Gå til innhold

Storebror være barnevakt?

Anbefalte innlegg

margerita1365380476
Skrevet

Ville dere latt storebror på 13 passe på småbrødrene sine en kveld fra 18-21.30?

De er 4 og 7 år. Kan bli en del krangling mellom de minste.

Hva tror dere? Han har sett etter de noen ganger men ikke lenger enn en halvtime.

Jeg har ingen andre som kan passe de, men er usikker om det er forsvarlig. storebror er snill og ansvarsfull.

Hva synes dere?

Skrevet

Jeg hadde ikke gjort det, men det er nå meg. :o)

margerita1365380476
Skrevet

Jeg hadde ikke gjort det, men det er nå meg. :o)

Er nok greit å ha en voksen der om noe skulle skje ja.

Skrevet

Er nok greit å ha en voksen der om noe skulle skje ja.

''Er nok greit å ha en voksen der om noe skulle skje ja.''

Det er hva jeg tenker også. Jeg pleier ikke å katastrofetenke, men akkurat i slike tilfeller så er det greit å være på den sikre siden synes jeg. En voksen har dessuten mer myndighet til å gå imellom dersom de to minste skulle begynne å krangle skikkelig.

margerita1365380476
Skrevet

''Er nok greit å ha en voksen der om noe skulle skje ja.''

Det er hva jeg tenker også. Jeg pleier ikke å katastrofetenke, men akkurat i slike tilfeller så er det greit å være på den sikre siden synes jeg. En voksen har dessuten mer myndighet til å gå imellom dersom de to minste skulle begynne å krangle skikkelig.

sikkert lettere om det hadde vært jenter:)

Skrevet

Det spør litt på ungene. Du sier det kan bli litt krangling. Litt krangling er jo vanlig blant søsken. Storebror er jo også veldig mye større enn de to andre, og det tror jeg er enklere enn om de hadde vært 9, 11 og 13 (som mine er...)

Eldstemann har vært barnevakt et par timer om kvelden, og det har gått ganske greit, så lenge han bare har trengt å få minstejenta i seng.

Jeg synes du skal prøve :-)

Gjest annlovinda
Skrevet

Storebror er 13 år, og snill som du sier. Er han ansvarsfull? Har han mulighet til å nå deg på mobil om det skulle være noe?

I såfall hadde jeg latt storebror passe småsøsknene om han vil det selv.

Skrevet

''sikkert lettere om det hadde vært jenter:)''

Hvorfor i all verden skulle det vært lettere med jenter?

Skrevet

Hvorfor skulle det være enklere med jenter?

Min erfaring med begge kjønn, er at det er mindre krangling blant guttene enn blant jentene - men det er jo ikke noen sannhet, kun min egen erfaring med de barna jeg kjenner ;-)

Skrevet

Jeg synes ikke det er uforsvarlig dersom a) han selv synes det er greit, B) dere har en voksen nabo han kan gå til hvis det oppstår noe han ikke kan takle, og c) du ikke mistenker de to minste for å utnytte situasjonen slik at det blir en veldig negativ erfaring.

Skrevet

''Hvorfor i all verden skulle det vært lettere med jenter?''

Det lurte jeg også på. Her i huset har jentungen alltid vært mange håndfuller mer enn guttungen som alltid har vært snill og grei.

Skrevet

Min erfaring med begge kjønn, er at det er mindre krangling blant guttene enn blant jentene - men det er jo ikke noen sannhet, kun min egen erfaring med de barna jeg kjenner ;-)

Er det mer krangling mellom jenter enn gutter, så er jeg sjeleglad for at jeg har gutter. To jenter hadde jeg neppe klart med, hehe, så mye som gutta mine krangler er det mer enn nok. :D

Skrevet

''Min erfaring med begge kjønn, er at det er mindre krangling blant guttene enn blant jentene''

Min erfaring med folk, er at de individuelle forskjellene er større enn forskjellene mellom kjønnene på gruppenivå. Derfor blir det tullete å generalisere med at "jenter krangler mer" eller "gutter bråker mer". Det kommer selvsagt an på _hvem_ de er (og hvem søsknene er), ikke hva slags kjønnsorganer de er utstyrt med.

Skrevet

Det lurte jeg også på. Her i huset har jentungen alltid vært mange håndfuller mer enn guttungen som alltid har vært snill og grei.

''Her i huset har jentungen alltid vært mange håndfuller mer enn guttungen''

Samme her - i aller høyeste grad!

Skrevet

''Min erfaring med begge kjønn, er at det er mindre krangling blant guttene enn blant jentene''

Min erfaring med folk, er at de individuelle forskjellene er større enn forskjellene mellom kjønnene på gruppenivå. Derfor blir det tullete å generalisere med at "jenter krangler mer" eller "gutter bråker mer". Det kommer selvsagt an på _hvem_ de er (og hvem søsknene er), ikke hva slags kjønnsorganer de er utstyrt med.

Dessuten kan søskenforhold, uansett kjønn, være helt annerledes enn når de samme barna forholder seg til andre barn enn søsknene. Selv når disse "andre barna" er på samme alder som egne søsken.

Jeg husker en gammel historie / vits fra den gangen skolen handlet mye om Bibel og religion: Under en gjennomgang av de ti bud hadde læreren framhevet hva som ligger i "Du skal hedre din far og din mor". Så ble klassen spurt om noen av budene ga noen rettesnor for hvordan vi skal forholde oss til våre søsken? En gutt fra en stor familie foreslår raskt "Du skal ikke slå ihjel..."

Skrevet

Ja det hadde jeg gjort. Tror barn ofte er annerledes når mor og far er borte. Hadde lovet dem noe ekstra som Grandiose og sånt hvis de er snille. Kanskje at alle får en liten penge for å oppføre seg pent?

Gjest Elextra
Skrevet

Hvis 13-åringen er rimelig voksen for alderen _og_ han har en backup-løsning (en nabo eller annen han kan kontakte om som kan komme om noe skulle skje) vil jeg synes det var helt greit.

Gjest Elextra
Skrevet

Jeg kan heller ikke se at det generelt skulle være lettere med jenter, bortsett fra det faktum at 13-årige jenter gjerne er mer modne enn 13-årige gutter.

Skrevet

Dessuten kan søskenforhold, uansett kjønn, være helt annerledes enn når de samme barna forholder seg til andre barn enn søsknene. Selv når disse "andre barna" er på samme alder som egne søsken.

Jeg husker en gammel historie / vits fra den gangen skolen handlet mye om Bibel og religion: Under en gjennomgang av de ti bud hadde læreren framhevet hva som ligger i "Du skal hedre din far og din mor". Så ble klassen spurt om noen av budene ga noen rettesnor for hvordan vi skal forholde oss til våre søsken? En gutt fra en stor familie foreslår raskt "Du skal ikke slå ihjel..."

''Så ble klassen spurt om noen av budene ga noen rettesnor for hvordan vi skal forholde oss til våre søsken? En gutt fra en stor familie foreslår raskt "Du skal ikke slå ihjel..."''

Hahaha! :)

Men det er et godt poeng, det med forhold søsken kontra forhold andre barn. Noen barn fungerer sågar som utmerkede lynavledere mellom mine to.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...