Gå til innhold

allergi mot blåskjell ?

Anbefalte innlegg

Gjest allergijenta

Jeg har reagert med oppkast etter å ha spist blåskjell flere ganger. Hver gang har jeg spist blåskjellene på restaurant i en saus, suppe eller andre retter. Som regel har jeg bare spist noen få skjell, men likevel har jeg altså kastet opp etterpå etter ca 4-5 timer. Når jeg kaster opp føles det som om det bare er skjellmaten som er igjen i magesekken, det er lite andre matrester igjen. Min mann og andre som har spist samme mat har ikke reagert på samme måte, noe som kan tyde på at skjellene var av god kvalitet.

Etter disse episodene har jeg ganske enkelt latt være å spise blåskjell. Er jeg allergisk, eller er jeg bare veldig ømfintlig for skjell ? Bør jeg ligge unna alle typer skjellmat ? Det er sjelden jeg spiser skjell, kan det være jeg vil reagere like sterkt på f. eks. kamskjell eller hjerteskjell ? Jeg lurer på dette - det er kjedelig å reagere slik etter koselige restaurantbesøk og middager...

Så vidt jeg vet er jeg ikke allergisk for andre typer mat. Jeg er allergisk mot gress og katter. Jeg pleier heller ikke å kaste opp lett ellers (unntatt ved omgangssyke og uheldige episoder med alkohol).

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/38780-allergi-mot-bl%C3%A5skjell/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Thor-Øistein Endsjø, barnelege

allergijenta.

Det er fullt mulig å være allergisk for blåskjell, og slik du forteller din historie synes jeg det høre svært rimelig ut i ditt tilfelle. Jeg synes at du skal holde deg borte fra alle typer skjell. På den annen side, jeg kjenner til flere skjellallergikere som tåler reker, kreps, hummer ol. Men her er det klart du må forsøke deg litt frem.

Men på restaurant skal du være forsiktig med blandete "sjøretter". Kokkene vet knapt selv hva de mixer.

Gjest allergijenta

allergijenta.

Det er fullt mulig å være allergisk for blåskjell, og slik du forteller din historie synes jeg det høre svært rimelig ut i ditt tilfelle. Jeg synes at du skal holde deg borte fra alle typer skjell. På den annen side, jeg kjenner til flere skjellallergikere som tåler reker, kreps, hummer ol. Men her er det klart du må forsøke deg litt frem.

Men på restaurant skal du være forsiktig med blandete "sjøretter". Kokkene vet knapt selv hva de mixer.

Takk for svaret !

Du har helt rett i at det er mulig å bare reagere på blåskjell ! Jeg kan spise reker og krabbe, hummer har jeg nok aldri spist. Men jeg har spist mange forskjellige typer skjell tidligere uten å reagere ! På ferie i Portugal har jeg spist mye rart som jeg ikke en gang vet om finnes i Norge, sannsynligvis flere typer skjell som ikke er blåskjell. Det gikk bra den gangen, men det er jo ca 5 år siden. Det kan kanskje være mulig at jeg har utviklet allergien i løpet av de siste åra ?

Bør jeg ta en test for å sjekke ut allergien, eller er det unødvendig ? Det skulle jo gå greit å holde seg unna alle skjelltyper. Er det noen synspunkter på dette ?

Gjest Ragnhild Halvorsen, Lege Spesialist i Im

Takk for svaret !

Du har helt rett i at det er mulig å bare reagere på blåskjell ! Jeg kan spise reker og krabbe, hummer har jeg nok aldri spist. Men jeg har spist mange forskjellige typer skjell tidligere uten å reagere ! På ferie i Portugal har jeg spist mye rart som jeg ikke en gang vet om finnes i Norge, sannsynligvis flere typer skjell som ikke er blåskjell. Det gikk bra den gangen, men det er jo ca 5 år siden. Det kan kanskje være mulig at jeg har utviklet allergien i løpet av de siste åra ?

Bør jeg ta en test for å sjekke ut allergien, eller er det unødvendig ? Det skulle jo gå greit å holde seg unna alle skjelltyper. Er det noen synspunkter på dette ?

Kjære allergijenta

Det er vanskelig å få gode tester for forskjellige sorter skjell så det beste for deg er nok å unngå det du vet du reagerer på. Skalldyr som du har spist tidligere uten å reagere på kan du fortsette med, men ikke eksperimenter for mye!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...