Gå til innhold

hasj, graviditet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er da en jente på 18 år, og kjæresten min er 22. Han røyker hasj, og er for tiden uten arbeid. Nå har han vært clean i 2 dager, og jeg håper det fortsetter sånn. Spørsmålet mitt er da, Hvis jeg bestemmer meg for å beholde ungen OG kjæresten holder seg unna narkotika, kan da barnevernet ta fra oss ungen? Jeg måtte vokse opp veldig fort, pga familie forhold, og ville gjort alt i min makt for at denne ungen skulle fått det bra. Tok abort når jeg var 14, og ble så å si tvingt til det. FORFERDELIG opplevelse.. Jeg vil aldri gjennom det samme igjen.Ett liv er ett liv.. Og ett liv er alt verdt, uansett, i mine øyne..

Jeg kunne gått til barnevernet selv, og forkart situasjonen, og kanskje fått litt oppfølging. Men jeg er livredd for at de skal kunne ta ungen fra meg uten ordentlig grunnlag. At kjæresten røyker hasj er såklart ett ordentlig grunnlag, men når han holder seg clean, så er det ikke det. Har hørt så mange skrekk historier fra barnevernet, og jeg har vært under de selv. Ikke pga meg selv, men pga familie forhold som ikke var bra.

Må poengtere at jeg selv ikke rører narkotika. Prøvde en gang når jeg var 13, men aldri igjen ;)

Skrevet

Hei,

Kanskje det tryggeste er at du forbereder deg på å ta deg av barnet uten særlig støtte fra far. Så får det heller komme som en bonsus om han virkerlig snur om på livet sitt og blir en god pappa.

Å bruke masse resurser på å få skikk på faren, kan vise seg å være en alvorlig feilprioritering.

Å fortsette et kjæresteforhold med en som ruser seg, vil som du sier fort kunne bringe barnevernet på banen.

Se på denne linken.

http://www.amathea.no/index.aspx?cat=1003

Her tror jeg du kan finne mye god rådgivning og støtte.

mvh

Skrevet

Barnefaren er 22 år, arbeidsledig og røyker hasj? Virkelig et glimrende farsemne... Hva har dere tenkt å leve av da? Barnetrygda er ikke store summen...

Og ja, jeg håper virkelig barnevernet kommer på banen dersom han fortsetter å røyke hasj! Han har ikke røyket på 2 dager - joda, alt har en start... Du får krysse fingrene skikkelig hardt og håpe at han klarer å holde seg. Hva sier han til dette svangerskapet da?

Jeg er fryktelig negativ her nå, jeg er klar over det, men dette er virkelig ingen drømmesituasjon for noen av dere.

Skrevet

Ja de kan ta fra dere ungen. Du er like ansvarlig for at ungen skal vokse opp i et rusfritt trygt miljø som han er. Selv om du ikke rører rus selv.

Gjest Elextra
Skrevet

Barnefaren er 22 år, arbeidsledig og røyker hasj? Virkelig et glimrende farsemne... Hva har dere tenkt å leve av da? Barnetrygda er ikke store summen...

Og ja, jeg håper virkelig barnevernet kommer på banen dersom han fortsetter å røyke hasj! Han har ikke røyket på 2 dager - joda, alt har en start... Du får krysse fingrene skikkelig hardt og håpe at han klarer å holde seg. Hva sier han til dette svangerskapet da?

Jeg er fryktelig negativ her nå, jeg er klar over det, men dette er virkelig ingen drømmesituasjon for noen av dere.

Hun er jo allerede gravid med fyren - hjelper vel lite da å være så negativ.

Skrevet

Se det positive; Hun ønsker å skape et godt hjem for barnet.

Denne tråden kan være et av mange skritt for å lykkes.

mvh

Gjest tjahhhhhhhhh
Skrevet

Tror jeg ville slått opp,

og oppgitt far ukjent,

da får du trygda...

og finn deg heller en skikkelig fyr

som kan bli med å fostre opp ungen!

Tror du har større sjanse å få beholde ungen alene enn

om du fortsetter et forhold med en sånn fyr.

Skrevet

Tror jeg ville slått opp,

og oppgitt far ukjent,

da får du trygda...

og finn deg heller en skikkelig fyr

som kan bli med å fostre opp ungen!

Tror du har større sjanse å få beholde ungen alene enn

om du fortsetter et forhold med en sånn fyr.

Enig.

mvh

Gjest Kolebra
Skrevet

Hvem har sagt at han ikke kan være en god far forøvrig selv om han røyker litt? Er han veldig avhengig av hasjen? De andre snakker jo om han som han skulle være en total slask og narkoman.

Jeg kjenner maaange som røyker hasj i ny og ne og i godt voksen alder. Mange av disse har barn. Tror det skal litt til før barnevernet blir koblet inn pga dette. Det må være hvis det blir røyket, evt dyrket veldig åpentlyst. Og de færreste gjør jo det.

Om far bare røyker litt av og til, trrenger ikke barnet å få greie på det.

Skrevet

Altså, jeg vet han klarer det bare han vil.og jeg er ganske sikker på han blir å stille opp. Han er veldig rettferdig og har en veldig fin personlighet, derfor jeg forelsket meg i han. Eneste minus er at han røyker hasj iblant..

Jeg har ikke fortalt han det enda, blir å gjøre det når han kommer hjem på fredag.

Men så lenge han er helt clean å kan bevise det, så kan vel ikke barnevernet gjøre noe ?

Jeg ønsker min unge det beste, å såklart skal ikke ungen min vekse opp med en ruset far. Det beste for ungen vil jo være å ha far til stede, ikke oppgi han som ukjent og finne en annen. Det kunne jeg aldri funnet på.

Han har en jobb i bakhån, hvor han vil tjene godt.. Men så går jeg skole, studiespesialisering 2 året, så jeg blir å slite kraftig med økonomien..

Skrevet

Hvem har sagt at han ikke kan være en god far forøvrig selv om han røyker litt? Er han veldig avhengig av hasjen? De andre snakker jo om han som han skulle være en total slask og narkoman.

Jeg kjenner maaange som røyker hasj i ny og ne og i godt voksen alder. Mange av disse har barn. Tror det skal litt til før barnevernet blir koblet inn pga dette. Det må være hvis det blir røyket, evt dyrket veldig åpentlyst. Og de færreste gjør jo det.

Om far bare røyker litt av og til, trrenger ikke barnet å få greie på det.

TS skriver: ''Nå har han vært clean i 2 dager, og jeg håper det fortsetter sånn.''

Om det er en begivenhet at mannen ikke har røkt hasj på to dager, er det vel ikke så urimelig å anta at han ruser seg ganske tett.

Ut over selve røykingen, er det et problem om ulovlige stoffer oppbevares i et evt. felles hjem. Jeg ville ikke vært villig til å risikere besøk av politiet og rassia fordi noen andre på død og liv måtte røyke noe ulovlig.

mvh

Skrevet

Altså, jeg vet han klarer det bare han vil.og jeg er ganske sikker på han blir å stille opp. Han er veldig rettferdig og har en veldig fin personlighet, derfor jeg forelsket meg i han. Eneste minus er at han røyker hasj iblant..

Jeg har ikke fortalt han det enda, blir å gjøre det når han kommer hjem på fredag.

Men så lenge han er helt clean å kan bevise det, så kan vel ikke barnevernet gjøre noe ?

Jeg ønsker min unge det beste, å såklart skal ikke ungen min vekse opp med en ruset far. Det beste for ungen vil jo være å ha far til stede, ikke oppgi han som ukjent og finne en annen. Det kunne jeg aldri funnet på.

Han har en jobb i bakhån, hvor han vil tjene godt.. Men så går jeg skole, studiespesialisering 2 året, så jeg blir å slite kraftig med økonomien..

''Men så lenge han er helt clean å kan bevise det, så kan vel ikke barnevernet gjøre noe?''

Det blir i så fall en helthetsvurdering ut fra livsførsel og total livssituasjon.

''Jeg ønsker min unge det beste, å såklart skal ikke ungen min vekse opp med en ruset far.''

Da må du sørge for at barnet ikke gjør det - koste hva det koste vil. Også om det innebærer brudd med kjæresten.

''Det beste for ungen vil jo være å ha far til stede, ikke oppgi han som ukjent og finne en annen. Det kunne jeg aldri funnet på.''

Det beste for barnet er å ha gode, stabile omsorgspersoner som ikke har rusproblemer og heller ikke problemer med kjærester som ruser seg. Å angi far som ukjen, bør sitte langt inne. Men i noen tilfeller kan det være barnets beste.

''Han har en jobb i bakhån, hvor han vil tjene godt..''

Jobber han nå? Hvis ikke, hvorfor?

''Men så går jeg skole, studiespesialisering 2 året, så jeg blir å slite kraftig med økonomien..''

Det er gode økonomiske støtteordninger, men fett blir det selvfølgelig ikke. Amathea, sjekk linken, kan gi deg informasjon om dette.

Din bekymring for barnevernet og hasj gir meg en følelse av at det er flere skjær i sjøen enn du forteller. (Helt greit at du ikke legger ut alt her på DOL.)

Kan virke som du forsøker å ønsketenke deg en ideell virkelighet i stedet for å basere avgjørelsene dine på beinhard realisme. Det er mye kan hende og kan kanskje bli. Slikt holder ikke for en baby.

mvh

Gjest sosialarbeideren
Skrevet

Det som barnevernet er opptatt av er om barnet får god omsorg. De vil ikke være opptatt av dere før de eventuelt får en bekymringsmelding fra noen. (For eksempel fra naboer, helsesøster, barnehage, eller dersom de på eget initiativ finner grunn til å undersøke om barnet har det bra..)

Foreldre som ruser seg vil ofte svikte i forhold til omsorgen. En far som røyker hasj kan være fraværende mentalt og det kan være en fare for barnet. Det vil også ofte innebære lite støtte for deg som mor, noe som gjør at du kan få det vanskelig. Igjen kan dette påvirke barnet. En må være oppmerksom som forelder for unga finner fort på noe rart så det kan bli problematisk om han ikke slutter å røyke og dermed ikke klarer å følge med. Han kjører vel kanskje bil også..? Hasj sitter i kroppen lenge, i månedsvis.. så om han røyker nå og da så lagres det opp i kroppen og han er hele tiden litt sløv.

For et barn vil det ofte være vanskelig å ha foreldre sm ikke "ser" en og som virker fraværende. Det kan også skje uten hasjbruk, for eksempel ved depresjon eller ved overdreven telefonbruk, pc-bruk og lignende.

Når det er sagt så er ikke hasj nødvendigvis det verste rusmiddelet. De fleste som røyker hasj er rolige og fredelige og ikke spesielt kriminelle eller farlige. Det er likevel et litt skummelt rusmiddel for det hemmer initiativet og kan gi alvorlige psykiske skadevirkninger. Håper han slutter å røyke og kommer seg i jobb og at du også får tilrettelagt skolegangen så du får gjennomført den og får deg jobb. En tilværelse der ingen av dere jobber, dere lever av NAV og der også hasj spiller inn vil neppe bli en god situasjon for et barn.

Det er laget programmer som går spesielt ut på å slutte med hasj. Borgestadklinikken har det på sine sider, mener jeg å huske. Å slutte med hasj kan innebære ubehagelige drømmer og søvnproblemer og også litt psykiske plager - men det går over. Greit for deg å vite litt om dette også så dere kan støtte hverandre. Å drikke kamillete før leggetid kan hjelpe og det kan jo også være at det er nyttig å gjøre andre ting for å få søvnen på stell den første tida.

Skrevet

Hei,

Kanskje det tryggeste er at du forbereder deg på å ta deg av barnet uten særlig støtte fra far. Så får det heller komme som en bonsus om han virkerlig snur om på livet sitt og blir en god pappa.

Å bruke masse resurser på å få skikk på faren, kan vise seg å være en alvorlig feilprioritering.

Å fortsette et kjæresteforhold med en som ruser seg, vil som du sier fort kunne bringe barnevernet på banen.

Se på denne linken.

http://www.amathea.no/index.aspx?cat=1003

Her tror jeg du kan finne mye god rådgivning og støtte.

mvh

Enig!

Gjest anonymousidag
Skrevet

Det som barnevernet er opptatt av er om barnet får god omsorg. De vil ikke være opptatt av dere før de eventuelt får en bekymringsmelding fra noen. (For eksempel fra naboer, helsesøster, barnehage, eller dersom de på eget initiativ finner grunn til å undersøke om barnet har det bra..)

Foreldre som ruser seg vil ofte svikte i forhold til omsorgen. En far som røyker hasj kan være fraværende mentalt og det kan være en fare for barnet. Det vil også ofte innebære lite støtte for deg som mor, noe som gjør at du kan få det vanskelig. Igjen kan dette påvirke barnet. En må være oppmerksom som forelder for unga finner fort på noe rart så det kan bli problematisk om han ikke slutter å røyke og dermed ikke klarer å følge med. Han kjører vel kanskje bil også..? Hasj sitter i kroppen lenge, i månedsvis.. så om han røyker nå og da så lagres det opp i kroppen og han er hele tiden litt sløv.

For et barn vil det ofte være vanskelig å ha foreldre sm ikke "ser" en og som virker fraværende. Det kan også skje uten hasjbruk, for eksempel ved depresjon eller ved overdreven telefonbruk, pc-bruk og lignende.

Når det er sagt så er ikke hasj nødvendigvis det verste rusmiddelet. De fleste som røyker hasj er rolige og fredelige og ikke spesielt kriminelle eller farlige. Det er likevel et litt skummelt rusmiddel for det hemmer initiativet og kan gi alvorlige psykiske skadevirkninger. Håper han slutter å røyke og kommer seg i jobb og at du også får tilrettelagt skolegangen så du får gjennomført den og får deg jobb. En tilværelse der ingen av dere jobber, dere lever av NAV og der også hasj spiller inn vil neppe bli en god situasjon for et barn.

Det er laget programmer som går spesielt ut på å slutte med hasj. Borgestadklinikken har det på sine sider, mener jeg å huske. Å slutte med hasj kan innebære ubehagelige drømmer og søvnproblemer og også litt psykiske plager - men det går over. Greit for deg å vite litt om dette også så dere kan støtte hverandre. Å drikke kamillete før leggetid kan hjelpe og det kan jo også være at det er nyttig å gjøre andre ting for å få søvnen på stell den første tida.

Kudos for en nøktern og fin forklaring.

Det finnes mange her inne, som "flørter" mad hasj og cannabis, og som avdramatiserer bruken av dette.

Dette er stoffer som sitter svært lenge i kroppen.

Jeg kan legge til at jeg har et yrke hvor vi random blir drug/alcohol testet.

Skulle en prøve slå ut på narkotiske stoffer, så mister jeg jobben p.g.a dette.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...