Gå til innhold

Når takke for julegavene?

Anbefalte innlegg

Gjest takknemlig sjel

Skikk og bruk her?

Å ringe juleaften for å ønske god jul og takke for gavene etter å ha pakket opp, kan være litt stress, og mange er kanskje midt i middagen eller åpningen,

og 1. juledag vil folk gjerne hvile eller har/er på middagsbesøk, samme 2. juledag, og 3. juledag det samme, samt noen kanskje er på jobb....

så når er passe tidspunkt å ringe og takke for gavene? Man har kanksje takket når man fikk pakkene, men det er jo greit å få tilbakemelding på om gavene falt i smak,

og ikke minst ønske god jul og godt nyttår. Tidsnok å ringe 1. nyttårsdag kanskje? ønske godt nyttår da og samtidig takke?

Hva ville du satt pris på? Eller pleier du ikke ringe og takke?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/386979-n%C3%A5r-takke-for-julegavene/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest glede å glede

Det er et ordtak som heter "Hurtig takk er dobbelt takk" og det synes jeg er treffende.

Jeg ringer ikke på julaften, men gjerne i løpet av juledagene. Noen er det naturlig å ringe til, andre er det fint med sms eller mail. Til gamle tanter blir det brev.

Når en virkelig har lagt sjelen i en gave er det super-hyggelig å få respons på at den falt i smak.

Annonse

Gjest takknemlig sjel

Sende en sms når som helst etter julaften for å takke :)

Har noen eldre slektninger som ikke har mobiltelefon, så sms blir vanskelig.

og de har vært invitert i selskaper i romjulen, og derfor ikke tilgjengelig på hustlf.

dessuten tenker jeg de eldre er litt gammeldagse, har de noen regler for sånt?

Også syns jeg sms er litt lite/dårlig måte å takke for julegaver for...

nesten like "ille" som å takke for gavene på facebook.

Har noen eldre slektninger som ikke har mobiltelefon, så sms blir vanskelig.

og de har vært invitert i selskaper i romjulen, og derfor ikke tilgjengelig på hustlf.

dessuten tenker jeg de eldre er litt gammeldagse, har de noen regler for sånt?

Også syns jeg sms er litt lite/dårlig måte å takke for julegaver for...

nesten like "ille" som å takke for gavene på facebook.

Jeg tror faktisk svært mange foretrekker en sms... blir fryktelig travelt om man skal ta imot oppringninger hele jula fra alle man har fått gaver fra. Faktisk tenker jeg sms er en høflig måte å takke på, for da kan mottakeren selv bestemme om han/hun skal svare eller ikke... Ringer man, så er mottakeren nødt å slippe alt h*n har i hendene for å svare med det samme ;)

Ang sms og FB så er jeg rimelig sikker på at vi om ti år ler av at vi tenkte det var uhøflig å bruke de kontaktkanalene. Det er bare det at vi må bli vant til det, og alle er ikke vant foreløpig...

Når det gjelder de eldre du uansett ser i jula, så kan du vente med å takke da - men de ville helt sikkert blitt veldig glade for en tlf også - aller helst allerede igår eller i forgårs ;) Ring med det samme du :)

Gjest takknemlig sjel

Jeg tror faktisk svært mange foretrekker en sms... blir fryktelig travelt om man skal ta imot oppringninger hele jula fra alle man har fått gaver fra. Faktisk tenker jeg sms er en høflig måte å takke på, for da kan mottakeren selv bestemme om han/hun skal svare eller ikke... Ringer man, så er mottakeren nødt å slippe alt h*n har i hendene for å svare med det samme ;)

Ang sms og FB så er jeg rimelig sikker på at vi om ti år ler av at vi tenkte det var uhøflig å bruke de kontaktkanalene. Det er bare det at vi må bli vant til det, og alle er ikke vant foreløpig...

Når det gjelder de eldre du uansett ser i jula, så kan du vente med å takke da - men de ville helt sikkert blitt veldig glade for en tlf også - aller helst allerede igår eller i forgårs ;) Ring med det samme du :)

Noen regler for det da? Den som

fikk den beste gava ringte først? Føles litt sånn.

Ingen har ringt til meg og takket i alle fall... måtte ringe selv faktisk.

ingen sms eller noe, vel ei takket på fb.

Så føler alle venter at jeg skal ringe først. Men er det noen regel for det da, sånn uskreven?

Om jeg ikke ringer, så ringer kanskje ikke de heller og er sure for at utakknemlige jeg ikke ringer, mens jeg ikke ringer fordi jeg er sur for at de ikke ringer.... hoho, det går nok begge veier dette.

Gjest Av den gamle skolen.

Jeg er av den gamle skolen. Det jeg lærte var at man takket neste gang man så hverandre. Og da gjerne med et håndtrykk, noe jeg moderniserte litt og ga en klem i stedet for håndtrykk til de det føltes riktig ovenfor.

Jeg har lært det jeg kan om sånne regler av hun som nå er 94 år og som gikk i "skole" hos sine foreldre.

Presanger gitt til brylllup, dåp og konfirmasjon skal ha eget takkekort.

Blir man invitert til bryllup, dåp eller konfirmasjon uten å ha anledning til å gå, skal man likevel gi en presang.

Gjest glede å glede

Jeg er av den gamle skolen. Det jeg lærte var at man takket neste gang man så hverandre. Og da gjerne med et håndtrykk, noe jeg moderniserte litt og ga en klem i stedet for håndtrykk til de det føltes riktig ovenfor.

Jeg har lært det jeg kan om sånne regler av hun som nå er 94 år og som gikk i "skole" hos sine foreldre.

Presanger gitt til brylllup, dåp og konfirmasjon skal ha eget takkekort.

Blir man invitert til bryllup, dåp eller konfirmasjon uten å ha anledning til å gå, skal man likevel gi en presang.

Jeg har også fått en konservativ oppdragelse, og er oppdratt til å skrive takkebrev (håndskrevne) til alle dem jeg har fått gaver fra. Mye av romjulen gikk med til brevskriving i hele oppveksten. Mange slektninger så vi bare av og til, og det var viktig med hurtig takk.

Ettersom tidene nå har forandret seg så ser jeg jo at det kan virke litt påtatt med håndskrevne brev, og jeg bruker derfor sms og mail ovenfor dem som selv synes det er en grei kommunikasjonsform.

Derimot skriver jeg håndskrevne julebrev til alle jeg er på "brev-fot" med :o)

Annonse

Noen regler for det da? Den som

fikk den beste gava ringte først? Føles litt sånn.

Ingen har ringt til meg og takket i alle fall... måtte ringe selv faktisk.

ingen sms eller noe, vel ei takket på fb.

Så føler alle venter at jeg skal ringe først. Men er det noen regel for det da, sånn uskreven?

Om jeg ikke ringer, så ringer kanskje ikke de heller og er sure for at utakknemlige jeg ikke ringer, mens jeg ikke ringer fordi jeg er sur for at de ikke ringer.... hoho, det går nok begge veier dette.

Kan ikke tenke meg det er regler for det, nei... Jeg for min del ville bare ringt rundt og ikke brydd meg om det var jeg som ringte først - men så er jeg en sånn type som aldri gidder å bruke energi på å irritere meg over unødvendige ting :P

Gjest takknemlig sjel

Kan ikke tenke meg det er regler for det, nei... Jeg for min del ville bare ringt rundt og ikke brydd meg om det var jeg som ringte først - men så er jeg en sånn type som aldri gidder å bruke energi på å irritere meg over unødvendige ting :P

Hmf, men nå har jeg ringt til de jeg skal takke bortsett fra et par, men nå har de plutselig hemmelig nr, de er ikke på facebook og jeg har ikke epostadressen, og får nr er ikke i bruk når jeg ringer, og det står ingen andre nr i telefonkatalogen :(

De fikk gave av meg de og, men har ikke ringt meg heller.

Skal jeg sende de et kort og ønske de godt nyttår og samtidig takke for gaven kanskje?

Hmf, men nå har jeg ringt til de jeg skal takke bortsett fra et par, men nå har de plutselig hemmelig nr, de er ikke på facebook og jeg har ikke epostadressen, og får nr er ikke i bruk når jeg ringer, og det står ingen andre nr i telefonkatalogen :(

Skal jeg sende de et kort og ønske de godt nyttår og samtidig takke for gaven kanskje?

Når de gjør seg så utilgjengelige så får de enten ringe meg eller så får de ingen takk.

Bare hyggelig hvis du gjør det :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...