heldigvis går det over som du sier! Det som er litt dumt at jeg har endel planer med venner som har lite familie, vi pleier å spise sammen og kose oss, akkurat nå vet jeg ikke om jeg orker. Får se det litt an. Når jeg hviler på sofaen er den nye hunden min overlykkelig, så livet er jo ikke så verst. Hun legger seg fint ved siden av og er sikkert overbevist om at jeg ligger der kun for å kose og prate med henne. ;o) Bruk isposen flittig og krabb noen runder på gulvet hver time, så er du høyst sannsynlig fin igjen i romjula. For meg tar en slik episode stort sett 7 dager før jeg er tilbake til utgangspunktet. Jeg er mest tilhenger av å ikke behandle en slik akutt rygg, den eneste fordelen med akuttbehandling er at den bedrer utålmodigheten;-) Ryggen kommer seg ut av den akutte låsningen på egenhånd. Nyt sofalivet:-) 0 Siter
Gjest Shira :o) Skrevet 23. desember 2012 Skrevet 23. desember 2012 Bruk isposen flittig og krabb noen runder på gulvet hver time, så er du høyst sannsynlig fin igjen i romjula. For meg tar en slik episode stort sett 7 dager før jeg er tilbake til utgangspunktet. Jeg er mest tilhenger av å ikke behandle en slik akutt rygg, den eneste fordelen med akuttbehandling er at den bedrer utålmodigheten;-) Ryggen kommer seg ut av den akutte låsningen på egenhånd. Nyt sofalivet:-) OK, takk for tips! Jeg skal nyte ja, det er jo egentlig greitt at det skjedde nå i jula, for nå skal jeg jo uansett ta det med ro og bare kose meg. 0 Siter
EnolaGay Skrevet 23. desember 2012 Skrevet 23. desember 2012 [quote name=Shira )' timestamp='1356257143' post='4848621] Manuell teraput har vi ikke, men det kommer en på nyåret en gang og starter opp. Vi trenger det tror jeg, jeg har stor tro på den behandlingsformen til en del plager. Kiropraktorene har kanskje åpent i romjula. Jeg hadde en litt dum opplevelse der for noen år siden, en nyutdannet som ville fikse hele meg, men da var jo jeg så skral i mageområdet at det ble litt krøll. Ikke at det skal stoppe meg, men jeg kjenner at jeg må si til meg selv at det var da, nå er nå. ;o) Heldigvis går det over som du sier! Det som er litt dumt at jeg har endel planer med venner som har lite familie, vi pleier å spise sammen og kose oss, akkurat nå vet jeg ikke om jeg orker. Får se det litt an. Når jeg hviler på sofaen er den nye hunden min overlykkelig, så livet er jo ikke så verst. Hun legger seg fint ved siden av og er sikkert overbevist om at jeg ligger der kun for å kose og prate med henne. ;o) Du skulle hatt muskelterapeuten min.... aahhhh han har fått meg til å LIKE 20cm lange nåler! ;0P 0 Siter
Gjest Shira :o) Skrevet 23. desember 2012 Skrevet 23. desember 2012 Du skulle hatt muskelterapeuten min.... aahhhh han har fått meg til å LIKE 20cm lange nåler! ;0P Det er en her som setter nåler, det var sabla effektivt! Jeg er egentlig redd nåler, men når jeg vet det hjelper så biter jeg det i meg. Akkurat nå er jeg litt nede, er smertene som gjør det og alt er bare kjipt. Heldigvis vet jeg at det ikke varer. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.