Gå til innhold

pinnekjøtt-hjelp.

Gjest Ingen erfaring med pinnekjøtt

Anbefalte innlegg

Gjest Ingen erfaring med pinnekjøtt

Fant på at jeg skulle servere pinnekjøtt til nyttårsaften, men har aldri lagd eller spist det før. Har lest oppskrifter så øyet har blitt stort og vått, og tror jeg har skjønt hvordan det skal gjøres. Vannes ut, dampes på pinner i kjelen og serveres med kålrotstappe. Så til problemet, eller rettere sagt problemene. Jeg kan ikke fordra kålrotstappe, hva passer det å ha som tilbehør istedenfor? (sånn i en liten skål til meg). Og så lurer jeg på om det brukes noen form for saus eller sjy? Finner ikke noe om det i oppskriftene. Bare potet, kjøtt og mos høres litt tørt ut?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/386975-pinnekj%C3%B8tt-hjelp/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Surkål, rødkål, tyttebærsylte, sennep. Mange serverer ribbefett til, men en klatt smør er like godt om du vil ha noe. Saus er ikke vanlig, men jeg ser ikke bort fra at det hadde passet med en lett skysaus.

ehhh....sjysaus ;-)

Og godt juleøl og akevitt til, evt Farris, Eplecider eller en lett rødvin

Annonse

Sammen med rotmos (kålrabi og litt gulrot) bruker jeg alltid julepølse og ulike typer sennep. Bergby`s sennep har en søtlig mild smak men det er også godt med noen kraftigere og sterkere. Saus er jeg ikke vant til men jeg vet noen i min familie de senere år har brukt en ganske søtlig saus med sirup om jeg husker riktig.

Husk for all del å ikke vanne ut pinnekjøttet for lenge.

Hvit saus??? Kunne jeg ikke forestilt meg ;) Med sjy fra pinnekjøttet da?

Ja, den hvite sausen baseres på sjyen fra pinnekjøttet.

Jeg ble kjempeoverrasket første gangen jeg fikk servert hvit saus til, (selv er jeg vokst opp med at vi ikke bruker saus), men svigerfamilien til den ene broren min serverer alltid hvit saus.

vi har potet til, og min mor lager brun saus basert på skyen/fettet fra pinnekjøttet. Det er veldig godt! I tillegg bruker jeg tyttebærsyltetøy.

Godt smaken er forskjellig, og jeg tror nok din mor lager god saus til... men

Brun saus til pinnekjøtt er for mange helt utenkelig. Fikk det servert før jul, og det ødela både smaken og opplevelsen... dessverre. Det ble servert på tallerken, så vi slapp ikke unna...

Så jeg anbefaler en viss forsiktighet med saus, prøv gjerne, men husk pinnekjøttet har så distinkt smak i seg selv.

Annonse

Ja, den hvite sausen baseres på sjyen fra pinnekjøttet.

Jeg ble kjempeoverrasket første gangen jeg fikk servert hvit saus til, (selv er jeg vokst opp med at vi ikke bruker saus), men svigerfamilien til den ene broren min serverer alltid hvit saus.

Det er kanskje ikke så verst med hvit saus til... fikk nesten lyst å prøve, men virker spesielt ja ;)

[quote name=Shira :o)' timestamp='1356607279' post='4849487]

Her jeg bor nå er det vanlig med løksaus til. Har oppi litt kraft fra kjøttet. Jeg er egentlig ikke vant med det, men nå synes jeg at det er virkelig godt.

En annen ting jeg MÅ ha til pinnekjøtt, er sennep.... heller ikke spesielt vanlig tror jeg.

[quote name=Shira :o)' timestamp='1356607279' post='4849487]

Her jeg bor nå er det vanlig med løksaus til. Har oppi litt kraft fra kjøttet. Jeg er egentlig ikke vant med det, men nå synes jeg at det er virkelig godt.

Vi bruker også lys løksaus, laget på sjyen. kjempegodt!

[quote name=Shira :o)' timestamp='1356607669' post='4849492]

Jeg vet om noen som må ha rømme til pinnekjøttet.

Det er nok variasjoner rundtom.

Oi, rømme.. den var ny :)

Skulle laga en tråd der folk kunne skrive om ulikt tilbehør til pinnekjøtt. Har hørt så mye merkelig rundt om :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...