Gå til innhold

Delebrøk på fellesutgifter når den ene har barn.

Anbefalte innlegg

Gjest Hulderen

Uff, skal dere holde på med finregning på alle utgifter, blir det veldig slitsomt.

Da er det kanskje enklest å ha helt separat husholdning, og spise hver deres mat, selv om det blir ukoselig. Dere får kjøpe to kjøleskap og ha hver deres skuffer med tørrmat :P

Fortsetter under...

• Svar 82
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Persille1365381127

6

• PieLill

4

• Mrs D

2

• ekte nick

2

Gjest Hulderen

''Ja, er enig i det.... Da tenker jeg at du f.eks. betaler 1-2000 kroner mer til mat og strømutgifter pr mnd? Evt hva mener partneren din er et rimelig beløp?''

Min partner har foreslått at den med barn betaler 2/4 og den uten barn betaler 1/4. Hva tror du om dette?

Dere er ikke så gode på brøkregning? Hvem skal betale den siste 1/4 av matregningen?

Gjest Deleopputgiftene

Bilene trenger jo ikke shining hver dag, mens man i et hus gjerne ikke slipper unna med mindre enn et par timer husarbeid (klesvask, husvask, oppvask etc). Jeg bare NEVNER det :P

''Bilene trenger jo ikke shining hver dag, mens man i et hus gjerne ikke slipper unna med mindre enn et par timer husarbeid (klesvask, husvask, oppvask etc). Jeg bare NEVNER det :P''

Jeg er klar over det, men forstår ikke helt hva dette har med fordeling av faste utgifter å gjøre. Det du her snakker om blir jo fordeling av arbeidsoppgaver i heimen.

Gjest Deleopputgiftene

Uff, skal dere holde på med finregning på alle utgifter, blir det veldig slitsomt.

Da er det kanskje enklest å ha helt separat husholdning, og spise hver deres mat, selv om det blir ukoselig. Dere får kjøpe to kjøleskap og ha hver deres skuffer med tørrmat :P

''Uff, skal dere holde på med finregning på alle utgifter, blir det veldig slitsomt.

Da er det kanskje enklest å ha helt separat husholdning, og spise hver deres mat, selv om det blir ukoselig. Dere får kjøpe to kjøleskap og ha hver deres skuffer med tørrmat :p''

Det var da voldsomt.... Det er ingen sndre enn deg som har vært opptatt av finregning her. Det er snakk om at den med barn setter inn litt mer på felleskontoen enn den uten barn, for å veie opp.

Gjest Deleopputgiftene

Dere er ikke så gode på brøkregning? Hvem skal betale den siste 1/4 av matregningen?

''Dere er ikke så gode på brøkregning? Hvem skal betale den siste 1/4 av matregningen?''

Skrivefeil, mente selvfølgelig at den med barn betaler 2/3 og den uten barn betaler 1/3, da vi tenker at begge barna regnes som 1 voksen.

Annonse

Gjest Deleopputgiftene

Har dere tatt med i beregningen at du mister et særfradag på kr. 3 930 pr. måned når du blir samboer?

''Har dere tatt med i beregningen at du mister et særfradag på kr. 3 930 pr. måned når du blir samboer?''

Forsåvidt, jeg vil nå isteden motta mye mer i barnebidrag.

''Bilene trenger jo ikke shining hver dag, mens man i et hus gjerne ikke slipper unna med mindre enn et par timer husarbeid (klesvask, husvask, oppvask etc). Jeg bare NEVNER det :P''

Jeg er klar over det, men forstår ikke helt hva dette har med fordeling av faste utgifter å gjøre. Det du her snakker om blir jo fordeling av arbeidsoppgaver i heimen.

Uten deg ville han kanskje ansatt vaskehjelp? Kom bare til å tenke på det siden en jeg kjenner valgte å gå ned i stilling for å orke å holde hus og hjem i stand... mannen ønsket også dette, så de ble enige om at han da kunne betale henne for å ta husvasken den ene dagen i uka siden hun mista inntekt...

Poenget er vel egentlig å få fram at det er så utrolig mange faktorer som spiller inn mht om ting blir "rettferdig" eller ikke.... Om jeg flytta inn alene til en mann med barn, så tror jeg ikke jeg hadde tenkt tanken på at han skulle betale mer for maten... jeg hadde sikkert tenkt at felles økonomi var det beste..

Gjest Hulderen

''Uff, skal dere holde på med finregning på alle utgifter, blir det veldig slitsomt.

Da er det kanskje enklest å ha helt separat husholdning, og spise hver deres mat, selv om det blir ukoselig. Dere får kjøpe to kjøleskap og ha hver deres skuffer med tørrmat :p''

Det var da voldsomt.... Det er ingen sndre enn deg som har vært opptatt av finregning her. Det er snakk om at den med barn setter inn litt mer på felleskontoen enn den uten barn, for å veie opp.

Ingen andre enn meg? Har du ikke lest tråden din? PieLill er inne på akkurat det samme.

Og jeg må si du reagerer voldsomt på å få tilbakemeldinger :P

Gjest Deleopputgiftene

Uten deg ville han kanskje ansatt vaskehjelp? Kom bare til å tenke på det siden en jeg kjenner valgte å gå ned i stilling for å orke å holde hus og hjem i stand... mannen ønsket også dette, så de ble enige om at han da kunne betale henne for å ta husvasken den ene dagen i uka siden hun mista inntekt...

Poenget er vel egentlig å få fram at det er så utrolig mange faktorer som spiller inn mht om ting blir "rettferdig" eller ikke.... Om jeg flytta inn alene til en mann med barn, så tror jeg ikke jeg hadde tenkt tanken på at han skulle betale mer for maten... jeg hadde sikkert tenkt at felles økonomi var det beste..

''Uten deg ville han kanskje ansatt vaskehjelp? Kom bare til å tenke på det siden en jeg kjenner valgte å gå ned i stilling for å orke å holde hus og hjem i stand... mannen ønsket også dette, så de ble enige om at han da kunne betale henne for å ta husvasken den ene dagen i uka siden hun mista inntekt..."

Nope, han ville vaska sjøl.

''Poenget er vel egentlig å få fram at det er så utrolig mange faktorer som spiller inn mht om ting blir "rettferdig" eller ikke.... Om jeg flytta inn alene til en mann med barn, så tror jeg ikke jeg hadde tenkt tanken på at han skulle betale mer for maten... jeg hadde sikkert tenkt at felles økonomi var det beste..''

Ja, felles økonomi er grunntanken, men jeg mottar nå en gang barnebidrag og barnetrygd i tillegg da.

Gjest Deleopptutgiftene

Ingen andre enn meg? Har du ikke lest tråden din? PieLill er inne på akkurat det samme.

Og jeg må si du reagerer voldsomt på å få tilbakemeldinger :P

Jeg er kjempeglad for tilbakemeldinger, men synes kanskje det var litt unødvendig av deg å ta den med separat husholdning, spise hver vår mat, ha to kjøleskap og hver våre skuffer med tørrmat. Det var å dra den unødvendig langt. Er ikke det det er snakk om.

''Uten deg ville han kanskje ansatt vaskehjelp? Kom bare til å tenke på det siden en jeg kjenner valgte å gå ned i stilling for å orke å holde hus og hjem i stand... mannen ønsket også dette, så de ble enige om at han da kunne betale henne for å ta husvasken den ene dagen i uka siden hun mista inntekt..."

Nope, han ville vaska sjøl.

''Poenget er vel egentlig å få fram at det er så utrolig mange faktorer som spiller inn mht om ting blir "rettferdig" eller ikke.... Om jeg flytta inn alene til en mann med barn, så tror jeg ikke jeg hadde tenkt tanken på at han skulle betale mer for maten... jeg hadde sikkert tenkt at felles økonomi var det beste..''

Ja, felles økonomi er grunntanken, men jeg mottar nå en gang barnebidrag og barnetrygd i tillegg da.

Og barnetrygda og barnebidraget går inn under deres felles pott.... føler det er det greieste... men hva jeg gjør den dagen jeg evt får meg samboer vet jeg jo ikke ;)

Gjest Deleopputgiftene

Og barnetrygda og barnebidraget går inn under deres felles pott.... føler det er det greieste... men hva jeg gjør den dagen jeg evt får meg samboer vet jeg jo ikke ;)

''Og barnetrygda og barnebidraget går inn under deres felles pott.... føler det er det greieste... men hva jeg gjør den dagen jeg evt får meg samboer vet jeg jo ikke ;)''

Nei, barnetrygda og barnebidraget skal ikke gå inn under felles pott! Dette skal kun være "mine" penger til barna. Det er derfor jeg synes det er ok om jeg betaler litt mer enn han pr. mnd. inn til vår felleskonto.

Annonse

En annen ting er at den som ikke har barn godt kan spare en del på å være del av en større husholdning også i matveien. Der det før kanskje ble ferdigmat eller ut å spise, får h*n nå kanskje servert maten.

Synes fremdeles slik finregning høres slitsomt ut.

mvh

Gjest Deleopputgiftene

En annen ting er at den som ikke har barn godt kan spare en del på å være del av en større husholdning også i matveien. Der det før kanskje ble ferdigmat eller ut å spise, får h*n nå kanskje servert maten.

Synes fremdeles slik finregning høres slitsomt ut.

mvh

''En annen ting er at den som ikke har barn godt kan spare en del på å være del av en større husholdning også i matveien. Der det før kanskje ble ferdigmat eller ut å spise, får h*n nå kanskje servert maten.''

Han er nok ikke en slik mann som du prøver å tegne bilde av her. Ikke mye restaurant eller ferdigmat der i gården.

''Synes fremdeles slik finregning høres slitsomt ut.''

Det er ikke snakk om finregning, men at jeg betaler inn litt mer til felleskonto enn han i måneden, fordi jeg har to barn som skal bo hos oss 70/30 og fordi jeg mottar barnetrygd og barnebidrag for dette, som kun skal være "mine" penger.

Jeg syns du har fått veldig mange rare svar her, jeg.

Det med å regne to barn som en voksen når det gjelder matpenger, synes jeg høres nokså greit ut. Dersom dere to voksne er enige om det altså. Altså at den voksne med barn betaler 2/3, og den andre 1/3.

''Og barnetrygda og barnebidraget går inn under deres felles pott.... føler det er det greieste... men hva jeg gjør den dagen jeg evt får meg samboer vet jeg jo ikke ;)''

Nei, barnetrygda og barnebidraget skal ikke gå inn under felles pott! Dette skal kun være "mine" penger til barna. Det er derfor jeg synes det er ok om jeg betaler litt mer enn han pr. mnd. inn til vår felleskonto.

Nå er det jo slik at det ikke spiller så stor rolle om du bruker de 2000 du får i barnetrygd på å betale strømregninga, eller om du bruker 2000 kroner av lønna di på dette....? Pengene er jo de saimme uansett...

Barna koster alltid mer enn barnetrygda og barnebidraget totalt sett..det er iallefall min erfaring.

Uansett virker det som dere er enige om at dere skal ha delt inntekt og du skal betale ekstra for maten, så da får dere prøve å bli enige...det blir litt hipp som happ da det er så vanskelig å regne nøyaktig på det.

Gjest Deleopputgiftene

Jeg syns du har fått veldig mange rare svar her, jeg.

Det med å regne to barn som en voksen når det gjelder matpenger, synes jeg høres nokså greit ut. Dersom dere to voksne er enige om det altså. Altså at den voksne med barn betaler 2/3, og den andre 1/3.

''Jeg syns du har fått veldig mange rare svar her, jeg.

Det med å regne to barn som en voksen når det gjelder matpenger, synes jeg høres nokså greit ut. Dersom dere to voksne er enige om det altså. Altså at den voksne med barn betaler 2/3, og den andre 1/3.''

Takk!

''En annen ting er at den som ikke har barn godt kan spare en del på å være del av en større husholdning også i matveien. Der det før kanskje ble ferdigmat eller ut å spise, får h*n nå kanskje servert maten.''

Han er nok ikke en slik mann som du prøver å tegne bilde av her. Ikke mye restaurant eller ferdigmat der i gården.

''Synes fremdeles slik finregning høres slitsomt ut.''

Det er ikke snakk om finregning, men at jeg betaler inn litt mer til felleskonto enn han i måneden, fordi jeg har to barn som skal bo hos oss 70/30 og fordi jeg mottar barnetrygd og barnebidrag for dette, som kun skal være "mine" penger.

Det er hver sin smak. For meg hadde slik finregning blitt for mye styr.

mvh

Gjest Deleopputgiftene

Det er hver sin smak. For meg hadde slik finregning blitt for mye styr.

mvh

''Det er hver sin smak. For meg hadde slik finregning blitt for mye styr.''

Ok, jeg ser bare ikke hvor styret kommer inn. Man overfører et beløp hver til en felleskonto hver måned.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...