Gå til innhold

Hvor mye sobril i døgnet?


Gjest bølger

Anbefalte innlegg

Har besøk nå og til over jul, så jeg må være oppegående. Tar 15mg sobril ved behov, men nå trenger jeg mer for å klare meg mens jeg har besøk.

Hvor ofte og hvor mye kan jeg ta?

Skal ikke på jobb nå, så jeg trenger ikke å ta hensyn til bilkjøring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

25mg ingen hindring. Husk at Sobril er det minst potente benzo..

Tar jeg to så blir det 30mg og tar jeg 3 som jeg sannsynligvis kommer til å ta for å holde meg bra hele dagen så blir det 45mg. Men det blir bare over julen så jeg regner med det skal gå greit. Er bare litt redd for å få problemer etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar jeg to så blir det 30mg og tar jeg 3 som jeg sannsynligvis kommer til å ta for å holde meg bra hele dagen så blir det 45mg. Men det blir bare over julen så jeg regner med det skal gå greit. Er bare litt redd for å få problemer etterpå.

Max dose Sobril er 100mg. Pr. døgn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Max dose Sobril er 100mg. Pr. døgn.

Ok. Jeg har mye å gå på da. Blir bare litt trett av den, så jeg må prøve å finne en balanse. Og så er det frykten for å bli avhengig av større doser, men når det bare er for en liten stund så satser jeg på at det går greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Hvor mye du kan ta? Det er et het umulig spørsmål.

Jeg har to mulige svar: Ikke over 45 mg evt. minst mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye du kan ta? Det er et het umulig spørsmål.

Jeg har to mulige svar: Ikke over 45 mg evt. minst mulig.

3 x 15 da. Får fordele de jevnt over hele dagen. Det er bare snakk om noen dager til vi kommer over julen. Blir vel ikke avhengig av større doser etter så kort tid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

3 x 15 da. Får fordele de jevnt over hele dagen. Det er bare snakk om noen dager til vi kommer over julen. Blir vel ikke avhengig av større doser etter så kort tid?

Om det ikke spesifikt er Sobril, kan en lett bli avhengig av

"En pille for alt som er ille".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det ikke spesifikt er Sobril, kan en lett bli avhengig av

"En pille for alt som er ille".

Jeg tok knapt en paraset til jeg var 35 år . Hadde en veldig sterk mening om at en ikke skulle i ta en pille for alt som er ille. Men jeg forandret meg drastisk etter at jeg begynte på jobb og måtte fungere uansett. Jeg liker det ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Julefeiring

Her er jeg litt uenig i noen av svarene!

Det beste er å klare seg uten, men til nød så er det best å ta minst mulig.

Jeg har en mor som har vært pillemissbruker og det var grusomt å se henne neddopet på medisiner når man egentlig skulle ha det gøy og holde ut.

Hvis det er barn til stede, synes jeg du skal vente til det er uutholdelig før du tar det skrittet og går til piller.

Det er grusomt for et barn og se noen som ikke er seg selv pga piller.

Et barn vil gjerne leke, gå rundt juletreet eller se kjekke programmer på TV, da er det grusomt for et barn å høre "nei, jeg kan ikke nå, jeg er så trett" klokken 6 om kvelden, et barn vil forstå at noe er galt og vil da bli redd for at du er syk.

Voksne vil forstå bedre, men et barn forstår ikke hva psykisk sykdom er! Et barn vil ikke forstå at du tar piller for å dempe nerver.

Jeg har selv jobbet med barn og mennesker med psykisk utviklingshemning, og jeg vet at for dem er det vanskelig å forstå hva man egentlig tar piller for.

Men hvis det bare er voksne til stede, vil dem forstå.

Men for dem også er det ikke særlig gøy og sitte å se på at du sitter i sofaen og stirrer neddopet ut i luften.

Og jeg personlig hadde ikke tilbragt julekvelden i pillerus (mener da ikke mine faste medisiner), når jeg egentlig kunne vært fullt tilstede og feiret julekvelden og heller fått gode minner fra feiringen i stedet for å angre på at julekvelden ble tilbragt i sofaen, uten å være med på det som skjedde.

Av og til er det ikke alt som kan løses med piller, av og til er det slik at man ofte må ta seg sammen uten å ta i bruk piller.

Hva med og heller drikke en beroligende te?

Men dette får du finne ut av selv, jeg skal ikke bestemme for deg om du skal ta piller eller ikke, men etter erfaring med barn og voksne og en mor som har vært pillemissbruker da jeg selv var liten, mener jeg det ikke alltid er like gøy å se noen som er neddopet.

Så jeg anbefaler deg om hvis du absolutt må ta piller, anbefaler jeg deg om å ta minst mulig, og aller helst ikke rett før dere skal feire julekvelden.

Ta for eksempel en 15 mg på morgenen, denne varer en stund og da vil du heller ikke være ruset om kvelden.

Du vil vel være våken når de andre har det gøy og åpner gaver og spiser god julemiddag?

Jeg håper du tar et forsvarlig valg!

God jul og godt nyttår!

Med vennlig hilsen C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er jeg litt uenig i noen av svarene!

Det beste er å klare seg uten, men til nød så er det best å ta minst mulig.

Jeg har en mor som har vært pillemissbruker og det var grusomt å se henne neddopet på medisiner når man egentlig skulle ha det gøy og holde ut.

Hvis det er barn til stede, synes jeg du skal vente til det er uutholdelig før du tar det skrittet og går til piller.

Det er grusomt for et barn og se noen som ikke er seg selv pga piller.

Et barn vil gjerne leke, gå rundt juletreet eller se kjekke programmer på TV, da er det grusomt for et barn å høre "nei, jeg kan ikke nå, jeg er så trett" klokken 6 om kvelden, et barn vil forstå at noe er galt og vil da bli redd for at du er syk.

Voksne vil forstå bedre, men et barn forstår ikke hva psykisk sykdom er! Et barn vil ikke forstå at du tar piller for å dempe nerver.

Jeg har selv jobbet med barn og mennesker med psykisk utviklingshemning, og jeg vet at for dem er det vanskelig å forstå hva man egentlig tar piller for.

Men hvis det bare er voksne til stede, vil dem forstå.

Men for dem også er det ikke særlig gøy og sitte å se på at du sitter i sofaen og stirrer neddopet ut i luften.

Og jeg personlig hadde ikke tilbragt julekvelden i pillerus (mener da ikke mine faste medisiner), når jeg egentlig kunne vært fullt tilstede og feiret julekvelden og heller fått gode minner fra feiringen i stedet for å angre på at julekvelden ble tilbragt i sofaen, uten å være med på det som skjedde.

Av og til er det ikke alt som kan løses med piller, av og til er det slik at man ofte må ta seg sammen uten å ta i bruk piller.

Hva med og heller drikke en beroligende te?

Men dette får du finne ut av selv, jeg skal ikke bestemme for deg om du skal ta piller eller ikke, men etter erfaring med barn og voksne og en mor som har vært pillemissbruker da jeg selv var liten, mener jeg det ikke alltid er like gøy å se noen som er neddopet.

Så jeg anbefaler deg om hvis du absolutt må ta piller, anbefaler jeg deg om å ta minst mulig, og aller helst ikke rett før dere skal feire julekvelden.

Ta for eksempel en 15 mg på morgenen, denne varer en stund og da vil du heller ikke være ruset om kvelden.

Du vil vel være våken når de andre har det gøy og åpner gaver og spiser god julemiddag?

Jeg håper du tar et forsvarlig valg!

God jul og godt nyttår!

Med vennlig hilsen C

Den yngste er 20 år. Føler meg ikke ruset av tablettene, men roligere. Det er for å fungere best mulig, og å kunne skjule at jeg ikke er frisk jeg velger å ta de. Det er jeg som har ansvaret for å lage julemiddagen. Jeg skal være sosial nå når jeg har overnattingsgjester. Det er ikke lett når jeg ikke føler meg bra.. Men det er kun til over jul det er aktuelt å ta så mye.

God Jul:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest germimate

Om det ikke spesifikt er Sobril, kan en lett bli avhengig av

"En pille for alt som er ille".

For å sette det litt på spissen; er det ikke bedre å ty til Sobril i julehøytiden enn alkohol...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er jeg litt uenig i noen av svarene!

Det beste er å klare seg uten, men til nød så er det best å ta minst mulig.

Jeg har en mor som har vært pillemissbruker og det var grusomt å se henne neddopet på medisiner når man egentlig skulle ha det gøy og holde ut.

Hvis det er barn til stede, synes jeg du skal vente til det er uutholdelig før du tar det skrittet og går til piller.

Det er grusomt for et barn og se noen som ikke er seg selv pga piller.

Et barn vil gjerne leke, gå rundt juletreet eller se kjekke programmer på TV, da er det grusomt for et barn å høre "nei, jeg kan ikke nå, jeg er så trett" klokken 6 om kvelden, et barn vil forstå at noe er galt og vil da bli redd for at du er syk.

Voksne vil forstå bedre, men et barn forstår ikke hva psykisk sykdom er! Et barn vil ikke forstå at du tar piller for å dempe nerver.

Jeg har selv jobbet med barn og mennesker med psykisk utviklingshemning, og jeg vet at for dem er det vanskelig å forstå hva man egentlig tar piller for.

Men hvis det bare er voksne til stede, vil dem forstå.

Men for dem også er det ikke særlig gøy og sitte å se på at du sitter i sofaen og stirrer neddopet ut i luften.

Og jeg personlig hadde ikke tilbragt julekvelden i pillerus (mener da ikke mine faste medisiner), når jeg egentlig kunne vært fullt tilstede og feiret julekvelden og heller fått gode minner fra feiringen i stedet for å angre på at julekvelden ble tilbragt i sofaen, uten å være med på det som skjedde.

Av og til er det ikke alt som kan løses med piller, av og til er det slik at man ofte må ta seg sammen uten å ta i bruk piller.

Hva med og heller drikke en beroligende te?

Men dette får du finne ut av selv, jeg skal ikke bestemme for deg om du skal ta piller eller ikke, men etter erfaring med barn og voksne og en mor som har vært pillemissbruker da jeg selv var liten, mener jeg det ikke alltid er like gøy å se noen som er neddopet.

Så jeg anbefaler deg om hvis du absolutt må ta piller, anbefaler jeg deg om å ta minst mulig, og aller helst ikke rett før dere skal feire julekvelden.

Ta for eksempel en 15 mg på morgenen, denne varer en stund og da vil du heller ikke være ruset om kvelden.

Du vil vel være våken når de andre har det gøy og åpner gaver og spiser god julemiddag?

Jeg håper du tar et forsvarlig valg!

God jul og godt nyttår!

Med vennlig hilsen C

Julefeiring: mener har du selv vært i samme situasjon, eller er du kanskje en nyutdannet bestviter?

Den som har mye angst endrer automatisk oppførsel slik at barn merker det. En Sobril vil i så tilfelle kunne gjøre adferden normal, ikke "ruset" slik du tydeligvis mener.

Jeg blir så oppgitt over alle disse som tydeligvis tror Sobril gir en FET rus. Det er så langt fra sannhet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Julefeiring: mener har du selv vært i samme situasjon, eller er du kanskje en nyutdannet bestviter?

Den som har mye angst endrer automatisk oppførsel slik at barn merker det. En Sobril vil i så tilfelle kunne gjøre adferden normal, ikke "ruset" slik du tydeligvis mener.

Jeg blir så oppgitt over alle disse som tydeligvis tror Sobril gir en FET rus. Det er så langt fra sannhet!

Jeg følte en rusaktig effekt første gang jeg tok den, men aldri etterpå. Nå gir det meg bare roen som får meg til å fungere bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest germimate

Julefeiring: mener har du selv vært i samme situasjon, eller er du kanskje en nyutdannet bestviter?

Den som har mye angst endrer automatisk oppførsel slik at barn merker det. En Sobril vil i så tilfelle kunne gjøre adferden normal, ikke "ruset" slik du tydeligvis mener.

Jeg blir så oppgitt over alle disse som tydeligvis tror Sobril gir en FET rus. Det er så langt fra sannhet!

Jeg har knapt brukt Sobril (og andre) i mitt liv, kanskje tilsammen 5-6 stk. Og jeg vil ikke si det føltes som rus - men psyken ble bedøvet (for å si det enkelt) - jeg fikk fred for den indre uroen og smerten.

Så hva som menes med at en blir rusa av det og derned skepsisen, vet jeg ikke. Det har jeg lurt på flere ganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

Julefeiring: mener har du selv vært i samme situasjon, eller er du kanskje en nyutdannet bestviter?

Den som har mye angst endrer automatisk oppførsel slik at barn merker det. En Sobril vil i så tilfelle kunne gjøre adferden normal, ikke "ruset" slik du tydeligvis mener.

Jeg blir så oppgitt over alle disse som tydeligvis tror Sobril gir en FET rus. Det er så langt fra sannhet!

''Jeg blir så oppgitt over alle disse som tydeligvis tror Sobril gir en FET rus. Det er så langt fra sannhet!''

Kunne ikke vært mer enig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Jeg blir så oppgitt over alle disse som tydeligvis tror Sobril gir en FET rus. Det er så langt fra sannhet!''

Kunne ikke vært mer enig!

Jeg tok en periode for mye for å prøve å unngå og gråte på jobb. Det eneste jeg tenkte på var å holde meg oppegående på jobb. Da var det en kollega som trodde jeg var ruset. Da ble jeg skremt og kuttet helt ut. Uten å ha sobrilen til å prøve å holde meg oppegående ble jeg sykemeldt, for det gikk ikke.

Har begynt litt igjen nå. Men med vanlig bruk gir det ingen ruseffekt. Det gjør meg bare roligere og får meg til å fungere bedre. Så i enkelte tilfeller synes jeg det er helt greit, men jeg har fått skrekken for å ta for mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...