Gå til innhold

Togli - hva betyr dette tegnet?

Anbefalte innlegg

Sitter og ser på tv, "Ett år med kongefamilien" (eller noe sånt) og på en konsert med et døveorkester (!) gjorde de bl.a. et tegn som er omtrent slik:

de holdt underarmene opp, men de var i ro, men de ristet på hendene, om du skjønner hva jeg mener. Hva betyr dette tegnet?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/386984-togli-hva-betyr-dette-tegnet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Høstløvet

Ah! Ut fra sammenhengen på tv har du helt sikkert rett. Men hvorfor ikke klappe da?! Alle skjønner vel hva man mener når man klapper? Trenger man et eget tegn for akkurat det?

Andre kan se det, derfor holder de opp hendene på nivå med hodet, hvis de klapper skjer dette i fanget og andre oppfatter ikke dette, hvis en sitter på benkerader.

Andre kan se det, derfor holder de opp hendene på nivå med hodet, hvis de klapper skjer dette i fanget og andre oppfatter ikke dette, hvis en sitter på benkerader.

Ah - da gir det mening. :o) Tror jeg. Man kan jo klappe over hodet? Nei, jeg skal ikke være vrang. :o)

Gjest Høstløvet

Ah - da gir det mening. :o) Tror jeg. Man kan jo klappe over hodet? Nei, jeg skal ikke være vrang. :o)

Døve har ingen formening om lyden av klappingen, og vinking med hendene uttrykker bedre deres følelser.

Vi som klapper kan uttrykke vår mening på forskjellig måter avhengig av hvor hardt og hvor lenge vi klapper om vi klapper i takt osv.

Annonse

Døve har ingen formening om lyden av klappingen, og vinking med hendene uttrykker bedre deres følelser.

Vi som klapper kan uttrykke vår mening på forskjellig måter avhengig av hvor hardt og hvor lenge vi klapper om vi klapper i takt osv.

Du har helt rett - interessant for oss (meg i alle fall) som ikke kjenner eller omgås døve til daglig.

Ser du har fått fine forklaringer allerede :) Det stemmer at det er et vanlig "klappetegn" som er internasjonalt for døve. Det er langt mer stemningsfullt å se denne klappingen enn å se vanlig klapping som man ikke hører (lyden er der viktigere enn selve bevegelsen). I forsamlinger der det er kun døve, bruker man imidlertid litt begge deler. Selv kan jeg hørendeklappe litt og døveklappe litt, alt ettersom ;)

Gjest Scarlet O'Hara

Jeg skjønte det etter Høstløvs forklaringer. :o) Og etter enda flere forklaringer skjønte jeg hvorfor de ikke bare klapper, men holder armene opp også. :o) Man lærer noe nytt stadig vekk!

Jeg så ikke at høstløv allerede hadde gitt deg svar, gikk inn via 100 nyeste...

Jeg så ikke at høstløv allerede hadde gitt deg svar, gikk inn via 100 nyeste...

Det går helt fint. :o) Jeg legger sjøl inn likelydende svar nr. 8 i en tråd nettopp fordi jeg leser rett fra 100 nyeste og ikke ser at mange har svart før meg. *hehe*

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...