mariaflyfly Skrevet 18. februar 2013 Del Skrevet 18. februar 2013 Datra har mast lenge om hull i øra, og nå har hun fått med seg faren sin på maset. Jeg har vært ganske tilbakeholden på dette, for hun har så sart hud. Særlig om vinteren får hun prikker og utslett av ingenting, og hun har tidligere reagert litt på ei klokke hun hadde på seg. I tillegg trener hun kampsport tre dager i uka, og jeg tenker at det ikke er så ok at hun ikke kan ta ut øredobbene på en stund i den forbindelse. Mulig jeg er litt hysterisk på dette. Nå er ihvertfall faren også i gang med å overtale meg, og jeg lurer på å bare få det gjort, slik at jeg har kontrollen på det. Han er nemlig truandes til å ta henne med seg å få det gjort et eller annet sted uten å sjekke ut noe nærmere om hygieniske forhold o.l. Hva hadde dere gjort? Argumenter som "alle andre i klassen har", bryr jeg meg sjelden om, men faren støtter opp under dette. Har fått med meg et par skrekkhistorier om verk, tvilsom hygiene i frisørsalonger o.l. Er det i overkant å drasse med ungen til et piercingstudio for å få det gjort ordentlig? Jeg har aldri hatt problemer med mine hull, som jeg fikk da jeg var 11 eller 12. Har sagt til henne at jeg vil hun venter til hun er helst 12 og minst 10 før hun får. Anyone? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/388836-hull-i-%C3%B8ra-9-%C3%A5ring/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
EnolaGay Skrevet 18. februar 2013 Del Skrevet 18. februar 2013 Samme problemstilling her. Jeg har stått på mitt og hun har ikke mast så fryktelig men slått seg til ro med at det kommer. ;0) I ditt sted hadde jeg gitt etter og tatt henne med til en proff, og sørget for skikkelig metall type testet og for hyperallergikere. (En venninne tåler kun hvitt gull, så det kan hende det lønner seg selv om det er dyrt..) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/388836-hull-i-%C3%B8ra-9-%C3%A5ring/#findComment-3447904 Del på andre sider Flere delingsvalg…
mariaflyfly Skrevet 18. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 18. februar 2013 Samme problemstilling her. Jeg har stått på mitt og hun har ikke mast så fryktelig men slått seg til ro med at det kommer. ;0) I ditt sted hadde jeg gitt etter og tatt henne med til en proff, og sørget for skikkelig metall type testet og for hyperallergikere. (En venninne tåler kun hvitt gull, så det kan hende det lønner seg selv om det er dyrt..) Når du sier "proff", så mener du en som driver med piercing? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/388836-hull-i-%C3%B8ra-9-%C3%A5ring/#findComment-3447908 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 18. februar 2013 Del Skrevet 18. februar 2013 Dette må jeg bare svare på! Jeg har vært akkurat som deg - holdt igjen og holdt igjen med hull i ørene. Det var hun yngste som ville det mest, men da hun i midten også begynte å be pent og ønske seg det, fant jeg ut, at nå var kanskje tida inne for å gi meg... Så i fjor jul (eller i forfjor da), da de var 7,5 og 10,5 fikk de i julegave å få hull i ørene. Full jubel - tror ikke de forventet det. Hun minste har også veldig sart hud, reagerer på ull, og er ofte rød og tørr i huden om vinteren. Hun andre har litt eksem bak ørene og har også litt tørr hud på hendene om vinteren - så jeg var jo litt skeptisk. Vi gikk til vanlig frisør, og det gikk veldig greit å ta hullene. Fikk beskjed om å rense med pyrisept hver kveld i 6 uker (tror jeg). Jeg hjalp til fra begynnelsen, men etterhvert klarte de det selv. Det som var litt kjipt, var at hun minste klarte å miste øredobben i bilen den dagen vi kjørte hjem fra juleferie (bare noen dager etter hun hadde tatt hullet), og hun turde ikke si i fra om det før vi kom hjem om kvelden (8-10 timer etterpå). Da var det grodd igjen, jeg klarte ikke sette i ny øredobb. Så måtte det hullet gro noen uker (4-5 uker?) før hun kunne ta hull på nytt. Så - etter å ha hatt to hull igjen noen få uker, var det ballettforestilling. Ballettlæreren hadde sagt at alle måtte ta ut øredobbene, og det gjorde da min pliktoppfyllende datter. Jeg oppdaget det ikke før morgenen etter, og da var det grodd igjen. Så var det på'an igjen, med å la hullet gro noen uker, og så ta hull på nytt. Nå har det vel grodd skikkelig - men hun minste går alltid med øredobber - vi er vel litt redd for at det skal gro igjen. Hun eldste har ikke hatt noen problemer med sine hull, og varierer på å ha øredobber i eller ikke. Det som er negativt etter min mening, er at øredobbene kan henge seg opp litt i tøyet når de skal kle av seg om kvelden - særlig hun minste har tendenser til det - men ellers går det helt fint. Jeg selv har ikke hull i ørene. Ville gå i mot strømmen da jeg var i tiårsalderen - alle de andre jentene i klassen tok hull, og jeg ville protestere ;-) Men nå fant jeg ut at mitt prinsipp ikke nødvendigvis trenger å være mine døtres prinsipp.... Lykke til! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/388836-hull-i-%C3%B8ra-9-%C3%A5ring/#findComment-3447910 Del på andre sider Flere delingsvalg…
mariaflyfly Skrevet 18. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 18. februar 2013 Dette må jeg bare svare på! Jeg har vært akkurat som deg - holdt igjen og holdt igjen med hull i ørene. Det var hun yngste som ville det mest, men da hun i midten også begynte å be pent og ønske seg det, fant jeg ut, at nå var kanskje tida inne for å gi meg... Så i fjor jul (eller i forfjor da), da de var 7,5 og 10,5 fikk de i julegave å få hull i ørene. Full jubel - tror ikke de forventet det. Hun minste har også veldig sart hud, reagerer på ull, og er ofte rød og tørr i huden om vinteren. Hun andre har litt eksem bak ørene og har også litt tørr hud på hendene om vinteren - så jeg var jo litt skeptisk. Vi gikk til vanlig frisør, og det gikk veldig greit å ta hullene. Fikk beskjed om å rense med pyrisept hver kveld i 6 uker (tror jeg). Jeg hjalp til fra begynnelsen, men etterhvert klarte de det selv. Det som var litt kjipt, var at hun minste klarte å miste øredobben i bilen den dagen vi kjørte hjem fra juleferie (bare noen dager etter hun hadde tatt hullet), og hun turde ikke si i fra om det før vi kom hjem om kvelden (8-10 timer etterpå). Da var det grodd igjen, jeg klarte ikke sette i ny øredobb. Så måtte det hullet gro noen uker (4-5 uker?) før hun kunne ta hull på nytt. Så - etter å ha hatt to hull igjen noen få uker, var det ballettforestilling. Ballettlæreren hadde sagt at alle måtte ta ut øredobbene, og det gjorde da min pliktoppfyllende datter. Jeg oppdaget det ikke før morgenen etter, og da var det grodd igjen. Så var det på'an igjen, med å la hullet gro noen uker, og så ta hull på nytt. Nå har det vel grodd skikkelig - men hun minste går alltid med øredobber - vi er vel litt redd for at det skal gro igjen. Hun eldste har ikke hatt noen problemer med sine hull, og varierer på å ha øredobber i eller ikke. Det som er negativt etter min mening, er at øredobbene kan henge seg opp litt i tøyet når de skal kle av seg om kvelden - særlig hun minste har tendenser til det - men ellers går det helt fint. Jeg selv har ikke hull i ørene. Ville gå i mot strømmen da jeg var i tiårsalderen - alle de andre jentene i klassen tok hull, og jeg ville protestere ;-) Men nå fant jeg ut at mitt prinsipp ikke nødvendigvis trenger å være mine døtres prinsipp.... Lykke til! Takk for svar. Husker historien din om øredobben som blei borte i bilen Det er egentlig ikke mine prinsipper som gjelder, det handler om at hun får så lett utslett og reagerte på klokka den gangen. Har lest litt på nett i dag. Er veldg usikker. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/388836-hull-i-%C3%B8ra-9-%C3%A5ring/#findComment-3447912 Del på andre sider Flere delingsvalg…
EnolaGay Skrevet 18. februar 2013 Del Skrevet 18. februar 2013 Når du sier "proff", så mener du en som driver med piercing? Ja. Jeg har dårlig erfaring med treffsikkerheten hos frisører.. resultatet er et hull som er for langt ned i øreflippen,.. Ikke pent. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/388836-hull-i-%C3%B8ra-9-%C3%A5ring/#findComment-3447915 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hulderen Skrevet 18. februar 2013 Del Skrevet 18. februar 2013 Skal hun ha hull, så gå i hvert fall til et piercing-studio. Der lager de hull med en spiss engangsnål, som skjærer hull. Det gir et rent kutt, og den som piercer kan styre hvilken vinkel hullet kan få. Hos frisøren skytes øredobben gjennom øreflippen. Det gir klemskade. Øreflipen hovner lett opp, og det blir lettere infeksjon. Jeg ville frarådet å ta hull i ørene ved atopisk eksem og sart hud. Men det er synsing fra min side, jeg har ikke så mange gode argumenter mot. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/388836-hull-i-%C3%B8ra-9-%C3%A5ring/#findComment-3447917 Del på andre sider Flere delingsvalg…
mariaflyfly Skrevet 18. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 18. februar 2013 Skal hun ha hull, så gå i hvert fall til et piercing-studio. Der lager de hull med en spiss engangsnål, som skjærer hull. Det gir et rent kutt, og den som piercer kan styre hvilken vinkel hullet kan få. Hos frisøren skytes øredobben gjennom øreflippen. Det gir klemskade. Øreflipen hovner lett opp, og det blir lettere infeksjon. Jeg ville frarådet å ta hull i ørene ved atopisk eksem og sart hud. Men det er synsing fra min side, jeg har ikke så mange gode argumenter mot. Heller mot piercingstudio, ja. Og det kan jo hende at tanken på å bli stukket med en stor nål skremmer henne nok til å utsette hele greia. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/388836-hull-i-%C3%B8ra-9-%C3%A5ring/#findComment-3447922 Del på andre sider Flere delingsvalg…
mariaflyfly Skrevet 18. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 18. februar 2013 Ja. Jeg har dårlig erfaring med treffsikkerheten hos frisører.. resultatet er et hull som er for langt ned i øreflippen,.. Ikke pent. Skjønner. Hvis det først skal gjøres, så skal det gjøres ordentlig... Takk for svar! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/388836-hull-i-%C3%B8ra-9-%C3%A5ring/#findComment-3447923 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest GA Skrevet 18. februar 2013 Del Skrevet 18. februar 2013 Kanskje lurt å ordne det nå som hun er så liten at du kan ha kontroll på stell? Jentungen min fikk sommeren hun var 9, hun har også litt allergi-gener, så vi er nøye på å ikke ha "tøyse-øredobber", bare edelt metall. Hun hadde/har et par hun reagerte på som vi har lagt bort. Etter en skrekkblandet seanse hos frisør, (ungen feiga ut etter første hull, så vi måtte vente med øre nr 2 til dagen etter, og ha på Emla-plaster!) har det vært null problem med hullene. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/388836-hull-i-%C3%B8ra-9-%C3%A5ring/#findComment-3447937 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hulderen Skrevet 18. februar 2013 Del Skrevet 18. februar 2013 Heller mot piercingstudio, ja. Og det kan jo hende at tanken på å bli stukket med en stor nål skremmer henne nok til å utsette hele greia. Aldri så galt at det ikke er godt for noe ;-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/388836-hull-i-%C3%B8ra-9-%C3%A5ring/#findComment-3447980 Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 18. februar 2013 Del Skrevet 18. februar 2013 Hvis du ville latt henne få hull i ørene når hun er 10 selv om hun (fortsatt) har sart hud, kan jeg ikke se det store problemet å la henne få det nå. Jeg tror jeg var 10 år da jeg fikk hull i ørene. Moren min stakk med nål og fyrstikkeske bak øreflippen som sikkerhetsopplegg. Flippen ble bedøvd med en klesklype. Metoden anbefales IKKE! :-D Jeg har ikke hatt sart hud, men er allergisk mot en del metaller, og reagerte bl a på klokka, metallbrillene jeg hadde, og bukseknappen i dongeribuksa. Har imidlertid ikke hatt noe problem med øredobber (har kun brukt gull eller sølv). 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/388836-hull-i-%C3%B8ra-9-%C3%A5ring/#findComment-3448038 Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 18. februar 2013 Del Skrevet 18. februar 2013 Jeg synes hun i det minste kan vente til sommeren, da det ligger mye dårlig læring i at hun kan løpe til pappa når mamma ikke gjør som hun vil :-( 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/388836-hull-i-%C3%B8ra-9-%C3%A5ring/#findComment-3448041 Del på andre sider Flere delingsvalg…
mariaflyfly Skrevet 18. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 18. februar 2013 Jeg synes hun i det minste kan vente til sommeren, da det ligger mye dårlig læring i at hun kan løpe til pappa når mamma ikke gjør som hun vil :-( Det har vi tatt en ganske klinkende klar runde på. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/388836-hull-i-%C3%B8ra-9-%C3%A5ring/#findComment-3448075 Del på andre sider Flere delingsvalg…
mariaflyfly Skrevet 18. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 18. februar 2013 Hvis du ville latt henne få hull i ørene når hun er 10 selv om hun (fortsatt) har sart hud, kan jeg ikke se det store problemet å la henne få det nå. Jeg tror jeg var 10 år da jeg fikk hull i ørene. Moren min stakk med nål og fyrstikkeske bak øreflippen som sikkerhetsopplegg. Flippen ble bedøvd med en klesklype. Metoden anbefales IKKE! :-D Jeg har ikke hatt sart hud, men er allergisk mot en del metaller, og reagerte bl a på klokka, metallbrillene jeg hadde, og bukseknappen i dongeribuksa. Har imidlertid ikke hatt noe problem med øredobber (har kun brukt gull eller sølv). Huff, for et opplegg Har nå sagt at hun får det når hun er 10, og that's it. Så har jeg skremt henne litt med at det skal gjøres i et piercingstudio med en stor nål, og så håper jeg at det skremmer henne nok til å utsette det hele 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/388836-hull-i-%C3%B8ra-9-%C3%A5ring/#findComment-3448076 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hull i ørene... Skrevet 18. februar 2013 Del Skrevet 18. februar 2013 Gud for et styr bare pga ønske om hull i ørene... La nå jenta få ta hull i ørene. Har en sønn som snart fyller ti, han fikk ta hull i ene øret i høst. Vi snakket mye om hva han kunne risikere osv. Vi tok hos en frisør og de satte inn en dobb som ikke gir allergi. Vi fulgte instruksen vi fikk med og byttet til en annen dobb etter hvert. Har vært nada problemer! Pick your fights - jeg tror det kommer andre ting det heller er verdt å si nei til senere altså, men det er din unge. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/388836-hull-i-%C3%B8ra-9-%C3%A5ring/#findComment-3448079 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Shira :o) Skrevet 18. februar 2013 Del Skrevet 18. februar 2013 Jeg har erfaringer med at det kan gå strålende, eller det kan gå rett og slett dritt. Ha, nå ble du klokere eller ;o) Foreløpig leder de 3 det ikke gikk så bra med (her tenker jeg sart hud osv) mot meg som tålte det veldig godt. Hadde jeg hatt mer vett og mer kunnskap tidligere, hadde jeg gått for piercing. Og det ville jeg gjort nå. Jeg har hørt for mange historier om betennelse, skjeve hull og herk. Piercing er fort gjort, jeg har ikke piercet ørene, men endel andre steder, bl.a tunga i min tid. Ene søstera mi kan ikke skyte hull selv i voksen alder og hun har ikke allergier eller noe. Piering derimot, det tåler hun. Og pappaen skal ikke si ja til slikt uten at dere har diskutert det! Annen debatt, men ja, måtte si det for jeg mener det så sterk. ;o) Jeg vet om mødre som lar unger med kraftig eksem få ta hull i ørene som 4-åringer, blir litt matt jeg da. Ikke at jeg er prinsipielt imot hull, for all del, men se hud og hva som ligger av atopisk/nikkel i nærmeste slekt. Og skikkelige øredobber. Det er jo supert ønske, jeg kjøper gull og sølv til tantebarnet, da er jeg happy at hun har skikkelige saker og hun så stolt dersom det gjerne ligner på noen av mine dobber. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/388836-hull-i-%C3%B8ra-9-%C3%A5ring/#findComment-3448094 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dorthe Skrevet 18. februar 2013 Del Skrevet 18. februar 2013 Dette må jeg bare svare på! Jeg har vært akkurat som deg - holdt igjen og holdt igjen med hull i ørene. Det var hun yngste som ville det mest, men da hun i midten også begynte å be pent og ønske seg det, fant jeg ut, at nå var kanskje tida inne for å gi meg... Så i fjor jul (eller i forfjor da), da de var 7,5 og 10,5 fikk de i julegave å få hull i ørene. Full jubel - tror ikke de forventet det. Hun minste har også veldig sart hud, reagerer på ull, og er ofte rød og tørr i huden om vinteren. Hun andre har litt eksem bak ørene og har også litt tørr hud på hendene om vinteren - så jeg var jo litt skeptisk. Vi gikk til vanlig frisør, og det gikk veldig greit å ta hullene. Fikk beskjed om å rense med pyrisept hver kveld i 6 uker (tror jeg). Jeg hjalp til fra begynnelsen, men etterhvert klarte de det selv. Det som var litt kjipt, var at hun minste klarte å miste øredobben i bilen den dagen vi kjørte hjem fra juleferie (bare noen dager etter hun hadde tatt hullet), og hun turde ikke si i fra om det før vi kom hjem om kvelden (8-10 timer etterpå). Da var det grodd igjen, jeg klarte ikke sette i ny øredobb. Så måtte det hullet gro noen uker (4-5 uker?) før hun kunne ta hull på nytt. Så - etter å ha hatt to hull igjen noen få uker, var det ballettforestilling. Ballettlæreren hadde sagt at alle måtte ta ut øredobbene, og det gjorde da min pliktoppfyllende datter. Jeg oppdaget det ikke før morgenen etter, og da var det grodd igjen. Så var det på'an igjen, med å la hullet gro noen uker, og så ta hull på nytt. Nå har det vel grodd skikkelig - men hun minste går alltid med øredobber - vi er vel litt redd for at det skal gro igjen. Hun eldste har ikke hatt noen problemer med sine hull, og varierer på å ha øredobber i eller ikke. Det som er negativt etter min mening, er at øredobbene kan henge seg opp litt i tøyet når de skal kle av seg om kvelden - særlig hun minste har tendenser til det - men ellers går det helt fint. Jeg selv har ikke hull i ørene. Ville gå i mot strømmen da jeg var i tiårsalderen - alle de andre jentene i klassen tok hull, og jeg ville protestere ;-) Men nå fant jeg ut at mitt prinsipp ikke nødvendigvis trenger å være mine døtres prinsipp.... Lykke til! Jeg satte inne små, tynne ringer i ørene til dattera mi og de falt aldri ut og satte seg heller ikke fast i noe. Hvis de synes det er kjedelig kan de henge noe i den ene ringen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/388836-hull-i-%C3%B8ra-9-%C3%A5ring/#findComment-3448104 Del på andre sider Flere delingsvalg…
mariaflyfly Skrevet 18. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 18. februar 2013 Gud for et styr bare pga ønske om hull i ørene... La nå jenta få ta hull i ørene. Har en sønn som snart fyller ti, han fikk ta hull i ene øret i høst. Vi snakket mye om hva han kunne risikere osv. Vi tok hos en frisør og de satte inn en dobb som ikke gir allergi. Vi fulgte instruksen vi fikk med og byttet til en annen dobb etter hvert. Har vært nada problemer! Pick your fights - jeg tror det kommer andre ting det heller er verdt å si nei til senere altså, men det er din unge. Ja, det har vært et todagers dustete drama av dette, og når det gjelder pick my fights mener jeg at det er et stort poeng i at jenta ikke skal løpe til faren sin og grine for noe hun ikke får lov til av meg. Det er nemlig ikke første gangen. Men nå ser hun altså ut til å ha slått seg til ro med at hun får det når hun er 10. Altså nesten ett år til. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/388836-hull-i-%C3%B8ra-9-%C3%A5ring/#findComment-3448113 Del på andre sider Flere delingsvalg…
mariaflyfly Skrevet 18. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 18. februar 2013 [quote name=Shira )' timestamp='1361209959' post='4870830] Jeg har erfaringer med at det kan gå strålende, eller det kan gå rett og slett dritt. Ha, nå ble du klokere eller ;o) Foreløpig leder de 3 det ikke gikk så bra med (her tenker jeg sart hud osv) mot meg som tålte det veldig godt. Hadde jeg hatt mer vett og mer kunnskap tidligere, hadde jeg gått for piercing. Og det ville jeg gjort nå. Jeg har hørt for mange historier om betennelse, skjeve hull og herk. Piercing er fort gjort, jeg har ikke piercet ørene, men endel andre steder, bl.a tunga i min tid. Ene søstera mi kan ikke skyte hull selv i voksen alder og hun har ikke allergier eller noe. Piering derimot, det tåler hun. Og pappaen skal ikke si ja til slikt uten at dere har diskutert det! Annen debatt, men ja, måtte si det for jeg mener det så sterk. ;o) Jeg vet om mødre som lar unger med kraftig eksem få ta hull i ørene som 4-åringer, blir litt matt jeg da. Ikke at jeg er prinsipielt imot hull, for all del, men se hud og hva som ligger av atopisk/nikkel i nærmeste slekt. Og skikkelige øredobber. Det er jo supert ønske, jeg kjøper gull og sølv til tantebarnet, da er jeg happy at hun har skikkelige saker og hun så stolt dersom det gjerne ligner på noen av mine dobber. Det blir piercingstudio om et lite år. Og så håper jeg tanken å bli stukket med en diger nål gjør at hele greia utsettes litt til. Takk for svar 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/388836-hull-i-%C3%B8ra-9-%C3%A5ring/#findComment-3448114 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.