Gjest VariabLise Skrevet 26. desember 2012 Del Skrevet 26. desember 2012 Hei. Begynner med å beklage, jeg vet at jeg burde spørre en ekspert, men bankkortet ligger i bilen som mannen min har med seg på jobb, ukependler. Jeg tar sjansen og spør forsiktig her. Og håper på at noen kanskje vet litt om blodtrykk? Jeg går på blodtrykksregulerende medisiner, pga ustabilt blodtrykk og høy puls. Veldig lavt blodtrykk, til lett/moderat forhøyet. Hvilepuls opprinnelig (før medisin) på mellom 90 og 110. Kvinne på 40 år, veier 60 kilo, har brukt medisinene i 2 år. Er bedre, men ikke bra. Har eget blodtrykksapparat, og vet at det er nøyaktig. I kveld lå jeg på 92/66 til 107/74, når jeg satt ved pc'en. Ok for å være meg. Tok med meg fotoapparatet og gikk ut i hagen og knipset et par bilder, mye flott nysnø. Tuslet rundt og stoppet opp ved max 3-4 motiv (snødekte busker osv) som jeg tok bilder av. Apparatet gikk jeg fortsatt med, og når jeg etter under 4 minutter gikk inn igjen, ble blodtrykket målt til 193/163, puls 160. Ble overrasket og kontrollmålte mens jeg stod stille, da var det steget til 211/142, pulsen var da gått ned i 85. Får alltid sterk hodepine ved lett fysisk aktivitet. Kan blodtrykksøkningen være årsaken? Er det normalt med slik blodtrykksøkning ved lett (minimal) aktivitet? Da jeg satte meg ned og hadde sittet en stund, stabiliserte blodtrykket seg innen noen minutter. Hadde fortsatt vondt i hodet i et par timer etterpå. Blir veldig takknemlig for svar. Bare det å gå ut til postkassen og hente avisen er en lengre "tur" enn hva jeg tok i går kveld. Prøver å komme i form, men hodesprengen hindrer meg i det. Kanskje lurt å ikke presse seg? Hva kan gjøres? Jeg går fast hos indremedisiner, men har sluppet unna sykkeltesten fordi jeg får så vondt i hodet av aktivitet. Jeg har time i starten av januar, og vil selvsagt diskutere dette. Men sånn frem til det? Er det normalt med slike variasjoner? Hvor høyt blodtrykk er farlig å ha? Selv om det stabiliserer seg når jeg setter meg ned igjen. Takk. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/386958-ustabilt-blodtrykk/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest VariabLise Skrevet 26. desember 2012 Del Skrevet 26. desember 2012 Ingen som kan synse litt? Det behøver ikke være helt medisinsk nøyaktig korrekt svar.... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/386958-ustabilt-blodtrykk/#findComment-3427009 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lifeis Skrevet 26. desember 2012 Del Skrevet 26. desember 2012 Jeg kan godt synse litt Jeg synes ikke dette høres normalt ut. Spesielt er det unormalt å få så høy puls av så liten aktivitet og blodtrykket med tanke på at du er på medisiner burde ikke steget til disse høyder det heller. Jeg synes du ber be om en nøye utredning. Jeg har selv hatt det som deg. Jeg hadde forhøyet stoffskifte. Er dette undersøkt hos deg? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/386958-ustabilt-blodtrykk/#findComment-3427088 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sør Skrevet 26. desember 2012 Del Skrevet 26. desember 2012 Hei, Jeg husker ikke grensen for "farlig blodtrykk", men det er lavere enn det du hadde. Så høyt blodtrykk er (bokstavelig talt) livsfarlig, og kan gi hjerneblødning, osv. I 90% av tilfellene vet man ikke årsaken til forhøyet blodtrykk, men jeg tror at i ditt tilfelle så ville jeg bedt legen undersøke hvorfor pulsen din er så høy for "ingenting". Jeg antar det er det som ligger bak det høye blodtrykket. Ikke gjør noe som gir deg så høyt blodtrykk før du har snakket med en spesialist om dette. Med vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/386958-ustabilt-blodtrykk/#findComment-3427107 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest VariabLise Skrevet 28. desember 2012 Del Skrevet 28. desember 2012 Hei, Jeg husker ikke grensen for "farlig blodtrykk", men det er lavere enn det du hadde. Så høyt blodtrykk er (bokstavelig talt) livsfarlig, og kan gi hjerneblødning, osv. I 90% av tilfellene vet man ikke årsaken til forhøyet blodtrykk, men jeg tror at i ditt tilfelle så ville jeg bedt legen undersøke hvorfor pulsen din er så høy for "ingenting". Jeg antar det er det som ligger bak det høye blodtrykket. Ikke gjør noe som gir deg så høyt blodtrykk før du har snakket med en spesialist om dette. Med vennlig hilsen Hei Sør, og tusen takk for at du ville svare meg. Ble glad for det, da jeg følte meg litt - ja, skremt over de høye målingene. Har kontrollmålt på familiemedlemmer, de har ikke samme økningen. Målingene mine de siste dagene er like variable. Den øverste målingen ble på 252/190, da var pulsen bare på 80. Jeg var da kommet hjem etter en kort biltur og målte når jeg var vel inne. Men likevel vet jeg ikke om apparatet jeg bruker er nøyaktig nok til å takle "avviksmålinger" nøyaktig - eller om det går helt bananas så snart det er stigning. Har fått tilbud om ny 24 timers registrering over helgen, noe jeg vil benytte meg av. I mellomtiden tar jeg meg litt ferie, ja Takk igjen og fortsatt God Jul til deg. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/386958-ustabilt-blodtrykk/#findComment-3427521 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest VariabLise Skrevet 28. desember 2012 Del Skrevet 28. desember 2012 Jeg kan godt synse litt Jeg synes ikke dette høres normalt ut. Spesielt er det unormalt å få så høy puls av så liten aktivitet og blodtrykket med tanke på at du er på medisiner burde ikke steget til disse høyder det heller. Jeg synes du ber be om en nøye utredning. Jeg har selv hatt det som deg. Jeg hadde forhøyet stoffskifte. Er dette undersøkt hos deg? Hei lifeis, og tusen takk for at du ville svare meg! Synsing var akkurat hva jeg ønsket, fordi jeg ble litt satt ut av disse målingene, selv om jeg er kjent med at pulsen min stiger voldsomt ved lav aktivitet. Jeg får "spreng" i hodet ved den minste anstrengelse, som å reise meg opp, gå noen skritt - gjerne opp en bakke eller i trapper. Jeg går alltid så sent som mulig for å forsøke å hindre denne intense hodepinen i å komme, men den kommer likevel. Jeg som har trodd det var blodtrykksFALL. Jeg tenker som deg, at når jeg er medisinert, burde både puls og blodtrykk være mere stabilt. Noe det er når jeg sitter stille, da er målingene perfekte Jeg fikk tilbud om ny 24 timers puls og blodtrykksregistrering over helgen, og vil selvsagt ta imot det. Er spent på om målingene der viser samme stigning, eller om det ikke kommer med. Er jo datastyrte målinger, på tid. Men en kan også trykke på ønsket registrering om en tror at det kan være i ulage. Høyeste målingen min for 2 dager siden var på 252/190, det kan vel umilig stemme? Da hadde jeg akkurat kommet hjem fra en kort biltur, hentet sønnen min fra trening. Interessant det du skriver om deg selv. Takk! Vil du fortelle mer? Jeg er testet for stoffskifte, over flere år, men aldri utslag. Finnes det andre målinger enn de "vanlige" en bør ta? Fortsatt God Jul til deg! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/386958-ustabilt-blodtrykk/#findComment-3427527 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lifeis Skrevet 28. desember 2012 Del Skrevet 28. desember 2012 Hei lifeis, og tusen takk for at du ville svare meg! Synsing var akkurat hva jeg ønsket, fordi jeg ble litt satt ut av disse målingene, selv om jeg er kjent med at pulsen min stiger voldsomt ved lav aktivitet. Jeg får "spreng" i hodet ved den minste anstrengelse, som å reise meg opp, gå noen skritt - gjerne opp en bakke eller i trapper. Jeg går alltid så sent som mulig for å forsøke å hindre denne intense hodepinen i å komme, men den kommer likevel. Jeg som har trodd det var blodtrykksFALL. Jeg tenker som deg, at når jeg er medisinert, burde både puls og blodtrykk være mere stabilt. Noe det er når jeg sitter stille, da er målingene perfekte Jeg fikk tilbud om ny 24 timers puls og blodtrykksregistrering over helgen, og vil selvsagt ta imot det. Er spent på om målingene der viser samme stigning, eller om det ikke kommer med. Er jo datastyrte målinger, på tid. Men en kan også trykke på ønsket registrering om en tror at det kan være i ulage. Høyeste målingen min for 2 dager siden var på 252/190, det kan vel umilig stemme? Da hadde jeg akkurat kommet hjem fra en kort biltur, hentet sønnen min fra trening. Interessant det du skriver om deg selv. Takk! Vil du fortelle mer? Jeg er testet for stoffskifte, over flere år, men aldri utslag. Finnes det andre målinger enn de "vanlige" en bør ta? Fortsatt God Jul til deg! Hvis vi forholder oss til stoffskifteprøver så er følgende viktig å få gjort målinger av: TRAS, Anti-TPO, Tsh, FT4 og FT3. Som skrevet hadde jeg det som deg i åresvis før jeg fikk konstantert forhøyet stoffskifte. Pulsen var relativt normal ved hvile, men ved den minste anstrengelse var den kjapt oppe i 150-160. Dette kan ikke anses som normalt. Pulsen skal ikke stige slik. Det kan også være andre årsaker til ditt høye blodtrykk og jeg synes det er ekstremt sløvt å la deg gå rundt som dette uten å forsøke finne ut hva som forårsaker ditt høye blodtrykk og din høye puls. Jeg legger ved en link til deg for en annen ting jeg synes du burde få sjekket i denne forbindelse. Jeg synes du skal ta din helse på alvor å kreve klare svar og utredning i forhold til hva som skaper disse tingene hos deg. Ikke bare godta forhøyet blodtrykk og med det medisinering. Her er linken: http://o.oolco.com/kategori/nyrer-og-urinveier/adrenal-kjertel-symptomer Dette er en sykdom som gir høyt blodtrykk og den bør evnt utelukkes hos deg. Det er sikkert flere ting som kan gi symptomene du har, men dette er det jeg kjenner til. Jeg håper virkelig at selv om legen ikke ser ut til å ta dette på alvor, så gjør du selv det. Jeg ser du skal få dette målt over noen dager. Det vil ikke gi noe annet svar enn hvordan puls/blodtrykk agerer. Det du trenger svar på er hvorfor.... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/386958-ustabilt-blodtrykk/#findComment-3427674 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.