Gå til innhold

Juleselskap for en hver pris?

Anbefalte innlegg

Nesten alle jeg kjenner har vært syk i jula. Både magesjau og influensa har florert i nærmiljøet og mange har hatt en stri tørn med juleforberedelser og ikke minst julefeiring, til tross for feber, oppkast, hoste og snørr.

Selv har jeg holdt meg på bena, men jeg kan ikke annet en å undre på hvorfor folk for enhver pris må være sosial hele jula, til tross for at de er syke? Jeg har selv hatt julegjester fullpakket av influensa. Å lage mat å stelle i stand og ingen eier matlyst. Temaet er snørr og hoste, minstemann kastet opp hele natta. Man kan da melde avbud?

Vi har selv vært bedt bort og vertskapet melder om at dette heldigvis er siste selskapet for i år, nå kan de endelig slappe av og pleie seg selv.Det skjønner jeg godt.Det må jo ta på å stå på kjøkkenet og lage til koldtbord med hostekuler av verste sort.

Er dette trenden hos dere? Jeg får lyst til å tenke høyt, å si at er folk syke, ja da ber man ikke gjester, ei heller drar bort. Men jeg er redd det ikke faller i god jord.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/387057-juleselskap-for-en-hver-pris/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg holder med deg. Er man syk = avlys!

Selv har jeg vært syk, og holdt meg hjemme mens de andre som var friske, har vært på juleselskap.

Nå er jeg på bedringens vei, men langt i fra frisk. Likevel har jeg gitt etter for presset, og lager kalkunmiddag til i morgen.

Alle rundt meg har hatt influensa, nesten alle da. Vi var i selskap på julaften, alle som var der visste at jeg var syk og at ungene og bonusmor hadde vært det. Og jeg synes vel at jeg strengt tatt hadde "fortrinnsrett" som foreldre til vertskapets barn i forhold til andre inviterte gjester som da heller burde vurdert om de skulle komme eller ikke. ;o)

Ellers har vi vært hjemme resten av romjula med unntak av i går da vi var bedt bort på kveldsmat. Formen var da såpass at vi takket ja og jeg satt ikke og hostet i selskapet heller. :o)

Gjest Godt Nyttår

Enig med deg, er man syk avlyser man.

Ikke rart i at "alle" er syke, for de drar jo med seg smitte på sine juleselskaper.

Vi har heldigvis sluppet unna, ingen i familiene våre har vært syke, så krysser fingra for at vi får et nyttårsselskap hvor ingen trenger å avlyse :)

Det er ikke trenden hos oss nei. Her feires kun lille julaften + julaften med storfamilien, ellers ingen selskapelighet. Er veldig fornøyd med det.

''Det er ikke trenden hos oss nei. Her feires kun lille julaften + julaften med storfamilien, ellers ingen selskapelighet. Er veldig fornøyd med det.''

Hørtes fornuftig ut. Her har vi familien innom i tur og orden dagene før jul. Det byttes pakker og vi drikker kaffe og gløgg. Og lille julaften er det grøt med mandel i. Her eller der. Videre har vi julefeiring med middag og pakkeåpning. I romjula er det kaffe og eller middag hos flere av familiemedlemmene. Og det hele toppes med avslutning på nyttårsaften.

Vi treffer hver familie både to og tre ganger iløpet av jula. Bare litt forskjellige steder. Jeg synes dette er i overkant mye, når man til sammenligning ikke sees så veldig ofte ellers.

Annonse

Alle rundt meg har hatt influensa, nesten alle da. Vi var i selskap på julaften, alle som var der visste at jeg var syk og at ungene og bonusmor hadde vært det. Og jeg synes vel at jeg strengt tatt hadde "fortrinnsrett" som foreldre til vertskapets barn i forhold til andre inviterte gjester som da heller burde vurdert om de skulle komme eller ikke. ;o)

Ellers har vi vært hjemme resten av romjula med unntak av i går da vi var bedt bort på kveldsmat. Formen var da såpass at vi takket ja og jeg satt ikke og hostet i selskapet heller. :o)

Alle syns gjerne de har fortrinnsrett?

Å møte opp i selskap når man er syk (om man er smittefarligsyk) er sosialt uintelligent - uansett hvor mye grunn man mener man har.

Alle syns gjerne de har fortrinnsrett?

Å møte opp i selskap når man er syk (om man er smittefarligsyk) er sosialt uintelligent - uansett hvor mye grunn man mener man har.

Jeg hadde ikke feber og hostet ikke, men var veldig slapp og ute av form. Verten hadde dessuten fått det samme dagen før og de andre tre beboerne i huset hadde alt hatt det... Dette visste alle som kom da, så friske gjester hadde alle muligheter til å trekke seg.

Gjest Juletullball

Uff, folk er virkelig lite høflige. Man går da ikke på besøk når man er syk, ikke hyggelig for noen. Ellers tror jeg ikke du har hatt så mange influensa syke på besøk, har man influensa så orker man ikke gå på besøk. Sikkert mange med kraftig forkjølelse som tror de har influensa:-)

Uff, folk er virkelig lite høflige. Man går da ikke på besøk når man er syk, ikke hyggelig for noen. Ellers tror jeg ikke du har hatt så mange influensa syke på besøk, har man influensa så orker man ikke gå på besøk. Sikkert mange med kraftig forkjølelse som tror de har influensa:-)

''Ellers tror jeg ikke du har hatt så mange influensa syke på besøk, har man influensa så orker man ikke gå på besøk. Sikkert mange med kraftig forkjølelse som tror de har influensa:-)''

Denne saken som går her i Trøndelag i jula er ikke noen vanlig forkjølelse i alle fall! Man er totalt utslått i over en uke, noen får høy feber, jeg slapp unna det, men kan ikke huske jeg har hatt så vondt i halsen på mange år - skikkelig piggtråd en periode her. Om det var influensa vet jeg ikke, men det var noe annet enn en vanlig forkjølelse, det er helt sikkert!

Gjest Juletullball

''Ellers tror jeg ikke du har hatt så mange influensa syke på besøk, har man influensa så orker man ikke gå på besøk. Sikkert mange med kraftig forkjølelse som tror de har influensa:-)''

Denne saken som går her i Trøndelag i jula er ikke noen vanlig forkjølelse i alle fall! Man er totalt utslått i over en uke, noen får høy feber, jeg slapp unna det, men kan ikke huske jeg har hatt så vondt i halsen på mange år - skikkelig piggtråd en periode her. Om det var influensa vet jeg ikke, men det var noe annet enn en vanlig forkjølelse, det er helt sikkert!

For all del, sikkert mange som har influensa. Jeg mente bare at de som har den ikke orker juleselskap:)

Er ikke den ekstremt vonde halsen typisk influensa.....

Går vel mye mycoplasma også.

Jeg har ei venninne som har hatt lungebetennelse siden lille julaften. Hun har vært borte, og hun har arrangert selskap til 24 stk osv selvom hun har vært syk (og den dagen hadde 4-åringen hennes feber også).

Hun sier legene sier at hun ikke er smittefarlig, hun har astma i tillegg så ting setter seg fort. Greit nok....

Jeg sa min mening her om dagen, ganske høyt og tydelig.... Fikk beskjed om at det var sårende og unødvendig....

Så noen bare er sånn, tror jeg....

Annonse

Jeg hadde ikke feber og hostet ikke, men var veldig slapp og ute av form. Verten hadde dessuten fått det samme dagen før og de andre tre beboerne i huset hadde alt hatt det... Dette visste alle som kom da, så friske gjester hadde alle muligheter til å trekke seg.

Det er en ufattelig dårlig unnskyldning. "Jeg er sjuk, alle vet det og an bare holde seg heime." Som sagt: Sosialt uintelligent tenkt og gjort.

Det er en ufattelig dårlig unnskyldning. "Jeg er sjuk, alle vet det og an bare holde seg heime." Som sagt: Sosialt uintelligent tenkt og gjort.

Nå var det kun nær familie til stede her og jeg skal love deg at om jeg hadde sagt at jeg ikke kom fordi jeg var syk så hadde samtlige nektet vilt! :o) Jeg hadde ikke omgangssyke (da hadde jeg holdt meg hjemme!) da.

Jeg hadde ikke dratt om vi hadde blitt bedt på julemiddag til andre senere i romjulen, ikke før i går, nå er formen ganske så bra igjen og de som inviterte vet godt at jeg har vært syk, de har også hatt sykdom i huset sjøl.

Dette var vel juleselskap med egne barn - og da legges lista høyere :)

Dette var vel juleselskap med egne barn - og da legges lista høyere :)

''Dette var vel juleselskap med egne barn - og da legges lista høyere :)''

Jepp - om jeg hadde sagt til ungene og eksen at jeg ikke kom fordi jeg ikke var helt i form hadde det blitt rabalder! :o) Men som sagt - andre juleselskaper hadde jeg takket nei til.

Jeg har ei venninne som har hatt lungebetennelse siden lille julaften. Hun har vært borte, og hun har arrangert selskap til 24 stk osv selvom hun har vært syk (og den dagen hadde 4-åringen hennes feber også).

Hun sier legene sier at hun ikke er smittefarlig, hun har astma i tillegg så ting setter seg fort. Greit nok....

Jeg sa min mening her om dagen, ganske høyt og tydelig.... Fikk beskjed om at det var sårende og unødvendig....

Så noen bare er sånn, tror jeg....

Lungebetennelse som har vart en stund er så og si ikke smittefarlig.

Feber til vesla er verre, man vet ikke årsaken.

Lungebetennelse som har vart en stund er så og si ikke smittefarlig.

Feber til vesla er verre, man vet ikke årsaken.

Neida, men det går an å ta hensyn til seg selv også.... Og slappe av av hensyn til resten av familien sånn at man kanskje blir fortere frisk, og ikke ligger like dårlig hele jula....

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...