Gå til innhold

Hvordan bli trøtt..? Tips?

Anbefalte innlegg

Gjest våken våken
Skrevet

Har et lite problem nå i romjula.. Blir ikke trøtt om kveldene fordi jeg bare går rundt og gjør ingenting om dagene.. ( Kos og kaffeslabberas..)

Har kjempe vanskelig for å sovne når jeg legger meg...

Det er nesten umulig å gå tur for det er speilblankt ute..

Skrevet

Begrens kaffedrikkingen og sørg for litt dagslys og aktivitet hver dag - bruk gjerne pigger under skoene.

Skrevet

Kutt ned på kaffe og sukker om kvelden. Da blir iallefall jeg "over"våken. Ta en varm dusj før du legger deg, gjerne ned i en varm seng, med varmeteppe eller varmeflaske, og les en urkjedelig bok.

Skrevet

''Det er nesten umulig å gå tur for det er speilblankt ute..''

Men ikke helt umulig. Jeg har ikke beveget meg siden oktober, og følte trangen etter noen slappe dager nå i romjula. Tenkte det samme som deg, men gikk en tur. Den runden som vanligvis tar 30 minutter varte nå i 50! Men jeg kom da rundt :-)

Gjentok det i dag, denne gangen med brodder og var nede i 40 min.

Skrevet

Jeg la meg kl 5 i natt og sto opp kl 11.30 og jeg forstår ikke spørsmålet.

Jeg legger meg aldri før jeg er trøtt.

Har du jobb kan jeg forstå problemet,også om du har ektefelle og barn.Er du singel og arbeidsledig forstår jeg ikke spørsmålet.Legg deg når du er trøtt.Blir du ikke trøtt før kl 3,så sover du bare 5-6 timer den første natta og du kan bare sove 1 time før kl 15 eller 30 min mellom kl 15 og 18.

Du får bare sove om du har underskudd på søvn og det har vært mye mas rundt deg.Ikke drikk kaffe etter kl 18.Spis kun små måltider etter kl 20.Ikke drikk cola etter kl 20.Solo er ok.

Kjøp deg noen brodder å gå deg tur alikevel.Frisk luft er bra.Pass på at det er kaldt i soverommet og aldri over 18 grader.Sov gjerne naken om du vil,og bruk aldri pyjamas.

Det er aldri noe prioblem for oss mennesker å fungere 90-95% på bare 6-7 timers søvn,dog er 5 timer i døgnet farlig selv for unge mennesker.Er du under 30,MÅ du ha 8 timer +.30- 40 år ca 7-8 t.40-50 ca 7 timer.De gamle over 70 år klarer seg ofte fint med bare 4-5 timer.De sitter jo ofte stille alikevel.

Skrevet

Har du jobb kan jeg forstå problemet,også om du har ektefelle og barn.Er du singel og arbeidsledig forstår jeg ikke spørsmålet.Legg deg når du er trøtt.Blir du ikke trøtt før kl 3,så sover du bare 5-6 timer den første natta og du kan bare sove 1 time før kl 15 eller 30 min mellom kl 15 og 18.

Du får bare sove om du har underskudd på søvn og det har vært mye mas rundt deg.Ikke drikk kaffe etter kl 18.Spis kun små måltider etter kl 20.Ikke drikk cola etter kl 20.Solo er ok.

Kjøp deg noen brodder å gå deg tur alikevel.Frisk luft er bra.Pass på at det er kaldt i soverommet og aldri over 18 grader.Sov gjerne naken om du vil,og bruk aldri pyjamas.

Det er aldri noe prioblem for oss mennesker å fungere 90-95% på bare 6-7 timers søvn,dog er 5 timer i døgnet farlig selv for unge mennesker.Er du under 30,MÅ du ha 8 timer +.30- 40 år ca 7-8 t.40-50 ca 7 timer.De gamle over 70 år klarer seg ofte fint med bare 4-5 timer.De sitter jo ofte stille alikevel.

MÅ du sove pga jobben,kan du få noe beroligende på apoteket eller helsekostforettning.Det finnes te mot søvnløshet.

De er ofte laget på kamomille.

Skrevet

MÅ du sove pga jobben,kan du få noe beroligende på apoteket eller helsekostforettning.Det finnes te mot søvnløshet.

''Det finnes te mot søvnløshet. De er ofte laget på kamomille.''

Hjelper ikke.

Gjest znooooooooooork
Skrevet

Kaffen har kanskje litt å si? Unngå å drikke kaffe etter kl 18 :-)

og en liten luftetur i kald frisk luft før du legger deg, så en varm kopp med kamillete med honning eller varm sjokolade burde gjøre susen.

Pass på å ha det kjølig i soverommet, men en god varm dyne så du ikke fryser.

Skrevet

''Er du under 30, MÅ du ha 8 timer +.''

Og alle småbarnsforeldrene i siste halvdel av 20-årene, hva skjer med dem når de ikke får de 8 timene de MÅ ha?

Skrevet

''Er du under 30,MÅ du ha 8 timer +''

Noe sier meg at eks-kona di tok all nattevåk da ungene deres var små...

Skrevet

Lydbok..

Selv bruker jeg et hypnoseopptak. Jeg tror ikke jeg blir hypnotisert, men jeg sovner:-)

Skrevet

''Er du under 30,MÅ du ha 8 timer +''

Noe sier meg at eks-kona di tok all nattevåk da ungene deres var små...

Ja,hun var hjemme til barna begynte på skolen.Jeg jobbet skift og hun var hjemme.Fra 6-7 års alderen begynte hun også å jobbe.

Skrevet

Ja,hun var hjemme til barna begynte på skolen.Jeg jobbet skift og hun var hjemme.Fra 6-7 års alderen begynte hun også å jobbe.

Fra Barna var 6-7 år seff.

-På Dol av og til
Skrevet

Er nok ikke så enkelt;-)

Skrevet

Er nok ikke så enkelt;-)

Sikkert ikke om man jobber.Jeg er 54 og jobbet skift i Oslo Sporveier fra 1981-99.Jobben ødela både min helse og ekteskap.Hvem orker å være gift med en trøtt, irritert mann som må jobbe på alt for mange helligdager?Når man i løpet av nesten 20 år ALDRI sov 7-8 timer sammenhengende,har jeg nok fått enten en hjerneskade eller en endring av personlighet.

Skrevet

Sikkert ikke om man jobber.Jeg er 54 og jobbet skift i Oslo Sporveier fra 1981-99.Jobben ødela både min helse og ekteskap.Hvem orker å være gift med en trøtt, irritert mann som må jobbe på alt for mange helligdager?Når man i løpet av nesten 20 år ALDRI sov 7-8 timer sammenhengende,har jeg nok fått enten en hjerneskade eller en endring av personlighet.

''Når man i løpet av nesten 20 år ALDRI sov 7-8 timer sammenhengende,har jeg nok fått enten en hjerneskade eller en endring av personlighet.''

I såfall er jeg kraftig hjerneforstyrret. Det er jo mange som lever godt med 4-5 timer sammenhengende søvn. Tror ikke dette er årsaken til verken hjerneskade eller endring i personlighet. Det har nok helt andre sammenhenger.

Skrevet

Det er ikke alltid så viktig å fokusere på _hvorfor_ ting er som de er, men heller konsentrere seg om _at_ de er som de er og heller prøve å gjøre det beste ut av situasjonen. Som tips til forebygging er _hvorfor_ definitivt viktigst, men når _at_ har inntruffet blir _hvorfor_ egentlig uvesentlig. Lev som best du kan - med og uten plager og lyter :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...