Gjest usikker Skrevet 19. november 2001 Del Skrevet 19. november 2001 Jeg var for et halvt år tilbake i sør-øst-asia i tre mnd. Jeg ble svært syk da vi var ute på en øy med dårlig legedekning. Jeg hadde 40-41 i feber i tre dager, og etter dette gikk feberen ned til rundt 39 gader. Det tok 9 dager før jeg igjen var feberfri. Jeg hadde diare, og kastet opp ved en rekke anledninger. Jeg hadde smerter i hele kroppen, og følte stort ubehag de få timene jeg var våken. Etter 3-4 dager fikk jeg utslett over hele meg. Dette utslettet klødde, og var skikkelig rødflammet, og noe hovent. Etter en og en halv uke, begynte jeg å skalle av huden inne i håndflatene og under fortsålene mine. Etter en uke kom jeg meg endelig til lege, hun mente jeg hadde rubella. Dette prøvde jeg å protestere mot, siden jeg både har hatt dette i tillegg til at jeg er vaksinert. Men hun mente bestemt at det måtte være dette. Det tok meg ca 2 uker før jeg var frisk igjen, men jeg følte meg avkreftet i lengre tid. Og kastet opp ved for store anstrengelser. Jeg og min veninne reiste fra øya så snart jeg var istand til dette. Våre to veninner som ble igjen der, fortalte oss via mail at like etter at vi reiste, ble en annen jente vi kjente fraktet til naboøya, og innlagt på sykehus. Hun ble diagnostisert med paratyfoidfeber. I følge våre veninner hadde denne jenten de samme symptomene som meg før hun ble innlagt. Jeg har tenkt lite på dette siden jeg kom hjem, men nå fortalte noen meg at en person som har hatt paratyfoidfeber kan være en smittekilde for andre lenge etter at man selv hadde sykdommen, og derfor bør behandles. Jeg ble også fortalt at man kan være dette, helt uten å ha symptomer selv. Kan det være paratyfoidfeber jeg har hatt? Og i tilfelle, bør jeg etterbehandles? Og kan man i det hele tatt få paratyfoidfeber, når man er vaksinert mot tyfoidfeber(noe jeg var)? Usikker 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/38903-paratyfoidfeber/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrob Skrevet 28. november 2001 Del Skrevet 28. november 2001 Etter din beskrivelse av symptomene er det godt mulig at du har hatt paratyfoidfeber. Denne sykdommen, som forårsakes av bakterier, som er slektninger av Salmonella typhi, nemlig S. paratyphi A eller B, er vanligvis en mildere variant av tyfoidfeber. Ofte er det symptomene fra tarmsystemet som dominerer med diarre, feber, mavesmerter, oppkast, vesketap, slapphet. Jeg er noe mer usikker på utslettet, det er ialle fall ikke typisk. Jeg er enig med din skepsis for rubella diagnosen. Den er meget vanskelig å stille klinisk, og spesielt etter at du har vært vaksinert er det lite sannsynlig. Tyfoidvaksinen som brukes i Norge inneholder ikke antigener mot paratyfus, og gir heller ikke beskyttelse mot den. Det er ikke nødvendig med etterbehandling og med mindre du jobber med mat el. i næringsmiddelindustrien er det stort sett ikke nødvendig med kontroll. Har du fortsatt noen symptomer som diarre kan det ikke skade å ta noen avføringsprøver og sende dem til et mikrobiologisk laboratorium. Vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/38903-paratyfoidfeber/#findComment-148588 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.