Gå til innhold

Oversette bok

Anbefalte innlegg

Gjest togli
Skrevet

Hei!

Nå får jeg enda mer lyst til å skrive!!

Nynorsk får frem noe mer kreativt :-)

Du er heldig! og du burde bruke denne målformen, den er virkelig vakker, jeg blir bare litt misunnelig, skulle ønske jeg skrev nynorsk!

Du får byrje å øve deg! Nynorsk er ikkje vanskeleg å skrive når ein berre prøver seg fram ;) Pr. idag er det mykje mindre skilnad på bokmål og nynorsk enn det var då eg var lita og gjekk på skulen... Eg måtte på ein måte lære meg det på nytt då eg starta å jobbe på nynorskskule ;)

Madelenemie
Skrevet

Det er eg faktisk heilt enig i! Dessutan er det nynorsken som er den "ekte" norsken sidan bokmål opprinneleg er dansk ;) Ivar Aasen reiste rundt i heile landet for å samle norske dialektuttrykk og desse sette han inn i ei nynorsk ordbok som han faktisk skreiv i eit hus som ligg nokre få kilometer unna der eg bur :)

Trur kanskje eg skal ta deg på ordet og skrive litt meir nynorsk ;)

Hei!

Du gjør i vertfall meg veldig glad ved det.

Jeg trodde ikke jeg kunne kjenne på misunnelse, men akkurat når det kommer til nynorsk, ja så ligger den så langt fra min dialekt, at det blir helt rart om jeg skulle skrive nynorsk.

Men jeg syns du og alle som har dialekter som ligger nærmere opp til dette vakre skriftspråket burde bruke det, faren er bare at det er smittsomt... :-) ja jeg vil jo da bytte ut e endelsene mine med a ... :-)

For det er et liv og en ærlighet i det skriftspråket som jeg liker på en sånn måte at jeg en gang vurderte å gå over til nynorsk som skriftspråk selv.

Madelenemie
Skrevet

Du får byrje å øve deg! Nynorsk er ikkje vanskeleg å skrive når ein berre prøver seg fram ;) Pr. idag er det mykje mindre skilnad på bokmål og nynorsk enn det var då eg var lita og gjekk på skulen... Eg måtte på ein måte lære meg det på nytt då eg starta å jobbe på nynorskskule ;)

Hei!

Ja men tenk da...

Jeg snakket for bare noen få år siden efter og de og dem...

Så fant jeg ut at å snakke sånn, gjorde meg jo til søsteren til Fabian Stang og familien. Jeg hang fast i Holdbergs tekster.

Så byttet jeg til etter og du og dere.

Jeg skal tenke litt på det, når sant skal skrives liker jeg nynorsk bedre, men jeg har glemt mye da :-) Jeg syns likevel for at målet skal ha en fremtid at dere som har målformer som ligger nære bør bruke nynorsk og ikke bokmål :-)

Gjest togli
Skrevet

Hei!

Du gjør i vertfall meg veldig glad ved det.

Jeg trodde ikke jeg kunne kjenne på misunnelse, men akkurat når det kommer til nynorsk, ja så ligger den så langt fra min dialekt, at det blir helt rart om jeg skulle skrive nynorsk.

Men jeg syns du og alle som har dialekter som ligger nærmere opp til dette vakre skriftspråket burde bruke det, faren er bare at det er smittsomt... :-) ja jeg vil jo da bytte ut e endelsene mine med a ... :-)

For det er et liv og en ærlighet i det skriftspråket som jeg liker på en sånn måte at jeg en gang vurderte å gå over til nynorsk som skriftspråk selv.

Dikt er til dømes ofte vakrare på nynorsk enn bokmål. Eg vil kanskje seie at nynorsk har meir "kraft" over seg?

Madelenemie
Skrevet

Dikt er til dømes ofte vakrare på nynorsk enn bokmål. Eg vil kanskje seie at nynorsk har meir "kraft" over seg?

Hei!

Jeg er helt enig!

Men jeg har lurt på: hvorfor er det sånn??

Kan du forklare meg det?

Nå skal jeg legge meg, det er skole i morgen og jeg er alene for tiden. Men jeg håper du har noen tanker om det Jeg har tenkt akkurat det samme, men hvorfor?

Gjest togli
Skrevet

Hei!

Ja men tenk da...

Jeg snakket for bare noen få år siden efter og de og dem...

Så fant jeg ut at å snakke sånn, gjorde meg jo til søsteren til Fabian Stang og familien. Jeg hang fast i Holdbergs tekster.

Så byttet jeg til etter og du og dere.

Jeg skal tenke litt på det, når sant skal skrives liker jeg nynorsk bedre, men jeg har glemt mye da :-) Jeg syns likevel for at målet skal ha en fremtid at dere som har målformer som ligger nære bør bruke nynorsk og ikke bokmål :-)

Hahaha:) Søstra til Fabian Stang, ja :))

Det er sant at vi skulle vore flinkare til å bruke nynorsken i det offentlege rom, men eg trur og at dei frå bokmålskommunane ville vorte overraska om dei såg at vi faktisk nyttar ganske mykje nynorsk:) Lokalavisa mi er td på nynorsk, og ungane mine har nynorsk som hovudmål i skulen etc.

Språkrådet gjekk for kort tid sidan ut med undersøkingar som viste at barn som hadde nynorsk som hovudmål greidde seg betre fagleg på skulen (var smartare e.l?) - og dette meinte dei hadde med at desse barna på ein måte vart tospråklege frå tidleg alder (undersøkingar viser at tospråklegheit hos barn fører til auka analytisk tekning etc..)

Skrevet

''Dikt er til dømes ofte vakrare på nynorsk enn bokmål.''

Det er jeg helt enig i! Det er så mange ord som er så mye finere og mer uttrykksfulle på nynorsk - kjensler f.eks... :o) Som du sier er det gjerne mer kraft og følelser i mange nynorske uttrykk.

Gjest togli
Skrevet

Hei!

Jeg er helt enig!

Men jeg har lurt på: hvorfor er det sånn??

Kan du forklare meg det?

Nå skal jeg legge meg, det er skole i morgen og jeg er alene for tiden. Men jeg håper du har noen tanker om det Jeg har tenkt akkurat det samme, men hvorfor?

Hm, eg veit sanneleg ikkje :) Kanskje nynorsken har meir trykk på orda?

Madelenemie
Skrevet

Hahaha:) Søstra til Fabian Stang, ja :))

Det er sant at vi skulle vore flinkare til å bruke nynorsken i det offentlege rom, men eg trur og at dei frå bokmålskommunane ville vorte overraska om dei såg at vi faktisk nyttar ganske mykje nynorsk:) Lokalavisa mi er td på nynorsk, og ungane mine har nynorsk som hovudmål i skulen etc.

Språkrådet gjekk for kort tid sidan ut med undersøkingar som viste at barn som hadde nynorsk som hovudmål greidde seg betre fagleg på skulen (var smartare e.l?) - og dette meinte dei hadde med at desse barna på ein måte vart tospråklege frå tidleg alder (undersøkingar viser at tospråklegheit hos barn fører til auka analytisk tekning etc..)

Hei!

Ja men dere bruker likevel for lite nynorsk. :-)

Hvis dere ikke tar tak og en slags felles bestemmelse så vil nynorsk som skriftspråk snart være ute av skolen.

Jeg har selv vært tilhenger av ett skriftspråk, er det enda, men spørsmålet er vel hvilket?

Jeg syns nynorskbrukere må være langt mer bevisste på å bruke målformen om den ikke sakte og sikkert skal forsvinne.

Jeg tror det siste dessverre kan bli en realitet, da såpass mange nynorskbrukere velger å skrive på bokmål.

Feks er jo jeg erkekonservativ i min målform, jeg har likevel et hjerte og en åpenhet for nynorsk, den ligger ganske langt fra min dialekt, men jeg syns den udiskutabelt er vakker.

Madelenemie
Skrevet

Hm, eg veit sanneleg ikkje :) Kanskje nynorsken har meir trykk på orda?

Hei!

Ja jeg har lurt og lurt på det samme?

Jeg går av og til i det norske teateret og hver gang treffer ordene meg på en annen og mye sterkere måte.

Gjest togli
Skrevet

''Dikt er til dømes ofte vakrare på nynorsk enn bokmål.''

Det er jeg helt enig i! Det er så mange ord som er så mye finere og mer uttrykksfulle på nynorsk - kjensler f.eks... :o) Som du sier er det gjerne mer kraft og følelser i mange nynorske uttrykk.

Det tror jeg helt klart :) Det er egentlig synd at enkelte fortsatt ser på det at vi har to skriveformer i Norge som negativt... Jeg føler det er en viktig del av vår kulturhistorie, og at begge målformer bør hylles og være noe vi er stolt over!

På FB er det en ganske morsom gruppe nå som heter "Klem ein bokmålsbrukar!" :P Mange artige kommentarer og greier som kommer ut av at mange føler hovedmålformen deres blir diskriminert ;)

Det rare er jo at endel bokmålsbrukere synes det er en selvfølge at nynorsken må bort... Lurer på hva de hadde sagt om de ikke lenger fikk lov å skrive på sin egen målform :P (det er ingen grunn til å tro at dette er så annerledes for nynorskbrukere)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...