Gå til innhold

Barn (11 år) og astma

Anbefalte innlegg

Gjest moren til barnet

Jeg har et barn som har astma.

H'n går på daglig forebyggende medisiner, og i tillegg bruker h'n ventolin på forstøverapparatet 3 ganger daglig. I tillegg brukes singulair tablett mot astma og også allergitablett daglig. Allergisk mot div dyr og også noe matvarer.

H'n er aktiv med sin idrett, som er en ganske hard idrett kondisjonsmessig. Når det trenes intenst og hard får h'n hver eneste gang problemer med astmaen sin, og også noen ganger i konkurranse. Men oftest den ene dagen i uka de trener en hardøkt.

Jeg har selv astma, og er tydelig bedre medisinert enn mitt barn. Så lenge jeg bruker min medisin får jeg aldri problemer med astma under en treningsøkt/konkurranse.

Er det ikke slik at når man er godt medisinert mot astma skal det også holde slik at man kan trene hardt uten ekstra problemer? Må også oppgi at det taes ekstra ventolin før slike økter.

Kjenner jeg begynner å bli litt misfornøyd med barnelegen vi går jevnlig til kontroll hos. Legen er støtt fornøyd, for barnet har god lungekapasitet når h'n blåser slik test som gjøres ved hver kontroll. Og så klart lungekapasiteten er bra, barnet trener jo 4-5 økter i uka, h'n elsker å trene og konkurrere. Men merker at disse problemene som er værre denne vinteren ødelegger en god del for barnet.

Virker nesten som legen ikke tror på at det er så store problemer ved hard aktivitet.

Av denne grunn kunne jeg tenke meg å få tatt en skikkelig test av astmaen og ny vurdering av medisinene et annet sted.

Det er de samme medisinene som er blitt brukt iallefall de siste 4 årene, kanskje også lenger.

Jeg har hørt andre som har blitt grundig sjekket og testet ut for astma hos Nimi - noen som kjenner noe til det?

For å få time på et slikt sted, da må jeg vel gjennom fastlegen vil jeg tro?

Og i tillegg kjenner jeg at det ikke er gøy å ikke ha tiltro til barnelegen og hennes kompetanse lenger. Føler vi står på stedet hvil, og ingenting skjer. Som blant annet prøve andre medisiner.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/389341-barn-11-%C3%A5r-og-astma/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ville definitivt søkt hjelp hos NIMI. De kan dette med idrettsutøvere og astma.

Du trenger ikke gå gjennom fastlegen, bare slå opp i telefonkatalogen og finn nummeret - så ringer du.

Jeg har heller ikke problemer med min astma under hard fysisk aktivitet, men jeg vet at det finnes ulike former for astma - og jeg er heldig.

Lykke til! :-)

Gjest moren til barnet

Jeg ville definitivt søkt hjelp hos NIMI. De kan dette med idrettsutøvere og astma.

Du trenger ikke gå gjennom fastlegen, bare slå opp i telefonkatalogen og finn nummeret - så ringer du.

Jeg har heller ikke problemer med min astma under hard fysisk aktivitet, men jeg vet at det finnes ulike former for astma - og jeg er heldig.

Lykke til! :-)

Hm, så man trenger ikke henvisning for å få time til kontroll og sjekk av astma der??

Og da er det hit jeg kan ringe - syntes det var litt vanskelig å forstå denne hjemmesiden. Sikkert fordi det er første gang jeg er inne på den http://www.hjelp24.no/nimi/category549.html

Hm, så man trenger ikke henvisning for å få time til kontroll og sjekk av astma der??

Og da er det hit jeg kan ringe - syntes det var litt vanskelig å forstå denne hjemmesiden. Sikkert fordi det er første gang jeg er inne på den http://www.hjelp24.no/nimi/category549.html

Ja, ring det 815-nummeret, si hva det gjelder - så får du hjelp videre.

NIMI er helt privat nå, så du kan bare bestille time.

Gjest moren til barnet

Ok - takk for svar :)

Da skal jeg ringe med det samme.

Også får jeg bare ta lang fart og dr.... i det om

barnelegen vi går til kontroll hos blir sur for det ;)

Gjest moren til barnet

I og med at det er helt privat, da er det kjempedyrt da??

Skal uansett bestille en sjekk hos de altså, så får jeg håpe jeg får time til han

Bare jeg kommer gjennom her ;)

Takk igjen :)

Annonse

I og med at det er helt privat, da er det kjempedyrt da??

Skal uansett bestille en sjekk hos de altså, så får jeg håpe jeg får time til han

Bare jeg kommer gjennom her ;)

Takk igjen :)

Husker ikke prisnivået, men det er helt klart dyrere enn det offentlige. Naturlig nok. Allikevel: Verdt hver krone for vår del! (Og vi har vært der endel ganger, altså, med alle i familien.)

Gjest moren til barnet

Husker ikke prisnivået, men det er helt klart dyrere enn det offentlige. Naturlig nok. Allikevel: Verdt hver krone for vår del! (Og vi har vært der endel ganger, altså, med alle i familien.)

Fikk time der, om ca 2 uker.

Så fikk fort time da.

Fikk beskjed om at det kommer på 3390,00, fryktelig dyrt. Men blir han bedre så er det absolutt verdt hver krone.

Da var det undersøkelse av en lungespesialist først, en undersøkelse som varer i ca 45 min. Deretter er det tester på tredemølle/sykkel i 45 min.

Greit å få en gjennomgang av medisinene han også bruker. Det skal jo ikke være slik at man ikke kan være en ung idrettsutøver uten å få problemer med astmaen sin??

Takk for svar, takket være det fikk jeg endelig bestilt en time der :)

Gjest moren til barnet

Om barnelegen blir sur hvis barnet ditt blir bedre - vel, det sier vel mer om h*n enn om noe annet...

''Om barnelegen blir sur hvis barnet ditt blir bedre - vel, det sier vel mer om h*n enn om noe annet...''

Enig i dette. Uansett er det viktigste at barnet blir bedre av astmaen sin. Tross alt er vi heldige da, plages ikke av astma i daglig virke og lek. Selv om jeg har en mistanke om at det er pga astmaen forskjølelsen stort sett har vart siden tidlig høst

Fikk time der, om ca 2 uker.

Så fikk fort time da.

Fikk beskjed om at det kommer på 3390,00, fryktelig dyrt. Men blir han bedre så er det absolutt verdt hver krone.

Da var det undersøkelse av en lungespesialist først, en undersøkelse som varer i ca 45 min. Deretter er det tester på tredemølle/sykkel i 45 min.

Greit å få en gjennomgang av medisinene han også bruker. Det skal jo ikke være slik at man ikke kan være en ung idrettsutøver uten å få problemer med astmaen sin??

Takk for svar, takket være det fikk jeg endelig bestilt en time der :)

Puh, prisen er jo høy, ja, ser den! Men: De gjør det skikkelig. Bare det at han får belastningstest samtidig, og ikke minst det at de tar seg tid, er gull verdt.

Jeg ville tro at man skal kunne drive med idrett tross astma, ja, men si gjerne hvordan det går. :-)

Hyggelig å kunne hjelpe! :-)

''Om barnelegen blir sur hvis barnet ditt blir bedre - vel, det sier vel mer om h*n enn om noe annet...''

Enig i dette. Uansett er det viktigste at barnet blir bedre av astmaen sin. Tross alt er vi heldige da, plages ikke av astma i daglig virke og lek. Selv om jeg har en mistanke om at det er pga astmaen forskjølelsen stort sett har vart siden tidlig høst

''Enig i dette. Uansett er det viktigste at barnet blir bedre av astmaen sin.''

Ja, forhåpentligvis - og skulle det nå vise seg at barnelegen deres har rett, så kan han jo briske seg med det, da. Hehe.

''Tross alt er vi heldige da, plages ikke av astma i daglig virke og lek.''

Det er kjempebra, og kanskje viktigst tross alt.

''Selv om jeg har en mistanke om at det er pga astmaen forskjølelsen stort sett har vart siden tidlig høst''

En av mine hadde infeksjonsutløst astma, og det fungerte slik. Kanskje ditt barn har både infeksjonsutløst og anstrengelsesutløst? Håper du får gode svar!

Annonse

Gjest moren til barnet

Lykke til.

Dessverre er optimal medisinering ingen garanti mot annfall. Men fire år uten at ting er helt bra og uten å (forsøke og) endre medisinene synes jeg var lenge.

Så flott at h*n er glad i å trene og bruke kroppen.

mvh

Takk for det :)

Jeg vet at det ikke er noen garantier for at full medisinering vil garantere mot astma-anfall. Men nå synes jeg det blir litt for mange av dem, stort sett på hver tirsdagstrening hvor de trener ganske hard økt.

Men det som gjør at jeg ønsker en kontroll og sjekk et annet sted, er nettopp dette at medisinen han nå går på og har gått på i 4 år (eller mer) ikke gjør at han har kontroll på astmaen sin på trening. Og barnelegen er så fornøyd på hver kontroll vi er på, fordi han blåser så bra på denne pustekontrollen. Da betyr det lite at vi sier det fungerer dårlig under trening og konkurranser.

Så jeg er egentlig ute etter en uttalelse til fra en annen lege. Og da får det heller koste. Og skulle resultatet være det samme, med fortsatt samme medisin framover, da kan jeg iallefall være trygg på at vi har gjort det vi kan for at han skal fungere best mulig. :)

Og som jeg fikk forklart på telefonen i dag, ser det ut til at det er en svært grundig sjekk de tar der. Først kontroll hos en lungespesialist (fra rikshospitalet) som tar ca 45 min, deretter test på tredemølle og målinger innimellom denne testen. Denne ville også ta ca 45 min. Så vil tro dette iallefall vil være en grundig utredelse av gutten. Og vil tro disse også vet hva de driver med.

Barnelegen vi går til kontroll hos, vet sikkert også godt hva hun driver med. Men føler vi er helt fastlåst på det samme nå, uten at det er noen resultat å se

Dette ble et langt svar..... svar selv om det ikke var noen spørsmål :)

Gjest moren til barnet

Lykke til.

Dessverre er optimal medisinering ingen garanti mot annfall. Men fire år uten at ting er helt bra og uten å (forsøke og) endre medisinene synes jeg var lenge.

Så flott at h*n er glad i å trene og bruke kroppen.

mvh

Jeg vet at det ikke er noen garantier for at full medisinering vil garantere mot astma-anfall. Men nå synes jeg det blir litt for mange av dem, stort sett på hver tirsdagstrening hvor de trener ganske hard økt.

Men det som gjør at jeg ønsker en kontroll og sjekk et annet sted, er nettopp dette at medisinen han nå går på og har gått på i 4 år (eller mer) ikke gjør at han har kontroll på astmaen sin på trening. Og barnelegen er så fornøyd på hver kontroll vi er på, fordi han blåser så bra på denne pustekontrollen. Da betyr det lite at vi sier det fungerer dårlig under trening og konkurranser.

Så jeg er egentlig ute etter en uttalelse til fra en annen lege. Og da får det heller koste. Og skulle resultatet være det samme, med fortsatt samme medisin framover, da kan jeg iallefall være trygg på at vi har gjort det vi kan for at han skal fungere best mulig. :)

Og som jeg fikk forklart på telefonen i dag, ser det ut til at det er en svært grundig sjekk de tar der. Først kontroll hos en lungespesialist (fra rikshospitalet) som tar ca 45 min, deretter test på tredemølle og målinger innimellom denne testen. Denne ville også ta ca 45 min. Så vil tro dette iallefall vil være en grundig utredelse av gutten. Og vil tro disse også vet hva de driver med.

Barnelegen vi går til kontroll hos, vet sikkert også godt hva hun driver med. Men føler vi er helt fastlåst på det samme nå, uten at det er noen resultat å se

Støtter din avgjørelse 100%.

Det vil være for dumt om barnet sliter med astmaproblemer som kunne vært unngått med bedre medisinering.

Ut fra det du skriver kan det virke som barnelegen stirrer seg en smule blind på hvor bra barnet fungerer i forhold til mange andre med astma, men glemmer å se på hvor bra det er i forhold til treningsmengde og aktivitetsnivå.

Barneleger har god oversikt. Men et spesialisert fagmiljø vil selvsagt kunne yte mer.

Håper resultatet blir en bedre situasjon for barnet.

mvh

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...