Gå til innhold

Multi 2 oppgavebok


Anbefalte innlegg

Gjest så e det påan igjen
Skrevet

Flere med 2 klassinger her, der det er en utfordring å lære ungene minus?

Boka har jo helt håpløse forklaringer...

Gjest togli
Skrevet

Bruk konkreter.... Har du tre unger i hus, så lar du alle tre stå på gulvet (vær tydelig på hvor mange barn som er der nå - 3 stk!), så går den ene ut (- 1). Hvor mange unger er det igjen?

Godterier er også populært å bruke ;) "Hvor mange drops fikk du i hånda di nå? Kan jeg få tre drops av deg? Hva blir regnestykket da? Hvor mange drops er det igjen? osv"

Gjest så e det påan igjen
Skrevet

Bruk konkreter.... Har du tre unger i hus, så lar du alle tre stå på gulvet (vær tydelig på hvor mange barn som er der nå - 3 stk!), så går den ene ut (- 1). Hvor mange unger er det igjen?

Godterier er også populært å bruke ;) "Hvor mange drops fikk du i hånda di nå? Kan jeg få tre drops av deg? Hva blir regnestykket da? Hvor mange drops er det igjen? osv"

Vi bruker mynter vanligvis, men boka vil man skal sette opp et bestemt, rart, regnestykke. Grrrr...

Gjest togli
Skrevet

Vi bruker mynter vanligvis, men boka vil man skal sette opp et bestemt, rart, regnestykke. Grrrr...

Hm... hvordan ser regnestykket ut?

Gjest så e det påan igjen
Skrevet

Hm... hvordan ser regnestykket ut?

22-8 = 14

Forklaringen sier:

Jeg trekker først fra 2. Så regner jeg 20-6 =14.

(ut fra 8-tallet er det dratt ut to sirkler, en med ett 2 tall og den andre med et 6 tall).

Skrevet

22-8 = 14

Forklaringen sier:

Jeg trekker først fra 2. Så regner jeg 20-6 =14.

(ut fra 8-tallet er det dratt ut to sirkler, en med ett 2 tall og den andre med et 6 tall).

Det var slik vi lærte å regne på handelsskolen.

En skal hele tiden tenke på tiere og hvilke tall som sammenlagt gir ti. Dermed blir regnestykker med minus egentlig til regnestykker med pluss.

Gjest så e det påan igjen
Skrevet

Det var slik vi lærte å regne på handelsskolen.

En skal hele tiden tenke på tiere og hvilke tall som sammenlagt gir ti. Dermed blir regnestykker med minus egentlig til regnestykker med pluss.

*gresk*

Gjest togli
Skrevet

22-8 = 14

Forklaringen sier:

Jeg trekker først fra 2. Så regner jeg 20-6 =14.

(ut fra 8-tallet er det dratt ut to sirkler, en med ett 2 tall og den andre med et 6 tall).

Jepp ;) Samme boka vi har i den klassen jeg er i..... For å si det sånn - vi droppa å bry oss om de rundingene.... boka passer fint for de elevene som trenger litt ekstra utfordringer i matematikk, men for de som enten ligger på gjennomsnittet eller under, så blir dette for avansert og virker bare forvirrende.... Hadde jeg vært deg, så hadde jeg rett og slett bedt læreren om å få slippe å tenke på "rundingene" (for den forståelsen kommer etterhvert), og heller fått konsentrert meg om å finne det rette svaret uten å gå via de innfløkte forklaringene.. Jeg synes boka er håpløs for flertallet av elevene på 2.trinnet.....

Håper læreren er enig i at det er greit å kutte ut "rundingene" (du kan evt si at du har hørt andre lærere som har droppa dette, for det stemmer! ;))

Gjest togli
Skrevet

*gresk*

Det verste i den boka er at på noen sider skal man dele f.eks. 20 inn i 2 og 0, mens på neste side skal man dele det samme tallet inn i 2 (to tiere)...... Håpløst!!

Skrevet

*gresk*

Du deler 8 opp i to tall nemlig 2 og 6.

Løsningen er å finne hvilket tall som sammen med seks gir 20.

6 + 14 = 20.

Det er enkelt når en vet hvilke to tall som tilsammen gir ti.

Gjest togli
Skrevet

22-8 = 14

Forklaringen sier:

Jeg trekker først fra 2. Så regner jeg 20-6 =14.

(ut fra 8-tallet er det dratt ut to sirkler, en med ett 2 tall og den andre med et 6 tall).

22-8=14

Fordelen med å dele 22 inn i 2 og 2 (i sirklene) er at du da fjerner en toer fra 8. Du får da 20 - 6, noe som er mye enklere å finne svaret på enn 22 - 8............... men man kan ikke forvente at en 2.klassing skal forstå dette...

Skrevet

Når jeg leser denne tråden er jeg veldig glad for at mine har hatt Tusen Millioner og ikke Multi. I tiilegg har jentungen hatt en lærer som sier at det viktigste er at vi kommer frem til det riktige svaret, ikke nødvendigvis hvordan. :o) For det er ikke alltid jeg klarer å forklare det på samme måte som i boka og ofte synes jentungen at min måte er lettere å forstå enn den i boka også.

Gjest så e det påan igjen
Skrevet

Det verste i den boka er at på noen sider skal man dele f.eks. 20 inn i 2 og 0, mens på neste side skal man dele det samme tallet inn i 2 (to tiere)...... Håpløst!!

Helt håpløst.

Vi tar fram myntene igjen vi.

Gjest så e det påan igjen
Skrevet

Du deler 8 opp i to tall nemlig 2 og 6.

Løsningen er å finne hvilket tall som sammen med seks gir 20.

6 + 14 = 20.

Det er enkelt når en vet hvilke to tall som tilsammen gir ti.

Joa, men forklar dette til en 7 åring.....

Skrevet

Jeg har en 2.klassing med Multi-bok...

Jeg måtte tenke to ganger før jeg skjønte hvordan de hadde regnet! Heldigvis hadde UNGEN skjønt det, men jeg skjønner godt at det er håpløst for dem som ikke umiddelbart "catcher" utregningsmåten!

Lærerne på 2.trinn hos oss sier at det er for at de skal lære ulike måter å komme fram til svarene på. Runde opp og ned til hele tiere osv fordi de er enklere å regne utfra er en av de måtene... Her ville jeg gått i en dialog med læreren og spurt om han/hun har tips til hvordan ungen kan gjøre det istedenfor!

Skrevet

Joa, men forklar dette til en 7 åring.....

Nei, jeg lærte det på handelsskolen, skjønner ikke at det er forståelig for et så lite barn ;-)

Regnemetoden heter faktisk noe med "komplementærtall". Jeg googlet ordet men fant ikke noen henvisning.

Gjest togli
Skrevet

Helt håpløst.

Vi tar fram myntene igjen vi.

Samtidig erfarer jeg at mynter ikke alltid er like enkelt å forholde seg til fordi det ikke alltid er like lett for et barn å skille mellom antallet mynter og verdien av hver mynt :P Sånn sett lettere med klosser etc :)

Gjest hilsen en annen mamma
Skrevet

Barnet mitt lærte om Minne Minus: Hun mister ting hele tiden.

Pelle Pluss derimot, han peller opp ting hele tiden.

Det gjorde det lettere for barnet å huske dette.

Gjest så e det påan igjen
Skrevet

Barnet mitt lærte om Minne Minus: Hun mister ting hele tiden.

Pelle Pluss derimot, han peller opp ting hele tiden.

Det gjorde det lettere for barnet å huske dette.

Hehe, den var søt da.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...