Gå til innhold

Om å ringe på hos folk julaften

Anbefalte innlegg

Gjest Zignatur

Om det bare var for å ønske god jul eller levere julekort/gaver er det vel ok, trenger jo ikke invitere de inn. Jeg er nok travelt opptatt med å lage julemiddag i de tider, vi har pinnekjøtt da, og spiser den vel i femtia, men blir ikke sure :)

I går fikk vi besøk av svigerinnen min og fam, de kom vel i firetiden mens pinnekjøttet stod og godgjorde seg, jeg skulle jo skrelle poteter,men mannen min pratet med de, de var innom en tur. Syns det var koselig med et lite besøk jeg...

men folk har ulike tradisjoner, noen spiser kl 15 og noen kl 17 osv,

da er det kanskje irriterende å bli forstyrret midt i middagen.

Men man trenger ikke bli sur da. Heller ta i mot i døra og ønske god jul og forklare at man er midt imiddagen, vi snakkes vel på nyåret, sier du høflig og ønsker god jul og godt nyttår :) Smil! Husk de mener det godt.

Fortsetter under...

• Svar 66
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• fineline

5

• Sør

4

• Lillemus

3

• tonie

3

Mest aktive i denne tråden

Selvsagt avhengig av hvem som kom ja og ikke minst hvor tiltrengt det var. Men vi også kunne gjerne ha bedt dem inn på julemiddag.

Jeg husker den gangen jeg var 20 år, så var jeg og min mor på kirkegården rett før vi skulle spise og jeg hadde akkurat fått vite at min kamerat satt alene juleaften. Foreldrene hans var på hytta og han ville ikke være med. De var forøvrig Jehova så de feiret ikke jul. Men det er klart at det å sitte helt alene den kvelden er ikke akkurat noen ønskesituasjon.

Dette nevnte jeg til min mor på tur hjem og da skal jeg si min mor var rask til å reagere, da var det ikke snakk om å reise hjem og kose oss uten at han skulle være med.

Jeg ble kommandert til å kjøre hjem til min kamerat og hente han.

Han er ikke den som liker å trenge seg på, men han brukte ikke lange tiden på bli med da:-)

Flott mamma :)

Min mormor og morfar var sånn.... De hadde omtrent åpent hus og tok seg av både den ene og den andre. Moren min har selvsagt fått dette inn med morsmelka :) Jeg tenker også alltid over om folk sitter alene på julaften, men så bor jeg på et lite sted - og her vet jeg faktisk ikke om noen som sitter ufrivillig alene på julaften :)

''Er det bare meg som synes det er upassende å ringe uanmeldt på døra julaften eller første juledag? Selv om det bare er for å levere et julekort eller julegave?''

Ja, når det bare er for å levere noe, tror jeg de færreste oppfatter forstyrrelsen / avbrytelsen som særlig alvorlig. Det tar i høyden etpar minutter å ta imot en gave og si takk og god jul, så jeg synes det er sært å lage et nummer av det.

Hadde de kommet kl. 1630 og forventet å bli invitert inn til bevertning og konversasjon, hadde jeg vært mer enig med deg. Men familieidyllen må være temmelig skrøpelig hvis den blir ødelagt av en rask gaveoverrekking.

Gjest skikk og bruk

De det gjelder har vel som tradisjon å levere kort og presanger personlig, slik at de får sagt god jul. Kan ikke du respektere det?

Selvfølgelig kan jeg respektere det. Det er tidspunktet (julaften ettermiddag) som ikke passer for oss. Men jeg har lært nå at jeg må si fra om det på en pen måte på forhånd, feks neste år kan jeg foreslå at vi utveksler gaver et par dager før jul.

Gjest skikk og bruk

Om det bare var for å ønske god jul eller levere julekort/gaver er det vel ok, trenger jo ikke invitere de inn. Jeg er nok travelt opptatt med å lage julemiddag i de tider, vi har pinnekjøtt da, og spiser den vel i femtia, men blir ikke sure :)

I går fikk vi besøk av svigerinnen min og fam, de kom vel i firetiden mens pinnekjøttet stod og godgjorde seg, jeg skulle jo skrelle poteter,men mannen min pratet med de, de var innom en tur. Syns det var koselig med et lite besøk jeg...

men folk har ulike tradisjoner, noen spiser kl 15 og noen kl 17 osv,

da er det kanskje irriterende å bli forstyrret midt i middagen.

Men man trenger ikke bli sur da. Heller ta i mot i døra og ønske god jul og forklare at man er midt imiddagen, vi snakkes vel på nyåret, sier du høflig og ønsker god jul og godt nyttår :) Smil! Husk de mener det godt.

Et av problemene det skapte for oss, var at de to minste lå og sov sin ettermiddagssøvn da (noe som var spesielt viktig for at de skulle kunne holde ut på julaften) og fordi de brått ble vekket av søvnen sin, og selvsagt ikke sovnet igjen, ble de ganske grinente om kvelden. Vi trenger den freden og roen vi pleier å ha på julaften. Utveksling av gaver er vi vant til å gjør før julaften.

Siden jula ringes inn kl 17.00 og det først er da selve høytiden begynner, ville jeg nok stusset på om noen kom på døra da eller i løpet av kvelden. Mest fordi jeg ville lurt på hvorfor de ikke var i gang med sin egen mat/gaver. Før kl 17.00 ville jeg ikke løftet et øyebryn.

Når dere syns dette er uhøflig og ufint av folk, så må dere i grunnen bare si fra. På hvilken måte man skal si noe såvidt meningsløst vet jeg virkelig ikke, men er det så viktig for dere å ikke bli forstyrret må dere sikkert bare si det rett ut. Jeg tror de færreste vil forstå hinting rundt dette. Alternativt låse døra og ikke åpne når det ringer på.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...