Gå til innhold

Bokanbefaling

Anbefalte innlegg

Skrevet

I jula leste jeg boka "Little Bee" av Chris Cleeve. Den gjorde veldig inntrykk på meg! Lærte mye om Nigeria, deportasjon, korrupsjon, om ulike menneskers indre liv, om vennskap og tillit og kjærlighet.

Fant en god bokanmeldelse her: http://minbokhylle.blogspot.no/2010/02/anmeldelse-av-little-bee.html

Og nå etterpå har jeg googlet litt om Nigeria, og jeg må innrømme at jeg ikke visste NOENTING om landet, unntatt hvor det ligger geografisk.

Nigeria er det mest folkerike landet i Afrika, med 152 millioner innbyggere, nr 7 i verden.

Nigeria er veldig rikt på olje, men pga bl.a. korrupsjon forsvinner mye av inntektene før de når befolkningen, og få rike investorer blir sittende igjen med stor rikdom.

Gjennomsnittlig levealder er 43 år...

Ifølge Wikipedia lever 58% av befolkningen på under 1 US dollar pr dag.

Vi har mye å være takknemlige for her i landet...., og det er kvalmende å lese all reklamen som vi omgir oss med som prøver å få oss til å kjøpe enda mer.... :-((((

Mrs. Wallace
Skrevet

Boka gjorde inntrykk på meg også, den er veldig god - og ikke mist treffende i hovedpersonens skildringer av England, sett med en utenforståendes øyne.

Hvis du likte den, har jeg to boktips til deg (mulig du har lest dem, altså, men hvis ikke -løp til biblioteket):

Half A Yellow Sun/En halv gul sol - Chimamanda Adichie

Cutting for Stone/Alene sammen (?) - Abraham Verghese

Skrevet

Boka gjorde inntrykk på meg også, den er veldig god - og ikke mist treffende i hovedpersonens skildringer av England, sett med en utenforståendes øyne.

Hvis du likte den, har jeg to boktips til deg (mulig du har lest dem, altså, men hvis ikke -løp til biblioteket):

Takk. de er notert. Skal på biblioteket i morgen :-)

Gjest Shira :o)
Skrevet

Signerer for Alene sammen, den var veldig god synes jeg. De andre bøkene har jeg ikke lest, men noterer dem på lista.

Skrevet

Det var så mange fine skildringer og samtaler i denne boka - ordene var nesten som malerier - både "samtalene" med vennene i landsbyen, de fantastiske beskrivelsene fra hjemlandet til jenta, beskrivelsene fra interneringssenteret og hennes opplevelse av det nye landet - samspillet mellom gutten og mor, og samspillet mellom Little bee og mor.

Men også det å få rett i fleisen alt det grusomme som skjer i et land som prøver å bygge seg opp, men der korrupsjon, skakkjørt økonomi, militær ledelse og sult rår - makt og overgrep...

Den gjorde virkelig inntrykk, og en føler seg så hjelpeløs mot all urett i verden....

Skrevet

Jeg leser "Alene sammen" nå, og liker den veldig godt :-)

Skrevet

Fant begge bøkene på biblioteket i dag :-)

Gleder meg!

Men de var store mursteiner, begge to.... ;-)

Mrs. Wallace
Skrevet

Fant begge bøkene på biblioteket i dag :-)

Gleder meg!

Men de var store mursteiner, begge to.... ;-)

''Men de var store mursteiner, begge to.... ;-)''

Det er et stort pluss med mursteinstørrelse - når lesestoffet er godt. :)

Skrevet

''Men de var store mursteiner, begge to.... ;-)''

''

''

Det er jo sant!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...