Gå til innhold

Facebook

Anbefalte innlegg

Gjest begge veier

Hva med de som aldri skriver noe da? Føler du at de også narrer deg? Jeg tror vi bare må godta at folk bruker Facebook forskjellig. Hvis man skal bli snurt og sår for sånt må det være mer slit enn moro med å være der inne.

Overhodet ikke! Det blir en himmelvid forskjell på det og det å gå aktivt inn å skjule for noen men ikke for andre. Da føler jeg de ikke har tillit til meg og da har jeg heller ikke tillit tilbake.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/389212-facebook/page/2/#findComment-3452292
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 87
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• mrxx

13

• tonie

7

• Lillemus

1

• gullfisk

1

Mest aktive i denne tråden

Enig!!!

For å si det sånn er jeg himla glad mora mi ikke har facebook... Det ville nok skapt masse grubling og tappa henne for energi :P

Jeg fatter ikke hvorfor folk gidder å bruke energi på hvorfor andre gjør slik og sånn på FB............. Det er mulig jeg har en for travel hverdag til å henge meg opp i sånt :P

''Jeg fatter ikke hvorfor folk gidder å bruke energi på hvorfor andre gjør slik og sånn på FB.............''

Enig. Jeg er egentlig ganske fascinert over hvordan mange lar FB styre livet deres i stor grad. Jeg er nok verdens mest passive FB-bruker, men har truffet igjen noen gamle skolevenner og det er veldig koselig. :o) Vi sender en melding til hverandre nå og da og så er jeg med i et par interessegrupper - utover det skriver jeg ingenting der inne så om noen lurer på om jeg har utestengt dem fra veggen min fordi de ikke ser hva jeg skriver - så er det fordi jeg ikke skriver noe rett og slett...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/389212-facebook/page/2/#findComment-3452320
Del på andre sider

Gjest begge veier

''Jeg fatter ikke hvorfor folk gidder å bruke energi på hvorfor andre gjør slik og sånn på FB.............''

Enig. Jeg er egentlig ganske fascinert over hvordan mange lar FB styre livet deres i stor grad. Jeg er nok verdens mest passive FB-bruker, men har truffet igjen noen gamle skolevenner og det er veldig koselig. :o) Vi sender en melding til hverandre nå og da og så er jeg med i et par interessegrupper - utover det skriver jeg ingenting der inne så om noen lurer på om jeg har utestengt dem fra veggen min fordi de ikke ser hva jeg skriver - så er det fordi jeg ikke skriver noe rett og slett...

Skulle ønske fb kunne vist hvor man var plassert i andres hierarki. Selv sletter jeg ikke veggen til noen før jeg vet at de har slettet veggen min. Da sletter jeg de like godt som venn også. Ser ingen poeng i å være fb venn om en ikke vil dele noe med den andre. Da liker jeg bedre de som er ærlige og ikke godkjenner meg som venn, fremfor å bli sånn halveis lurt liksom.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/389212-facebook/page/2/#findComment-3452333
Del på andre sider

Gjest facebook again

Vel, dere må ikke ta facebook så alvorlig. Noen av dere analyserer dette ihjel. La de andre bruke facebook slik de vil, så bruker du det slik du vil, uten å gruble så mye over det.

At du ikke kan se noe andre kan se på din vegg eller omvendt og på grunn av dette skal utestenge dem blir for dumt for voksne folk.

Dette er ikke så enkelt som du setter det frem her. Facebook blir brukt over hele verden og det er ikke nordmenn som legger linjene for hvordan den blir brukt.

Dette handler ikke om ungdomskjærlighet eller sjalusi.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/389212-facebook/page/2/#findComment-3452351
Del på andre sider

Gjest facebook again

Jeg har inntrykk av at ditt liv og aktiviteter er ganske så forskjellig fra det jeg og, han som nå er kastet ut av facebook, lever.

Det finnes en verden utenfor Trøndelag. Vi andre som bruker aktivt facebook som politisk kommunikasjonsmiddel er ikke nødvendigvis mindre lykkelige enn trøndere.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/389212-facebook/page/2/#findComment-3452354
Del på andre sider

Gjest begge veier

Enig!!!

For å si det sånn er jeg himla glad mora mi ikke har facebook... Det ville nok skapt masse grubling og tappa henne for energi :P

Jeg fatter ikke hvorfor folk gidder å bruke energi på hvorfor andre gjør slik og sånn på FB............. Det er mulig jeg har en for travel hverdag til å henge meg opp i sånt :P

Poenget er at man skal tenke litt over hvordan man oppfører seg.

Hvordan man reagerer kommer selsvagt også an på hvem som "svikter" en.. Si det var en kollega du trodde du hadde et greit forhold til men utestengte kun deg, mens alle de andre kollegaene på jobben ble godtatt. Selv har jeg opplevd noe lignende og må innrømme at det satte både en knekk på både selvtilliten og annet. Etter dette ble jeg også mer obs på hvordan fb var. Hvordan ville du følt det?

Å diskutere etikk i fb er bra. Noen sårer kanskje uten å tenke over det og for de er det greit å bli obs på dette. Så slike diskusjoner er viktige så man ikke sårer unødig.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/389212-facebook/page/2/#findComment-3452367
Del på andre sider

Annonse

Gjest begge veier

Hvordan man reagerer kommer selsvagt også an på hvem som "svikter" en.. Si det var en kollega du trodde du hadde et greit forhold til men utestengte kun deg, mens alle de andre kollegaene på jobben ble godtatt. Selv har jeg opplevd noe lignende og må innrømme at det satte både en knekk på både selvtilliten og annet. Etter dette ble jeg også mer obs på hvordan fb var. Hvordan ville du følt det?

Å diskutere etikk i fb er bra. Noen sårer kanskje uten å tenke over det og for de er det greit å bli obs på dette. Så slike diskusjoner er viktige så man ikke sårer unødig.

Jeg har allikevel veldig mye glede av fb, så kom ikke å si at jeg ikke har gått av å være der. Gleden veier nok mye større enn skuffelsene.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/389212-facebook/page/2/#findComment-3452370
Del på andre sider

Gjest facebook again

Enig!!!

Det å gjøre slik og sånn på facebook er kommunikasjon på samme måte som ellers i samfunnet. Det er på tide å innrømme at den typen sosiale medier som facebook er like vesentlig del av samfunnet som andre medier, og ikke minst like viktig.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/389212-facebook/page/2/#findComment-3452371
Del på andre sider

Gjest togli

Saken er at man bør være ærlig, slik at man vet hvor man har den andre. Jeg liker å dele min hverdag med andre, fortelle hav jeg har gjort, viser bilder, sier hva jeg mener osv. Jeg deler gnaske mye. Jeg synes dette er hyggelig for de som har tillit til MEG. Men om andre ikke ønsker å dele sin vegg med meg, så synes jeg det er ekkelt å tenke på at de skal få vite så mye om meg. Slike ønsker jeg ikke ha som venn, derfor bør man si fra hvilket vennskap man ønsker, slik at man ikke føler seg lurt. For meg hadler venner om tillit begge veier.

For meg er det ikke det det handler om.... Dette er et sosialt medium alle kan bruke som de selv vil. Det jeg legger ut på Facebook er ting jeg kunne ropt ut på torget i byen ;) Hemmelige ting bør man ikke legge ut da de kan komme i feil hender...

Min far oppretta FB-profil fordi han ønsket å følge med på en slektsgruppe der det ble lagt inn bilder av hans forfedre, samt at han sitter i kommunestyret og fikk endel info via FB der.. Han ønsker imidlertid ikke å legge ut noe som helst på veggen sin... Søsteren min oppretta profil pga hun ville følge med på barna sine på FB, og hun legger heller aldri ut noe.. Folk er der av så ulike grunner.. Jeg går ikke rundt og tror at noen "snoker" på meg, og gjør de det så finner de iallefall ikke noe de kan bruke imot meg ;)

Jeg synes også vennskap blir slitsomme om man skal holde regning med hvem sin tur det er til å ta kontakt neste gang osv (har ei god venninne som er slik, og det blir jeg "nervøs" av). Jeg tror vi lager oss så mange grublerier, bekymringer og "regler" som er unødvendige.... og jeg kan innimellom skjønne hvorfor mange menn mener vi kvinner er så "kompliserte" :P Jeg tror aldri en mann ville tenkt slik om Facebook som endel kvinner gjør - i så fall tipper jeg han hadde vært homse :P

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/389212-facebook/page/2/#findComment-3452376
Del på andre sider

Gjest togli

Jeg er veldig aktiv på Facebook, men ellers holder jeg ikke regning med noe som helst av det som skjer der inne :P

Sjekk forøvrig mitt svar til "begge veier" :)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/389212-facebook/page/2/#findComment-3452377
Del på andre sider

Gjest togli

Jeg hadde garantert tenkt at det var en misforståelse som lå til grunn :P Men jeg skjønner at mennesker med lav selvfølelse (som kanskje har opplevd mobbing etc), kan være var for slike ting... Hvis du er HELT sikker på at du blir utestengt som den eneste, så kan du jo bare slette vedkommende som venn på FB og tenke at det er hans/hennes tap ;) (det er vanskelig for meg å forstå at voksne kan gjøre slikt bevisst, men hva vet jeg...)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/389212-facebook/page/2/#findComment-3452383
Del på andre sider

Gjest togli

En kan skrive meldinger uten å være venn på fb. Jeg synes det er litt sleipt å godkjenne en eller sende venneforespørsel for å kun å være nygerrig på den andres vegg, men så skal man altså ikke få adgang til den andres vegg. Helt greit om man sier i fra på forhånd eller gjør den andre bevisst på det, men ikke ellers.

Jed deler ikke vedlig sensitive meldinger på fb. Det som er sensitivt snakker jeg med bare mine aller beste veninner om, enten via chat, vi møtes eller gjennom telefon. Men litt personlig er jeg på fb. og da blir det jo litt sårt også om andre holder deg for narr.

Kanskje den andre legger ut sensitive ting han/hun ikke ønsker å dele med andre enn sine nærmeste? Du kan jo evt bare stenge av for tilsyn du også, så er problemet ute av verden :)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/389212-facebook/page/2/#findComment-3452386
Del på andre sider

Annonse

Gjest togli

Jeg har inntrykk av at ditt liv og aktiviteter er ganske så forskjellig fra det jeg og, han som nå er kastet ut av facebook, lever.

Det finnes en verden utenfor Trøndelag. Vi andre som bruker aktivt facebook som politisk kommunikasjonsmiddel er ikke nødvendigvis mindre lykkelige enn trøndere.

Var det svar til lillemus? :-O

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/389212-facebook/page/2/#findComment-3452390
Del på andre sider

Gjest facebook again

For meg er det ikke det det handler om.... Dette er et sosialt medium alle kan bruke som de selv vil. Det jeg legger ut på Facebook er ting jeg kunne ropt ut på torget i byen ;) Hemmelige ting bør man ikke legge ut da de kan komme i feil hender...

Min far oppretta FB-profil fordi han ønsket å følge med på en slektsgruppe der det ble lagt inn bilder av hans forfedre, samt at han sitter i kommunestyret og fikk endel info via FB der.. Han ønsker imidlertid ikke å legge ut noe som helst på veggen sin... Søsteren min oppretta profil pga hun ville følge med på barna sine på FB, og hun legger heller aldri ut noe.. Folk er der av så ulike grunner.. Jeg går ikke rundt og tror at noen "snoker" på meg, og gjør de det så finner de iallefall ikke noe de kan bruke imot meg ;)

Jeg synes også vennskap blir slitsomme om man skal holde regning med hvem sin tur det er til å ta kontakt neste gang osv (har ei god venninne som er slik, og det blir jeg "nervøs" av). Jeg tror vi lager oss så mange grublerier, bekymringer og "regler" som er unødvendige.... og jeg kan innimellom skjønne hvorfor mange menn mener vi kvinner er så "kompliserte" :P Jeg tror aldri en mann ville tenkt slik om Facebook som endel kvinner gjør - i så fall tipper jeg han hadde vært homse :P

Det er helt riktig at det er ulike grunner for å være på facebook, men det synes jeg du gir liten høyde for.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/389212-facebook/page/2/#findComment-3452417
Del på andre sider

Gjest begge veier

Menn tenker annerledes fordi de aldri har blitt mobbet gjennom utestengelse. Utestengelse er typisk jentemobbing og noen jenter holder på med det i voksen alder også. Noen blir aldri voksne. Dette er nok også årsaken til at menn ikke ville tenkt på det på en slik måte.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/389212-facebook/page/2/#findComment-3452432
Del på andre sider

Menn tenker annerledes fordi de aldri har blitt mobbet gjennom utestengelse. Utestengelse er typisk jentemobbing og noen jenter holder på med det i voksen alder også. Noen blir aldri voksne. Dette er nok også årsaken til at menn ikke ville tenkt på det på en slik måte.

Det høres ut som du tror at alle bruker Facebook på samme måte som deg, og sånn er det mest sannsynlig ikke. Hvis du ikke vil godta at det er sånn må du nesten sende ut en melding som sier noe om hva du forventer sammen med venneforespørselen. Veldig mange har både jobbkontakter og nære venner på lista, og da er det vel naturlig at de ikke ønsker for mye småpludring på veggen? Det trenger ikke å bety at de ikke liker at andre småpludrer og er private, eller at de er dårlige venner.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/389212-facebook/page/2/#findComment-3452434
Del på andre sider

Gjest togli

Det er helt riktig at det er ulike grunner for å være på facebook, men det synes jeg du gir liten høyde for.

Hvorfor gir jeg liten høyde for det? Det er jo nettopp det jeg gjør - aksepterer at folk har ulike grunner for å være på Facebook og blander meg ikke borti hvordan folk ter seg der inne. Det eneste jeg bryr meg om er min egen måte å bruke FB på....

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/389212-facebook/page/2/#findComment-3452449
Del på andre sider

Gjest togli

Det å gjøre slik og sånn på facebook er kommunikasjon på samme måte som ellers i samfunnet. Det er på tide å innrømme at den typen sosiale medier som facebook er like vesentlig del av samfunnet som andre medier, og ikke minst like viktig.

Og hvor har jeg skrevet at det ikke er sånn???

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/389212-facebook/page/2/#findComment-3452450
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...