Gå til innhold

Nå ønsker jeg et svar

Anbefalte innlegg

Jeg har nok en smittefobi,og har prøvd på best mulig måte å skaffe meg informasjon om dette med hiv og måten dette smitter på.

Jeg er først og fremst redd for sprøytespisser.

Svarene jeg har fått er vedlig ulike fra forskjellige type folk og fagfolk.

Noen sier hiv lever i lang tid i en sprøyte og andre sier at hiv dør i løpet av kort tid.

Hva er riktig,og er det noen som i det hele tatt er blitt smittet gjennom en brukt sprøyte en har kommet bort i?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/38721-n%C3%A5-%C3%B8nsker-jeg-et-svar/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrob

Du er en av de mange som lurer på disse spørsmål, og vi har diskutert dette på DOL's spalter mange ganger før. Du bør kunne finne ganske mye stoff om dette i tidligere spørsmål/svar. Det finnes også temaartikel om HIV smitte. En av grunnene til at svarene varierer noe er at det er vanskelig å være helt eksakt. Hvor lenge HIV overlever i en sprøyte er avhengig av flere faktorer: mengde virus, mengde blod, temperatur, fuktighet og andre. Overlevelsen kan derfor variere fra få timer til flere dager. Du spør om noen har vært smittet med sprøyte som ble tilfeldig funnet. Svaret er ja, selv om jeg ikke har full oversikt over hvor ofte slikt forekommer. Hilsen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...