Gå til innhold

kyllingbiter, en med grønn flekk

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

• Svar 41
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Mrs D

6

• Lillemus

4

• Mary Poppins

4

• PieLill

3

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Det står bare: Pakket i beskyttende atmosfære. Kjølevare 0-4 grader. Mer står det ikke. Da kan de ikke forvente at man skal vite at det ikke holder seg til siste forbruksdag. Noen ganger har jeg på andre varer lest at det står at det kun er holdbart noen dager etter den er åpnet. Da er det greit. Men her sto det ikke, da kan de heller ikke gå ut fra at alle vet det ikke kan spises.

Men nå vil jeg alltid ta åpnede pakker i fryseren. Tar ingen flere sjangser.

''Da kan de ikke forvente at man skal vite at det ikke holder seg til siste forbruksdag.''

No offence men jeg trodde dette var litt allmennkunnskap. Å tro at en åpnet pakke med kylling varer i 4 uker synes jeg er litt spesielt.

Når det er sagt er jeg enig i at det burde stå siste forbruksdag både ved åpnet og uåpnet pakke.

Gjest trenger raskt svar

''Det står ingen ting om dette på pakken.''

Det er ikke forbudt å tenke selv.

Så sur du virker da. God bedring, i humøret. :-) ;-)

Jeg har nok spist mye som jeg sikkert ikke burde. Har aldri blitt noe syk. Ser ut som det går bra nå også.

Gjest Elextra

Det står ingen ting om dette på pakken. Har sjekket nøye.

Hva med kjøttpålegg? Hvor lenge kan det spises etter at pakken er åpnet?

''Hva med kjøttpålegg? Hvor lenge kan det spises etter at pakken er åpnet?

''

Det går ikke an å svare generelt på det. Forringingen av pålegget starter så snart det kommer luft til. Hvor fort pålegget forringes avhenger blant annet av hvordan det oppbevares og under hvilken temperatur.

Gjest trenger raskt svar

''Da kan de ikke forvente at man skal vite at det ikke holder seg til siste forbruksdag.''

No offence men jeg trodde dette var litt allmennkunnskap. Å tro at en åpnet pakke med kylling varer i 4 uker synes jeg er litt spesielt.

Når det er sagt er jeg enig i at det burde stå siste forbruksdag både ved åpnet og uåpnet pakke.

Man kan ikke tro at sånt er allmennkunskap, det er uforsvarlig. Etter nærmere ettertanke så tror jeg ingen farlige bakterier kan oppstå, for da måtte de ha informert om dette på pakken.

Gjest Elextra

Man kan ikke tro at sånt er allmennkunskap, det er uforsvarlig. Etter nærmere ettertanke så tror jeg ingen farlige bakterier kan oppstå, for da måtte de ha informert om dette på pakken.

''Man kan ikke tro at sånt er allmennkunskap, det er uforsvarlig. Etter nærmere ettertanke så tror jeg ingen farlige bakterier kan oppstå, for da måtte de ha informert om dette på pakken.''

Dette er ikke USA, med advarsler om alt som kan skje :P.

Tror nok det må anses som allmenkunnskap at holdbarhetsdatoer gjelder uåpnede pakninger.

Annonse

''Man kan ikke tro at sånt er allmennkunskap, det er uforsvarlig.''

Mener du at dersom man åpner en hermetikkboks som har holdbarhet 2 år frem i tid så skal innholdet vært like fint helt frem til da om man legger plast over boksen og setter den i kjøleskapet også?

Jo - samme hvor mye du ikke synes det så er det allmennkunnskap at mat ikke holder seg til datoen på pakken dersom pakningen åpnes en god stund før.

Mener du at dersom man åpner en hermetikkboks som har holdbarhet 2 år frem i tid så skal innholdet vært like fint helt frem til da om man legger plast over boksen og setter den i kjøleskapet også?

Jo - samme hvor mye du ikke synes det så er det allmennkunnskap at mat ikke holder seg til datoen på pakken dersom pakningen åpnes en god stund før.

''Mener du at dersom man åpner en hermetikkboks som har holdbarhet 2 år frem i tid så skal innholdet vært like fint helt frem til da om man legger plast over boksen og setter den i kjøleskapet også?''

Good point!

Gjest trenger raskt svar

Hermetikk har ikke siste forbruksdag fordi det er helt tett. Det er det ikke i innpakket plast. Luft kommer til i beskyttende atmosfære også, ellers ville det holdt seg i evigheter. Di sammenligning holder ikke mål. På hermetikk, er det best før. Da er det absolutt ingen tvil. Selsvagt holder ikke makrell seg i ti år når en hermetikkboks er åpnet. Syns du virker litt spydig nå.

Det står bare: Pakket i beskyttende atmosfære. Kjølevare 0-4 grader. Mer står det ikke. Da kan de ikke forvente at man skal vite at det ikke holder seg til siste forbruksdag. Noen ganger har jeg på andre varer lest at det står at det kun er holdbart noen dager etter den er åpnet. Da er det greit. Men her sto det ikke, da kan de heller ikke gå ut fra at alle vet det ikke kan spises.

'' Da kan de ikke forvente at man skal vite at det ikke holder seg til siste forbruksdag.''

Hadde vært greit om slikt sto på pakken, men det er vel nærmest en selvfølgelighet at kjøtt og meieriprodukter har kortere holdbarhet etter at pakken er åpnet.

mvh

Hva kan skje om en spiser det?

Jeg tok bort kyllingskivene fra det jeg stekte. Tilsatte noen kyllingkjøttboller i stede. Men mistet litt matlysten etter å ha spist halvparten. Var så sulten at jeg ikke orket å vente på evt. svar her, så jeg spiste før første svaret kom. Uff. Kan jeg ha fått i meg bakterier som kan være skumle?

Du kan få en magesjau. Men det går i så fall over.

mvh

Er man over 12 år og ikke har spist opp all maten med en gang, så vet man da det?

''Å tro at en åpnet pakke med kylling varer i 4 uker synes jeg er litt spesielt.''

Samme tenker jeg.

Annonse

Det er almennkunnskap! Det er noe man erfarer temmelig raskt.

Det kan altså ha smittet bakterier over på champignonen som jeg spiste. Men får håpe de daua under stekinga. Dette har jeg lite greie på, så bra det er noen kloke hoder her :-)

''Det kan altså ha smittet bakterier over på champignonen som jeg spiste. Men får håpe de daua under stekinga.''

Ved bedervet mat har man to problemer; Bakterier som i noen tilfeller kan drepes med varme og _giftstoffer_ bakteriene lager. Giften forsvinner ikke.

Med litt hell går det sikkert bra siden du ikke spiste kjøttet.

http://www.matprat.no/matnyttig/pa-kjokkenet-ditt/oppbevaring/oppbevaring-og-holdbarhet

http://www.spar.no/Temasider/SPAR-ekspertene/Spor-oss-om-mat---SPARs-ekspertpanel/Holdbarhet-pa-kjott/

http://www.tryggmat.net/tilberedning.html

mvh

Gjest trenger raskt svar

Kylling som har vært åpnet kaster jeg etter et par dager, uansett holdbar-til dato. Den gjelder jo bare hvis pakken ikke har vært åpnet.

Det er ikke lett å vite hvor lenge noe kan holde seg etter pakken er åpnet. Hva med en stor salamipakke som du har mye i? Må den kastes også etter noen dager?

Mange er hysteriske og kaster mat helt unødvendig. Så God mrogen Norge en gang det handlet om mat og kasting av mat. Mange kaster mat som fint kunne vært spist. Mange er hsyteriske. Dette som dere kaller allmennkunnskap, er kunnskap som ikke behøver å stemme. Men om maten stinker, så vil man jo ikke spise den. Men så lenge man ikke kjenner noe vond lukt, så vil en ofte tåler det. Om ikke må jeg ha et unormalt godt immunforsvar, for jeg har nok ofte spist pålegg som har stått lenge i åpnet pakke i kjøleskap. Jeg vil ikke kaste mat uten videre, det har jeg ikke råd til. Men fra nå av blir det mer frysing for min del.

Det er ikke lett å vite hvor lenge noe kan holde seg etter pakken er åpnet. Hva med en stor salamipakke som du har mye i? Må den kastes også etter noen dager?

Mange er hysteriske og kaster mat helt unødvendig. Så God mrogen Norge en gang det handlet om mat og kasting av mat. Mange kaster mat som fint kunne vært spist. Mange er hsyteriske. Dette som dere kaller allmennkunnskap, er kunnskap som ikke behøver å stemme. Men om maten stinker, så vil man jo ikke spise den. Men så lenge man ikke kjenner noe vond lukt, så vil en ofte tåler det. Om ikke må jeg ha et unormalt godt immunforsvar, for jeg har nok ofte spist pålegg som har stått lenge i åpnet pakke i kjøleskap. Jeg vil ikke kaste mat uten videre, det har jeg ikke råd til. Men fra nå av blir det mer frysing for min del.

man kommer langt ved å bruke smaks-, syns-, og luktesans. Faktisk lenger enn ved å lese holdbarhetsdato.

Lukter maten så vondt at du brekker deg, smaker den merkelig, ser den slimete og grønn/hårete ut? Da holder du deg unna, spytt ut og kast.

Ser og lukter maten ok, - kjør på.

''Hva med en stor salamipakke som du har mye i? Må den kastes også etter noen dager?''

Er luktesansen i orden, så kjenner du fort om noe ikke lukter som det skal. Ofte ser du det på maten også.

Salami er et dårlig eksempel i forhold til f.eks kyliing. Salami er speket, speket mat stor seg VELDIG mye lengre enn det som er rått eller kokt/saltet.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...