Gå til innhold

Måle tempen under armen


Gjest halsbetennelse?

Anbefalte innlegg

Gjest halsbetennelse?

Når man måler tempen under armen, skal man da plusse på noe for å få ca riktig temperatur som kroppen har??

Målte på gutten min nå, og den viste ikke mer enn akkurat 37,0 - men var en som nevnte at man skulle legge på litt for å få riktig temperatur. Øretermometeret takket akkurat for seg, så derfor brukte jeg et 'vanlig' termometer nå.

Gutten er syk på 4 dagen, men det har egentlig gått feil vei med formen hans enn hva jeg ville trodd nå det siste døgnet.

Han har veldig vondt i halsen, hoster ganske mye (veldig mye i perioder), og har nesten mistet stemmen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

''............... I praksis sier man at man har feber når man måler en temperatur på 38°C i endetarmen, det vil si en økning på 1°C fra normalen. Når man måler i munnen vil temperaturen vanligvis ligge 0,4°C under endetarmstemperaturen, og målt i armhulen vanligvis 0,6°C under.''

http://no.wikipedia.org/wiki/Feber

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest halsbetennelse?

''............... I praksis sier man at man har feber når man måler en temperatur på 38°C i endetarmen, det vil si en økning på 1°C fra normalen. Når man måler i munnen vil temperaturen vanligvis ligge 0,4°C under endetarmstemperaturen, og målt i armhulen vanligvis 0,6°C under.''

http://no.wikipedia.org/wiki/Feber

Når han vanligvis har temp på 35,5 under armen, da vil vel 37,00 være feber for han??

Eller blir det helt feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når han vanligvis har temp på 35,5 under armen, da vil vel 37,00 være feber for han??

Eller blir det helt feil?

''Når han vanligvis har temp på 35,5 under armen, da vil vel 37,00 være feber for han??

Eller blir det helt feil?

''

Det viser i hvert fall hvor unøyaktig det er å måle under armen. Jeg ville målt i baken på ham, det er mest nøyaktig. Det går greit med vaselin på tuppen (og plasthette).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et sted stod det at vi måtte plusse på bortimot 1 grad når vi målte under armen. Når vi brukte den gamle typen febermåler (ikke digitale), plusset jeg alltid på 0,5.

Kanskje det varierer fra person til person, så det går jo an å teste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest halsbetennelse?

Da har han feber.

Takk for svar. På formen hans virker det også veldig som feber. Selv om han som sagt ikke har mer enn 37,0 under armen nå, mot 35,5 til vanlig.

Og en svært vond hals. Er det sånn i morgen, får vi kanskje ta turen til legen, så han får sjekket om det kun er virus eller bakterielt. Men har et håp om at han våkner frisk og pigg i morgen da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. På formen hans virker det også veldig som feber. Selv om han som sagt ikke har mer enn 37,0 under armen nå, mot 35,5 til vanlig.

Og en svært vond hals. Er det sånn i morgen, får vi kanskje ta turen til legen, så han får sjekket om det kun er virus eller bakterielt. Men har et håp om at han våkner frisk og pigg i morgen da.

God bedring til gutten din. Jeg ville også tatt ham med til lege om det ikke er noen bedring å spore de nærmeste dagene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...