Gå til innhold

Om å ringe på hos folk julaften

Anbefalte innlegg

Gjest skikk og bruk

Er det bare meg som synes det er upassende å ringe uanmeldt på døra julaften eller første juledag? Selv om det bare er for å levere et julekort eller julegave?

Noen venner av oss er alltid ute i siste liten med å levere julegaver. Til vanlig er de flinke å sende sms på forhånd for å høre om det passer at de stikker innom. Men aldri julaften. Da ringer plutselig på døra, bare for å levere et kort eller gave. Denne julaften ringte de på klokka 15...

Jeg ville heller ønske at de leverte gaver og kort i romjulen, dersom de ikke har rukket å levere det før jul.

For oss begynner jula lillejulaften, da vi vanligvis har et selskap, og jula varer til i alle fall ut 2. juledag. Dette er "familietid" (eller iblant med nære venner som vi har avtalt å feire sammen med). Selv ville jeg oppfattet meg selv veldig uhøflig om jeg forstyrret folk uanmeldt i denne perioden.

Jeg lurer på hvordan jeg på en høflig måte kan si fra at det ikke passer for oss at man ringer på hos oss julaften, uten å såre dem. De mener det jo godt, men de har tydeligvis andre tradisjoner enn oss.

Fortsetter under...

• Svar 66
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• fineline

5

• Sør

4

• Lillemus

3

• tonie

3

Mest aktive i denne tråden

Gjest TanteKlara

Er jo merkelig om man er så sær at man ikke tolererer at folk kommer på julaften for å GI dere en gave? Det er jo ikke snakk om besøk eller noe dere trenger å gjøre annet enn å åpne døren og hoste opp et takk? For meg utenfra virker dette veldig utakknemlig. Familietid her til fulle men herre himmel en kan jo ikke bli så sær at en ikke tåler det ringer på døra :-/

Og jeg som sendte 7-åringen og pappa'n uanmeldt til bestevenninna til snuppelura med gave i dag.... Sånn mellom 11 og 1130 engang tror jeg det var....

I tillegg fikk jeg uanmeldt besøk selv, og hun hadde ikke med seg gave, engang.... Den hadde hun nemlig levert på forhånd....

Nei vettu, SÅ hårsår går det da ikke an å være. Folk kommer på døra og skal levere GAVE til dere, og du blir sur??? Jeg er forsåvidt enig i at man ikke skal komme uanmeldt klokka 15 på julaften og forvente servering og oppvartning, men det tror jeg ingen gjør.... Men å ringe på døra og veksle åtte setninger i gangen, DET har man vel tid til og vett til å sette pris på, eller???

Annonse

Gjest skikk og bruk

Fy flate! Å ringe på døra for å GI dere noe på selveste julaften?!? De burde skamme seg.

Milde skaper. Heng en lapp med "ikke forstyrr" på døra neste år.

Utifra måten du skriver det på, virker du er sarkastisk. Jeg skjønner ikke helt vitsen med det. Jeg skriver jo at jeg skjønner de mener det godt, og problemet er jo ikke at de vil gi en gave, men tidspunktet å dukke opp på. For oss ville det vært like utenkelig å ringe på hos noen julaften, som å ringe på hos noen klokka sju en søndag morgen.

Jeg lurer altså på hva folk syns er vanlig skikk og bruk rundt om.

For ordens skyld: vi gir dem også alltid en julegave, men det sørger vi for å gjøre flere dager før jul.

Gjest TanteKlara

For meg er det helt merkelig at du reagerer på dette. Jeg ville kanskje ha reagert hvis noen kom på uanmeldt besøk på juleaften og satt i flere timer, men at noen kommer med gaver på døra kl. 15.00. Milde himmel!

Veldig enig i det du skriver. Uanmeldt besøk passer seg ikke fra ettermiddagen på julaften men for å GI en gave...(!)...

Gjest skikk og bruk

For meg er det helt merkelig at du reagerer på dette. Jeg ville kanskje ha reagert hvis noen kom på uanmeldt besøk på juleaften og satt i flere timer, men at noen kommer med gaver på døra kl. 15.00. Milde himmel!

Problemet er jo ikke at de vil gi en gave, men tidspunktet å dukke opp på. For oss ville det vært like utenkelig å ringe på hos noen julaften, som å ringe på hos noen klokka sju en søndag morgen.

Selv sørger vi alltid for å levere gaver til venner senest dager før lille julaften.

Siden du spør; jeg tror ikke dette er dårlig skikk og bruk av vennene dine. At det går i mot dine preferanser er selvfølgelig noe annet.

Jeg synes du er lite generøs om du synes dette er mer plage enn glede. Her har vi hatt huset fullt i dag med venner og familie som har droppet innom. Det synes vi bare er koselig og passer det ikke sier vi i fra. Et vennepar så tegnefilm med ungene mens jeg pakket de siste pakkene. Vi har servert kaffe og te og julekaker som vi uansett har i hus. Ikke noe annet en kos for oss; familietid blir ikke mindre verdifull om vi deler den med andre som er oss kjær :)

Gjest skikk og bruk

Og jeg som sendte 7-åringen og pappa'n uanmeldt til bestevenninna til snuppelura med gave i dag.... Sånn mellom 11 og 1130 engang tror jeg det var....

I tillegg fikk jeg uanmeldt besøk selv, og hun hadde ikke med seg gave, engang.... Den hadde hun nemlig levert på forhånd....

Nei vettu, SÅ hårsår går det da ikke an å være. Folk kommer på døra og skal levere GAVE til dere, og du blir sur??? Jeg er forsåvidt enig i at man ikke skal komme uanmeldt klokka 15 på julaften og forvente servering og oppvartning, men det tror jeg ingen gjør.... Men å ringe på døra og veksle åtte setninger i gangen, DET har man vel tid til og vett til å sette pris på, eller???

Jeg ville ansett det som veldig uhøflig av meg å dukke opp hos noen på julaften for å levere noe som helst. Det ville aldri falle meg inn engang å gjøre det. Vi leverer alltid gaver senest dagen før lillejulaften. Man ringer jo heller ikke på hos folk klokka sju en søndags morgen? Julaften er faktisk en helligdag for oss.

Utifra måten du skriver det på, virker du er sarkastisk. Jeg skjønner ikke helt vitsen med det. Jeg skriver jo at jeg skjønner de mener det godt, og problemet er jo ikke at de vil gi en gave, men tidspunktet å dukke opp på. For oss ville det vært like utenkelig å ringe på hos noen julaften, som å ringe på hos noen klokka sju en søndag morgen.

Jeg lurer altså på hva folk syns er vanlig skikk og bruk rundt om.

For ordens skyld: vi gir dem også alltid en julegave, men det sørger vi for å gjøre flere dager før jul.

Men de er vel bare snakk om et par minutters samtale i døra? Det finnes vel knapt et menneske som har tid til, eller forventer å bli bedt inn på kaffe på julaften? Jeg ser ikke helt at det skal være et stort problem å åpne døra, si pent takk og ønske god jul.

Annonse

Problemet er jo ikke at de vil gi en gave, men tidspunktet å dukke opp på. For oss ville det vært like utenkelig å ringe på hos noen julaften, som å ringe på hos noen klokka sju en søndag morgen.

Selv sørger vi alltid for å levere gaver til venner senest dager før lille julaften.

Jeg synes for min egen del at verden har gått av skaftet når man klager over at noen kommer med gaver i jula. Her banket leieboerne på kl. 20.00 da vi var midt i gavene og fikk med seg en kake. En time senere kom de for å få hjelp å bestille billetter og min datter var opptatt med det en stund. Siden ingen sa ifra og ba dem komme senere kan vi ikke klage.

De har kun vært 2 - 3 år i Norge. Julens budskap har noe med å gjøre og ikke stenge noen ute. Josef og Maria fikk ikke inne i herberget.

Tenk på alle de som ikke får gaver og har ingen å være sammen med før du klager. De som er ulykkelige, i sorg og syke.

Jeg ville ansett det som veldig uhøflig av meg å dukke opp hos noen på julaften for å levere noe som helst. Det ville aldri falle meg inn engang å gjøre det. Vi leverer alltid gaver senest dagen før lillejulaften. Man ringer jo heller ikke på hos folk klokka sju en søndags morgen? Julaften er faktisk en helligdag for oss.

Utfra svarene du får her virker det som de fleste mener det er deg som er på feil spor vedr skikk og bruk. I tillegg virker du utakknemlig og rimelig sær.. Prøv og vær raus, garanterer at det blir hyggeligere også for deg :-)

Klokka sju en søndagsmorgen setter jeg ikke pris på besøk, det er fordi at da sover jeg som regel...

Julaften er ikke så hellig at man ikke kan ta imot en pakke som noen kommer innom med på døra.

Slik vi feirer jula begynner den ikke før julaften kl 17, da ringes jula inn og vi setter oss til matbordet. Før det er vi meget avslappet ift besøk, telefoner etc.

Men de er vel bare snakk om et par minutters samtale i døra? Det finnes vel knapt et menneske som har tid til, eller forventer å bli bedt inn på kaffe på julaften? Jeg ser ikke helt at det skal være et stort problem å åpne døra, si pent takk og ønske god jul.

Jeg hadde bedt dem som kom med gaver inn på kaffe og 'noko attåt' på selveste juleaften. Familieidyllen kan ikke ta skade av det.

Jeg hadde bedt dem som kom med gaver inn på kaffe og 'noko attåt' på selveste juleaften. Familieidyllen kan ikke ta skade av det.

Det tror jeg ikke jeg hadde giddet. Jeg er bare sånn passe nestekjærlig;)

Men jeg hadde åpnet,vært høflig og vennlig, og takket pent:)

Om noen hadde kommet på juleaften og forventet servering av noe slag hadde jeg vært helt enig med deg.

Men for å levere en pakke, her synes jeg du viser lite generøsitet, og jeg vil tro du er ganske alene om å mene dette.

Jeg både leverer og får gaver på dagen, selv om jeg foretrekker for egen skyld å levere dem tidligere.

Jeg ser virkelig ikke problemet med dette.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...