Gå til innhold

Student og gravid

Anbefalte innlegg

Gjest gravid student

Eller det vil si.. Da jeg mest sannsynelig kommer til å føde er jeg ferdig med utdannelsen min. Slutter på studiene i juni, og har termin i juli..

Hvordan rettigheter har jeg? Får jeg noe fra lånekassen?

Nå har jeg en 14,1% stilling + at jeg jobber en god del ekstra( på sykehus).

Hadde vært takknemlig for svar!

MVH,

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/38902-student-og-gravid/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Irene Grøneng

Hvis 14% stilling + ekstravakter betyr at du jobber med mindre enn 14 dagers mellomrom og tjener minst 1/24 G pr mnd så kan du faktisk ha rett på fødselspenger.

Hvor mye du har rett på kommer an på inntekt du kan sannsynliggjøre som din normale inntekt på det tidspunktet du tar permisjon - her bør du aktivt søke ny jobb eller høyere stillingsprosent slik at du kan argumentere opp inntektsgrunnlaget for fødselspenger!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/38902-student-og-gravid/#findComment-147218
Del på andre sider

Det er mulig å få støtte fra Lånekassen hvis du søker på nytt studie til høsten ( søknadsfristen er i vår en gang), og hvis du får støtte fra Lånekassen nå til våren. Men før du søker nytt studie, bør du sjekke om det er mulig å få permisjon første studieåret. Jeg vet at det ikke er mulig alle steder.

Da kan du få rett på engangsstønad (ca.32000) + ca 70000-80000 fra Lånekassen (litt avhengig av hva mannen din tjener).

Dette er en fordel hvis du ikke får høyere stilling enn 14,1%. Hvis du blir syk, er det jo vanskelig å jobbe ekstra, og sykemeldingen dekker bare det du jobber fast.

Da jeg var gravid, var valget mellom fødselspenger fra Lånekassen og å jobbe ekstra ( hadde en stilling på 3,5t/uke). I og med at jeg fikk sterk bekkenløsning og dermed sykemelding, lønnet det seg utvilsomt å få støtte fra Lånekassen.

Jeg har lest om noen her på Doktoronline som har gjort dette. Du kan jo spørre på foreldreforum..

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/38902-student-og-gravid/#findComment-147964
Del på andre sider

Det er mulig å få støtte fra Lånekassen hvis du søker på nytt studie til høsten ( søknadsfristen er i vår en gang), og hvis du får støtte fra Lånekassen nå til våren. Men før du søker nytt studie, bør du sjekke om det er mulig å få permisjon første studieåret. Jeg vet at det ikke er mulig alle steder.

Da kan du få rett på engangsstønad (ca.32000) + ca 70000-80000 fra Lånekassen (litt avhengig av hva mannen din tjener).

Dette er en fordel hvis du ikke får høyere stilling enn 14,1%. Hvis du blir syk, er det jo vanskelig å jobbe ekstra, og sykemeldingen dekker bare det du jobber fast.

Da jeg var gravid, var valget mellom fødselspenger fra Lånekassen og å jobbe ekstra ( hadde en stilling på 3,5t/uke). I og med at jeg fikk sterk bekkenløsning og dermed sykemelding, lønnet det seg utvilsomt å få støtte fra Lånekassen.

Jeg har lest om noen her på Doktoronline som har gjort dette. Du kan jo spørre på foreldreforum..

Hadde jeg vært i din situasjon, ville jeg "utnyttet systemet" slik jeg beskrev. Da får du muligheten til å bli ferdig med studiet før barnet blir født. Det blir jo vanskelig å bli ferdig til sommeren hvis du skal jobbe mye..

Men du bør undersøke mer, slik at du er 100% sikker på at du har rett til støtte. F.eks. at du ikke er mer enn 20 vekttall på etterskudd.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/38902-student-og-gravid/#findComment-147977
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...