Gå til innhold

Fjerning av livmorslimhinne


Gjest Kvinne 36 år

Anbefalte innlegg

Gjest Kvinne 36 år

Jeg er en kvinne på 36 år som har blitt henvist til fjerning av livmorslimhinnen (TCRE) pga. svært kraftige menstruasjonsblødninger. Jeg er ferdig med å få barn (har to), har ingen partner, og ikke prevensjonsbehov. Har prøvd cyklocapron i flere måneder uten resultat. I tillegg til å begrense min livsførsel har blødningene ført til jernmangelanemi. Etter 9 mnd med så høye doser jerntilskudd som magen min kan tåle, har ferritinet bare gått fra tomt til 10. Hb har derimot normalisert seg. Jeg har blitt nøye undersøkt i forkant av to gynekologer, men har dessverre fått lite informasjon om inngrepet. Jeg er så ukomfortabel med gynekologiske undersøkelser at jeg ikke orker spørre under konsultasjoner som samtidig inkluderer GU. Håper derfor du kan svare på det jeg lurer på. Vil det å fjerne livmorslimhinnen også føre til tørr skjede? Når man fjerner livmorslimhinnen, fjerner man da også kilden til utflod som kommer for eksempel rundt eggløsningen? Jeg har vanligvis ikke mye utflod, med unntak av akkurat rundt eggløsningen, men jeg ønsker ikke at dette skal forsvinne med tanke på evt. framtidig sexliv. Jeg har hatt komplikasjoner i underlivet etter hver fødsel – en gang infeksjon som førte til ’barselfeber’ og ga vanvittige smerter. En annen gang blødning da livmoren ikke ville trekke seg sammen. Tilsier dette at jeg har økt risiko for slike komplikasjoner også under/etter operasjonen? Jeg har lest at hos noen kan problemet komme tilbake igjen og de må da ha ny operasjon eller fjerne livmoren. Hvor stor er risikoen for dette? Det ble bestemt å skjære bort i stedet for å varmebehandle livmorslimhinnen, men jeg fikk ikke tak i hvorfor. Er det noen forskjell på disse to metodene når det gjelder evt. bivirkninger/plager i etterkant? Kan ellers nevne at hormonspiral har vært vurdert, men jeg har dårlige erfaringer med hormonpreparater (konstant småblødning med minipiller, tap av sexlyst med p-piller), så jeg frykter samme reaksjon på hormonspiral. Siden jeg er så ukomfortabel med GU (noe som oppstod etter fødselskomplikasjonene) ønsker jeg heller ikke å få satt inn en spiral, vil heller ha en metode som løser problemet en gang for alle, og jeg håper at TCRE er en slik løsning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Hvis du er sikker på at du ikke under noen omstendigheter vil ha flere barn, så er ablasjon (fjerning) av livmorslmhinnen et godt valg. Jeg ville ha foreslått at du skulle ha forsøkt en hormonspiral først, men det er opp til deg selv. Det er ulike metoder får å fjerne slimhinnen som utskrelling, varmeballong eller ‘grilling’, det er opp til den enkelte avdeling hva de bruker. Forskjellene er ikke store. Hensikten med behandliing er å ødelegge livmorslimhinnen så den ikke vokser ut igjen. Over halvparten mister menstruasjonen, hos nesten alle blir den mye svakere. Noen få (10% ?) er ultilfreds med resultatet eller har fått smerter, så de har endt opp med å få livmoren fjernet i etterkant, men da bevares eggstokkene, så hun ikke kommer i overgangsalder.

Så til dine spørsmål.

Det du tidligere har opplevet med barselfeber øker ikke din risiko ved inngrepet som er lite risikofylt. Det kan skje at det går hull på livmorveggen under inngrepet, men det er vanligvis ikke noe stort problem. Både livmorhals (hvor eggløsningsslim dannes) og skjede (hvor fukt dannes i forb. med samleie) er upåvirket av inngrepet.

Jeg håper dette var den informasjon du ønsket.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...