Gå til innhold

Cyste på eggstokken

Anbefalte innlegg

Gjest ble så klart engstelig

Nå har jeg kommet fra time hos min gynekolog.

Tida var kommet for å ta celleprøve igjen, tre år siden sist.

Gynekologen tok også ultralyd, og så da at jeg hadde en cyste på eggstokken. Jeg ble så klart bekymret når jeg hørte dette. Tok også en blodprøve som ble sendt til sjekk.

Men ang cyste på eggstokken - dette er vel ganske vanlig det? Og også ofte helst ufarlig, slik at den forsvinner av seg selv.

Skal tilbake til gynekologen om 10 uker for ny kontroll, for å se om den fortsatt er der eller ikke, om om den er der, om den har forandret seg.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/387176-cyste-p%C3%A5-eggstokken/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vanncycster er ikke helt uvanlig nei og de kan godt forsvinne helt av seg selv, farlige er de heller ikke. :o)

En cyste på eggstokken er altså en vanncyste?

Han sa det ofte forsvant av seg selv, men ville ta en sjekk om 10 uker, og tok som sagt blodprøve nå i dag

Jeg tenker jo at dette er ufarlig altså - men litt bekymret blir jeg lett, iallefall med en gang :)

Takk for svar

Han sa det ofte forsvant av seg selv, men ville ta en sjekk om 10 uker, og tok som sagt blodprøve nå i dag

Jeg tenker jo at dette er ufarlig altså - men litt bekymret blir jeg lett, iallefall med en gang :)

Takk for svar

''En cyste på eggstokken er altså en vanncyste?''

Ikke nødvendigvis, men om det er en vanncycste er den ufarlig såvidt jeg vet i alle fall. :o) Det er i alle fall ganske vanlig med slike på eggstokkene.

''En cyste på eggstokken er altså en vanncyste?''

Ikke nødvendigvis, men om det er en vanncycste er den ufarlig såvidt jeg vet i alle fall. :o) Det er i alle fall ganske vanlig med slike på eggstokkene.

Ok - takk. Han kalte det bare en cyste, så aner ikke om det er vanncyste. Men må jo tro det er noe ufarlig iallefall :)

''Men ang cyste på eggstokken - dette er vel ganske vanlig det? Og også ofte helst ufarlig, slik at den forsvinner av seg selv.''

Ja, det er vanlig og svært ofte ufarlig. Men det er ikke nødvendigvis slik at den forsvinner av seg selv hvis den er ufarlig.

Hvis den ikke går tilbake, tar de den ved "kikkhullsoperasjon", dvs. de lager et snitt i navlen (laparoskopi - du finner masse info hvis du søker). Det går helt greit.

Jeg har fjernet to slike cyster med mange års mellomrom. Begge ble oppdaget slik du beskriver, og begge var ufarlige. De sender en vevsprøve til analyse etterpå, men det er sjelden det kommer noe utav det. Jeg tok ikke blodprøve i forbindelse med dette.

Annonse

''Men ang cyste på eggstokken - dette er vel ganske vanlig det? Og også ofte helst ufarlig, slik at den forsvinner av seg selv.''

Ja, det er vanlig og svært ofte ufarlig. Men det er ikke nødvendigvis slik at den forsvinner av seg selv hvis den er ufarlig.

Hvis den ikke går tilbake, tar de den ved "kikkhullsoperasjon", dvs. de lager et snitt i navlen (laparoskopi - du finner masse info hvis du søker). Det går helt greit.

Jeg har fjernet to slike cyster med mange års mellomrom. Begge ble oppdaget slik du beskriver, og begge var ufarlige. De sender en vevsprøve til analyse etterpå, men det er sjelden det kommer noe utav det. Jeg tok ikke blodprøve i forbindelse med dette.

Ok, takk for svar :)

Da håper jeg den er borte innen jeg er tilbake der om 10 uker :) Men en slik 'operasjon' er jeg ikke redd for iallefall :) selv om jeg er en pyse

:)

Gjest gadiekki

Oj, dette var akkurat som om jeg skulle ha skrevet det selv.

Jeg kom nettopp fra gynekologisk standard 3-års undersøkelse som deg, og ved ultralydundersøkelsen oppdaget hun 2 cyster, En på hver eggstokk.

Laboratoriet var stengt for dagen, så jeg skal tilbake i morgen for blodprøve. Fikk med skjemaet hjem og det er krysset av for CA 125.

Hun sa hun regnet med at det ikke er noe alvorlig, men tar blodprøve for sikkerhets skyld.

Krysser fingrene for oss begge :-)

Jeg husker at jeg hadde en cyste da jeg var rundt 20 år. (er 44 nå) Legen min klemte på den så den sprakk (!) og sa at det ikke var uvanlig med slike.

Oj, dette var akkurat som om jeg skulle ha skrevet det selv.

Jeg kom nettopp fra gynekologisk standard 3-års undersøkelse som deg, og ved ultralydundersøkelsen oppdaget hun 2 cyster, En på hver eggstokk.

Laboratoriet var stengt for dagen, så jeg skal tilbake i morgen for blodprøve. Fikk med skjemaet hjem og det er krysset av for CA 125.

Hun sa hun regnet med at det ikke er noe alvorlig, men tar blodprøve for sikkerhets skyld.

Krysser fingrene for oss begge :-)

Jeg husker at jeg hadde en cyste da jeg var rundt 20 år. (er 44 nå) Legen min klemte på den så den sprakk (!) og sa at det ikke var uvanlig med slike.

Ja - vi krysser fingrene for oss begge for at alt er bra.

Vet ikke hva det stod på blodprøveskjemaet mitt jeg, svaret på blodprøven kunne jeg få om jeg ringte inn på tirsdag.

Jeg er 45 år, og har aldri hatt noen cyster på eggstokk tidligere, iallefall ikke som er blitt oppdaget.

Skal du tilbake for å ta ny ultralyd også??

Ja - vi krysser fingrene for oss begge for at alt er bra.

Vet ikke hva det stod på blodprøveskjemaet mitt jeg, svaret på blodprøven kunne jeg få om jeg ringte inn på tirsdag.

Jeg er 45 år, og har aldri hatt noen cyster på eggstokk tidligere, iallefall ikke som er blitt oppdaget.

Skal du tilbake for å ta ny ultralyd også??

Det sa hun ingenting om, og jeg kom ikke på å spørre. Tenkte ikke på det før jeg leste ditt innlegg.

Men jeg skal jo innom der i morgen og ta blodprøve så da får jeg forhøre meg litt.

Ok, takk for svar :)

Da håper jeg den er borte innen jeg er tilbake der om 10 uker :) Men en slik 'operasjon' er jeg ikke redd for iallefall :) selv om jeg er en pyse

:)

''Da håper jeg den er borte innen jeg er tilbake der om 10 uker :) Men en slik 'operasjon' er jeg ikke redd for iallefall :) selv om jeg er en pyse''

Hvis cysten er liten og ikke til sjenanse, så vil det også være et alternativ at det bare blir værende der den er og at du går til jevnlige kontroller for å se at den ikke vokser.

Takk for svar

Fordi det er blitt så vanlig å benytte innvendig ultralyd ved rutineundersøkelser, så oppdager man ofte slike cyster. Dersom de er under 5 cm i diameter, så antas de å være helt uten betydning og heller ikke noe som nødvendigvis trenger å følges opp. Mange leger ønsker allikevel å være helt sikre på at cysten ikke vokser før de lar være med videre kontroller.

Det vil vanligvis bli tatt en blodprøve som heter CA125. Dette er en kreftmarkør, dvs. dersom cysten er uttrykk for kreft så vil som regel blodprøven vise økte verdier. (Det er imidlertid heller ikke helt uvanlig med økte verdier på prøven uten at det er kreft. )

Ved liten cyste som ikke forandrer seg og normal verdi på CA125, så vil det ofte ikke være grunn til verken behandling eller kontroll.

Gjest Pandalouise

Takk for svar

Jeg har hatt både vanncyste og sjokoladecyste (inneholder blod som blir brunt) ved eggstokkene. Har fjernet én, dette fordi den var stor og smertefull. Jeg har ofte slike cyster, de kommer og går (ser dem på ultralyd som jeg har tatt en del av, av andre grunner) og jeg tenker ikke på dem, bortsett fra at noen av dem er vonde. Håper og tror at dine også er ufarlge. Godt med blodprøvesjekk da, det fikk ikke jeg. Lykke til! :)

Annonse

Gjest Endometriose

Jeg har også nettopp vært til gynekolog og fått vite at jeg har cyster på begge eggstokkene. Hos meg har det også vært betydelige smerter i forbindelse med menstruasjon, noe som tyder på endometriose. Jeg har derfor blitt henvist til Ullevål for lapraskopi. Tenkte jeg bare skulle nevne dette, fordi det ikke er alle som vet om den kroniske sykdommen endometriose. Søk på google for å finne ut mer og evt om du har noen av symptomene.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...