Gå til innhold

serier av ekstraslag?

Anbefalte innlegg

Jeg er en kvinne på 29 år, og jeg har to barn. I en rekke år har jeg hatt ekstraslag, uten at det har bekymret meg. Dette er gjerne noe jeg har hatt i perioder, og så kan det gå år uten at jeg registrerer det. Men i løpet av de siste to årene har jeg hatt en hel serie av ekstraslag som har vart i flere timer. Dette er ikke et ekstraslag, men ekstraslag som kommer hele tiden. Første gangen varte det i to timer, og den siste gangen varte det i seks timer. Det er fem til ti vanlige slag mellom hvert ekstraslag. Pulsen går ikke noe særlig raskere hvis jeg sittter eller ligger, men reiser jeg meg, eller blir redd dunker det voldsomt. Etter det siste var jeg hos lege, men det ga seg før jeg fikk tatt ekg, så den viste ingenting annet enn at alt var normalt. Legen sa hvis jeg ble mye plaget, kunne jeg ta magnesium og kalium (eller var det kalsium). Og så kunne jeg få betablokker.

Men er det normalt å få sånne serier med ekstraslag som varer mange timer? Nå er jeg jo blitt livredd for hvert lille ekstraslag jeg får, i frykt for at det skal utløse et helt ras...

Heter det fremdeles ekstraslag når det har et sånt forløp, eller er det noe annet? Jeg har fint blodtrykk 120/70, kolestrol på 4, og legen har lyttet på hjertet og tatt to ekg. ER det noe mer jeg burde undersøke?

Takknemlig for svar.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/38880-serier-av-ekstraslag/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette er jo nesten som min egen historie!

Har bestandig hatt ett og annet ekstraslag uten at det betyde noe, helt til dette forverret seg.

Jeg har vært plaget med dette i mange år nå og vært inne til den ene og den andre utredningen uten at noe annet ble funnet en ekstra slag.Og et par episoder med atrie flimmer.

Slik som du beskriver det lingner dette på attrie flimmer, dvs at forkammrene flimmrer mens ventrikklene(hovedkammerene) Slår "Normalt"

du kan lese litt mer om det her:

http://www.doktoronline.no/pub/articles/heart/300220.html

Spør din lege om Carotes massasje, denne massasjen kan hjelpe hvis du får høy puls og uregelmessig puls.

(massasje på siden av halsen!)

betablokkere:

betablokkere har vært min redning, har prøvd flere typer og har kommet frem til en som passer for meg.

dette må legen se på om det er nødvendig eller ikke.

håper at alt ordner seg

hilsen bengtjp

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/38880-serier-av-ekstraslag/#findComment-147125
Del på andre sider

Dette er jo nesten som min egen historie!

Har bestandig hatt ett og annet ekstraslag uten at det betyde noe, helt til dette forverret seg.

Jeg har vært plaget med dette i mange år nå og vært inne til den ene og den andre utredningen uten at noe annet ble funnet en ekstra slag.Og et par episoder med atrie flimmer.

Slik som du beskriver det lingner dette på attrie flimmer, dvs at forkammrene flimmrer mens ventrikklene(hovedkammerene) Slår "Normalt"

du kan lese litt mer om det her:

http://www.doktoronline.no/pub/articles/heart/300220.html

Spør din lege om Carotes massasje, denne massasjen kan hjelpe hvis du får høy puls og uregelmessig puls.

(massasje på siden av halsen!)

betablokkere:

betablokkere har vært min redning, har prøvd flere typer og har kommet frem til en som passer for meg.

dette må legen se på om det er nødvendig eller ikke.

håper at alt ordner seg

hilsen bengtjp

Kan det stemme at det er flimmer det er snakk om? Det føltes mer likt ekstraslag som kom i ett sett. Det vanlige hjerteslaget, ekstraslaget, og så pausen foran neste hjerteslag. Jeg kjente det godt nesten oppe i halsen. Jeg telte ikke pulsen, men merket meg at den ikke gikk så veldig raskt når jeg satt eller lå, men at den var veldig rask da jeg reiste meg. Ellers hadde jeg ingen andre symptomer annet enn en vill redsel for at det skulle være veldig farlig. Stemmer dette med flimmer? Burde jeg få medisiner mot dette?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/38880-serier-av-ekstraslag/#findComment-147315
Del på andre sider

Gjest Hypokonderen

Kan det stemme at det er flimmer det er snakk om? Det føltes mer likt ekstraslag som kom i ett sett. Det vanlige hjerteslaget, ekstraslaget, og så pausen foran neste hjerteslag. Jeg kjente det godt nesten oppe i halsen. Jeg telte ikke pulsen, men merket meg at den ikke gikk så veldig raskt når jeg satt eller lå, men at den var veldig rask da jeg reiste meg. Ellers hadde jeg ingen andre symptomer annet enn en vill redsel for at det skulle være veldig farlig. Stemmer dette med flimmer? Burde jeg få medisiner mot dette?

Hei

Ut fra det jeg vet skal du ikke tenke på flimmer. Jeg har det slik som deg enkelte ganger med gjentatte ekstraslag.

I en spesielt stressende periode hadde jeg det flere netter, der jag bare lå og vibrererte. Føltes som hjertet skulle komme ut.

Kjente først vanlig hjerteslag så ett veldig raskt og så pause før ett kraftig hjerteslag kom. Har ihverfall fått beskjed om at det ikke er flimmer men ekstraslag.

Er du inne i en stressende periode nå?

Skal bli intressant å se hva Søyland svarer.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/38880-serier-av-ekstraslag/#findComment-147373
Del på andre sider

Hei

Ut fra det jeg vet skal du ikke tenke på flimmer. Jeg har det slik som deg enkelte ganger med gjentatte ekstraslag.

I en spesielt stressende periode hadde jeg det flere netter, der jag bare lå og vibrererte. Føltes som hjertet skulle komme ut.

Kjente først vanlig hjerteslag så ett veldig raskt og så pause før ett kraftig hjerteslag kom. Har ihverfall fått beskjed om at det ikke er flimmer men ekstraslag.

Er du inne i en stressende periode nå?

Skal bli intressant å se hva Søyland svarer.

Jeg syns det har vært en strevsom høst og sommer, med en mor som har vært alvorlig syk. Men når du har hatt ekstraslag på nettene, er det da at det holder på noen timer, og kommer ganske jevnt? Eller er det mer sånn at du får tre - fire i løpet av natten?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/38880-serier-av-ekstraslag/#findComment-147971
Del på andre sider

Gjest Hypokonderen

Jeg syns det har vært en strevsom høst og sommer, med en mor som har vært alvorlig syk. Men når du har hatt ekstraslag på nettene, er det da at det holder på noen timer, og kommer ganske jevnt? Eller er det mer sånn at du får tre - fire i løpet av natten?

Hei

Mere sånn at det kommer jevnt noen timer, får selvfølgelig ikke sove da.

Kan vare 3 -4 timer med gjentatte ekstraslag. Kanskje ett hvert minutt ??

Veldig ubehagelig. Ødelegger så mye for meg.

Har vært i en ekstrem stresssituasjon så jeg regner med at det er det som er årsaken. Hvordan er det med deg?

Hvor ofte har du det. Kommer det hvernatt eller dag.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/38880-serier-av-ekstraslag/#findComment-148146
Del på andre sider

Annonse

Hei

Mere sånn at det kommer jevnt noen timer, får selvfølgelig ikke sove da.

Kan vare 3 -4 timer med gjentatte ekstraslag. Kanskje ett hvert minutt ??

Veldig ubehagelig. Ødelegger så mye for meg.

Har vært i en ekstrem stresssituasjon så jeg regner med at det er det som er årsaken. Hvordan er det med deg?

Hvor ofte har du det. Kommer det hvernatt eller dag.

De gangene det har kommet, to ganger, har det begynt i fem-seks tiden om morgenen. Jeg våkner av det. Det virket som om det var ekstraslag hele tiden, men det kan det ikke ha vært, fordi jeg av og til tenkte at det hadde holdt opp. Men det var værst å gjøre ting når jeg hadde det. Da merket jeg slaget etter veldig godt. Har du vært hos legen under en sånn episode, slik at det er registrert på ekg?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/38880-serier-av-ekstraslag/#findComment-148155
Del på andre sider

De gangene det har kommet, to ganger, har det begynt i fem-seks tiden om morgenen. Jeg våkner av det. Det virket som om det var ekstraslag hele tiden, men det kan det ikke ha vært, fordi jeg av og til tenkte at det hadde holdt opp. Men det var værst å gjøre ting når jeg hadde det. Da merket jeg slaget etter veldig godt. Har du vært hos legen under en sånn episode, slik at det er registrert på ekg?

Hei!jeg er 25.m.fra bergen

Det du beskriver har jeg også hatt,det føles som om hjertet "ruller",men jeg får det også ved spesielle anstrengelser hvor jeg bruker musklene rundt hjerte området.Det er mest sannsynlig ikke flimmer du opplever,men ekstraslag.jeg har vert heldig og fått det registrert,og det er definitivt ekstra slag.for å berolige deg,er det folk som lever med ekstraslag opptil 18000!i døgnet.dette er IKKE farlig,og hjertet kommer ikke til å stoppe.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/38880-serier-av-ekstraslag/#findComment-148646
Del på andre sider

Hei!jeg er 25.m.fra bergen

Det du beskriver har jeg også hatt,det føles som om hjertet "ruller",men jeg får det også ved spesielle anstrengelser hvor jeg bruker musklene rundt hjerte området.Det er mest sannsynlig ikke flimmer du opplever,men ekstraslag.jeg har vert heldig og fått det registrert,og det er definitivt ekstra slag.for å berolige deg,er det folk som lever med ekstraslag opptil 18000!i døgnet.dette er IKKE farlig,og hjertet kommer ikke til å stoppe.

Hei.

Selvfølgelig trenger det du har ikke å være

flimmer, men en burde uansett gå til lege å få tatt EKG, og bekreftet eller avkreftet dette.

Atrieflimmer og ekstrasystoler er som regel Aldri falig, Det kommer an på alder,

selve faren med atrieflimmer er ikke direkte at hjertet stopper det er det alt for mange sikkerhets mekanismer i hjertet som styrer, Den største faren ved flimmer er Blopropp i det øyeblikket det slår om til flimmer eller sinus rytme.

Grunden til at jeg sier at du bør snakke med din lege er at en skal aldri gå med et hjerte problem som man er usikker på uten å få det undersøkt, at det er ufalig betyr ikke at det ikke kan gi problemer for deg, f.eks nervøsitet, redsel som overhode ikke er noe å trakte etter, bare det å få snakket med legen og avkreftet dine bekymringer er kansje nok til at dette avtar, Stress, redsel og følelser i denne rekken kan være nokk til å få uregelmesig puls og hjertebank.

En bør jo også se på livs situsjonen , Røyker du, Drikker du mye kaffe, alkohol.

Både røyk, formye kaffe og for mye alkohol kan gi hjertebank.

Som du sikkert skjønner er det en haug med ting som kan gi hjertebank og uregelmessig puls, og det meste er helt ufalig, men mitt råd til deg er snakk med legen så slipper du å bekymre deg.

Håper jeg kunne hjelpe:)

Bengtjp

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/38880-serier-av-ekstraslag/#findComment-148727
Del på andre sider

• 1 måned senere...

Hei.

Selvfølgelig trenger det du har ikke å være

flimmer, men en burde uansett gå til lege å få tatt EKG, og bekreftet eller avkreftet dette.

Atrieflimmer og ekstrasystoler er som regel Aldri falig, Det kommer an på alder,

selve faren med atrieflimmer er ikke direkte at hjertet stopper det er det alt for mange sikkerhets mekanismer i hjertet som styrer, Den største faren ved flimmer er Blopropp i det øyeblikket det slår om til flimmer eller sinus rytme.

Grunden til at jeg sier at du bør snakke med din lege er at en skal aldri gå med et hjerte problem som man er usikker på uten å få det undersøkt, at det er ufalig betyr ikke at det ikke kan gi problemer for deg, f.eks nervøsitet, redsel som overhode ikke er noe å trakte etter, bare det å få snakket med legen og avkreftet dine bekymringer er kansje nok til at dette avtar, Stress, redsel og følelser i denne rekken kan være nokk til å få uregelmesig puls og hjertebank.

En bør jo også se på livs situsjonen , Røyker du, Drikker du mye kaffe, alkohol.

Både røyk, formye kaffe og for mye alkohol kan gi hjertebank.

Som du sikkert skjønner er det en haug med ting som kan gi hjertebank og uregelmessig puls, og det meste er helt ufalig, men mitt råd til deg er snakk med legen så slipper du å bekymre deg.

Håper jeg kunne hjelpe:)

Bengtjp

Hei, legen har ikke tatt seg tid til å svare, og det kan også tyde på at det ikke er noe å bekymre seg over, altså ikke livstruende! Men sikkert ubehagelig!

Har selv av og til vedvarende ekstraslag, kan vare fra noen timer til tre døgn. Det arter seg som at hjertet går veldig ujevnt og dessuten mindre effektivt, så jeg ikke kan belaste så mye (f.eks. ikke gå så fort i en motbakke før bena stivner). Virker som det kommer oftere etter "vellevned", dvs. lite aktivitet, sene kvelder, alkohol, evt. også stress. Bruker ikke kaffe eller tobakk, så det vet jeg ikke noe om. Men enkelte ganger settes det i gang av at jeg drikker kald væske. Kulden brer seg inn til hjerteområdet, og kort tid etterpå påvirkes rytmen og det er i gang. Men jeg engster meg ikke og får sove etter en tid, når jeg ikke ligger på venstre side.

Sjeldnest har jeg det altså når jeg trimmer jevnlig, er forsiktig med tung kost, vin og kalde drikker, og lever et rolig liv med bra med søvn. Siden barna nå er voksne kan jeg være mye ute. Har allerede rukket 750 km på skiturer i vinter, og da jobber hjertet helt som det skal!

Lykke til fra Briv!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/38880-serier-av-ekstraslag/#findComment-156819
Del på andre sider

Gjest Einar Søyland, spesialist i hjertesykdom

Hei, legen har ikke tatt seg tid til å svare, og det kan også tyde på at det ikke er noe å bekymre seg over, altså ikke livstruende! Men sikkert ubehagelig!

Har selv av og til vedvarende ekstraslag, kan vare fra noen timer til tre døgn. Det arter seg som at hjertet går veldig ujevnt og dessuten mindre effektivt, så jeg ikke kan belaste så mye (f.eks. ikke gå så fort i en motbakke før bena stivner). Virker som det kommer oftere etter "vellevned", dvs. lite aktivitet, sene kvelder, alkohol, evt. også stress. Bruker ikke kaffe eller tobakk, så det vet jeg ikke noe om. Men enkelte ganger settes det i gang av at jeg drikker kald væske. Kulden brer seg inn til hjerteområdet, og kort tid etterpå påvirkes rytmen og det er i gang. Men jeg engster meg ikke og får sove etter en tid, når jeg ikke ligger på venstre side.

Sjeldnest har jeg det altså når jeg trimmer jevnlig, er forsiktig med tung kost, vin og kalde drikker, og lever et rolig liv med bra med søvn. Siden barna nå er voksne kan jeg være mye ute. Har allerede rukket 750 km på skiturer i vinter, og da jobber hjertet helt som det skal!

Lykke til fra Briv!

Kfr. annet svar idag.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/38880-serier-av-ekstraslag/#findComment-157536
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...