Gjest ia Skrevet 19. november 2001 Skrevet 19. november 2001 Hei, jeg er gravid, fire uker på vei. Går på yrkesrettet attføring (studerer), grunnet en lei nakkeskade. Eier en egen leilighet. Jeg vil nå flytte sammen med faren til barnet og leie ut leiligheten min. Jeg fvil få 7.000,-/mnd i leieinntekter og har 5.500,- i utgifter (lån og husleie). Har et par spørsmål som jeg er veldig takknemlig for hjelp med: a) Hvis jeg leier ut leiligheten, får jeg jo 1.500,- /mnd i overskudd for leiligheten min. Samtidig er det jo naturlig om jeg er med på å dele husleien med han jeg flytter sammen med. Dermed får jeg fortsatt boutgifter. Hvordan påvirker dette attføringen? Jeg har forstått at jeg ikke kan få fødselspenger fordi jeg går på attføring (stemmer virkelig dette?). Kan jeg gjøre noe for å få fødselspenger? Får jeg engangsstønad på 30.000,-? Hvilke rettigheter har jeg i forbindelse med fødselspenger? c) Faren til barnet er i fast jobb. Hva vil være gunstigst for vår felles økonomi, at han tar permisjon og får fødselspenger? Må jeg i så fall begynne på studiene igjen rett etter fødselen, og mister jeg i så fall engangsstønaden? Tusen takk for hjelp! Systemet er innviklet!!! 0 Siter
Irene Grøneng Skrevet 20. november 2001 Skrevet 20. november 2001 a) "Hvis jeg leier ut leiligheten, får jeg jo 1.500,- /mnd i overskudd for leiligheten min. Samtidig er det jo naturlig om jeg er med på å dele husleien med han jeg flytter sammen med. Dermed får jeg fortsatt boutgifter. Hvordan påvirker dette attføringen?" Vanskelig å si, siden det er endrede beregningsregler fra nyttår (stønad til husholdsutgifter faller da vekk, men du kommer inn under overgangsreglene og hvordan de slår ut vet vi ikke før Stortinget har sagt sitt, like før jul). "Jeg har forstått at jeg ikke kan få fødselspenger fordi jeg går på attføring (stemmer virkelig dette?). " Ja "Kan jeg gjøre noe for å få fødselspenger?" For å få fødselspenger må du ha ert i arbeid 6 av de siste 10 mndr før permisjonen begynner, og den kan begynne når som helst fra 12 uker før termin. Du skriver ikke om du har hatt sykepenger i det siste, sykepenger (også sykepenger som kommer istedet for attføringspenger) likestilles med arbeid i denne forbindelse. "Får jeg engangsstønad på 30.000,-?" Ja, hvis ikke du får fødselspenger (den utgjør kr 32 138). "Hvilke rettigheter har jeg i forbindelse med fødselspenger?" Ingen hvis ikke du er i jobb (eller likestilt aktivitet) 6 av de siste 10 mndr før du tar permisjon, da får du kun engangsstønaden c) "Faren til barnet er i fast jobb. Hva vil være gunstigst for vår felles økonomi, at han tar permisjon og får fødselspenger?" Sannsynligvis. Men det må dere nesten regne på. "Må jeg i så fall begynne på studiene igjen rett etter fødselen" Ja, for at han skal få fødselspenger må du enten ut i minst 75% jobb eller studere på full tid eller kombinere jobb og studier slik at det tilsammen blir full tid. Han kan få fødselspenger tidligst fra barnet er 6 uker. "Mister jeg i så fall engangsstønaden? " Nei, ikke med dagens regler (fåglarne vite om reglene blir endret i mellomtiden, men det er i alle fall ikke noe slikt på gang i høst.) 0 Siter
Gjest ia Skrevet 20. november 2001 Skrevet 20. november 2001 a) "Hvis jeg leier ut leiligheten, får jeg jo 1.500,- /mnd i overskudd for leiligheten min. Samtidig er det jo naturlig om jeg er med på å dele husleien med han jeg flytter sammen med. Dermed får jeg fortsatt boutgifter. Hvordan påvirker dette attføringen?" Vanskelig å si, siden det er endrede beregningsregler fra nyttår (stønad til husholdsutgifter faller da vekk, men du kommer inn under overgangsreglene og hvordan de slår ut vet vi ikke før Stortinget har sagt sitt, like før jul). "Jeg har forstått at jeg ikke kan få fødselspenger fordi jeg går på attføring (stemmer virkelig dette?). " Ja "Kan jeg gjøre noe for å få fødselspenger?" For å få fødselspenger må du ha ert i arbeid 6 av de siste 10 mndr før permisjonen begynner, og den kan begynne når som helst fra 12 uker før termin. Du skriver ikke om du har hatt sykepenger i det siste, sykepenger (også sykepenger som kommer istedet for attføringspenger) likestilles med arbeid i denne forbindelse. "Får jeg engangsstønad på 30.000,-?" Ja, hvis ikke du får fødselspenger (den utgjør kr 32 138). "Hvilke rettigheter har jeg i forbindelse med fødselspenger?" Ingen hvis ikke du er i jobb (eller likestilt aktivitet) 6 av de siste 10 mndr før du tar permisjon, da får du kun engangsstønaden c) "Faren til barnet er i fast jobb. Hva vil være gunstigst for vår felles økonomi, at han tar permisjon og får fødselspenger?" Sannsynligvis. Men det må dere nesten regne på. "Må jeg i så fall begynne på studiene igjen rett etter fødselen" Ja, for at han skal få fødselspenger må du enten ut i minst 75% jobb eller studere på full tid eller kombinere jobb og studier slik at det tilsammen blir full tid. Han kan få fødselspenger tidligst fra barnet er 6 uker. "Mister jeg i så fall engangsstønaden? " Nei, ikke med dagens regler (fåglarne vite om reglene blir endret i mellomtiden, men det er i alle fall ikke noe slikt på gang i høst.) Hei. Tusen takk for raskt svar. Betyr dette at jeg får fødselspenger hvis jeg f eks får kraftig bekkenløsning og blir sykemeldt i 6 mndr før fødselen men ellers ikke? 0 Siter
Irene Grøneng Skrevet 21. november 2001 Skrevet 21. november 2001 Hei. Tusen takk for raskt svar. Betyr dette at jeg får fødselspenger hvis jeg f eks får kraftig bekkenløsning og blir sykemeldt i 6 mndr før fødselen men ellers ikke? Bare dersom du faktisk har rett på sykepenger. Har du brukt opp denne retten får du rehabiliteringspenger når du er syk (og da får du ikke rett til fødselspenger). 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.