Gå til innhold

Hva mener du/polio

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

• Svar 59
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

12

• Mammantil3

6

• laban

5

• EnolaGay

3

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Da bør jo folk i andre land vaksineres og.

Ja... og i de land som har et noenlunde tilfredsstillende helsestell, så gjør de også sitt beste. Diverse store organisasjoner som Redd barna og Røde kors, leger uten grenser osv har også vaksineprogrammer som de gjennomfører på steder der de ikke har et helsestell å tilby.

I fattige krigsherjede land er ikke vaksiner prioritet nr en.. Det er ikke viljen det står på de fleste steder, men muligheten. Dermed er det jo tåpelig for de som får det gratis servert å takke nei.

Plikt, hvorfor det?

Har lest at det er folk som er helt i mot vaksiner, det må da være opp til dem?

Det er lett å være mot vaksiner, når smittefaren er svært liten. Og det kommer jo av at nesten alle er vaksinert mot de farligste sykdommene.

Men hvis vi tenker oss at alle/de fleste slutter å vaksinere, så blir situasjonen en helt annen.

Det er vår plikt å påse at faren for å bli smittet av svært farlige sykdommer, som polio er, er minst mulig.

Annonse

Gjest anime

Det er lett å være mot vaksiner, når smittefaren er svært liten. Og det kommer jo av at nesten alle er vaksinert mot de farligste sykdommene.

Men hvis vi tenker oss at alle/de fleste slutter å vaksinere, så blir situasjonen en helt annen.

Det er vår plikt å påse at faren for å bli smittet av svært farlige sykdommer, som polio er, er minst mulig.

Ja, nei jeg vet ikke helt hva som er rett. Ungdommene vil helst bestemme selv...

Ja, nei jeg vet ikke helt hva som er rett. Ungdommene vil helst bestemme selv...

''Ungdommene vil helst bestemme selv...''

Det vil de, men nå er det nå engag slik at mange ungdommer mangler ganske mye klokskap. Mange ungdommer vil gjerne bestemme at de skal spise pizza til middag hver dag. Vi voksne vet at det er veldig uheldig, både for vekt og ernæring. Derfor bestemmer vi at middagen skal være variert. Det samme med en mengde andre ting.

En moden ungdom vil forstå at vaksine er klokt. En umoden ungdom vil helst slippe, og det er det beste beviset på at ungdommen selv ikke skal bestemme slikt.

Gjest anime

''Ungdommene vil helst bestemme selv...''

Det vil de, men nå er det nå engag slik at mange ungdommer mangler ganske mye klokskap. Mange ungdommer vil gjerne bestemme at de skal spise pizza til middag hver dag. Vi voksne vet at det er veldig uheldig, både for vekt og ernæring. Derfor bestemmer vi at middagen skal være variert. Det samme med en mengde andre ting.

En moden ungdom vil forstå at vaksine er klokt. En umoden ungdom vil helst slippe, og det er det beste beviset på at ungdommen selv ikke skal bestemme slikt.

''Mange ungdommer vil gjerne bestemme at de skal spise pizza til middag hver dag''

Det blir noe helt annet, sier ikke at ungdommer skal få bestemme ALT selv.

''Mange ungdommer vil gjerne bestemme at de skal spise pizza til middag hver dag''

Det blir noe helt annet, sier ikke at ungdommer skal få bestemme ALT selv.

Poenget mitt er: Pizza hver dag er svært usunt. En ungdom vil ikke greie å se de helsemessige konsekvensene av pizza hver dag, og kan gjerne velge det som mat om denne fikk bestemme. Vi voksne vet hva konsekvensen er, derfor lar vi ikke middagen bestå av pizza hver dag.

Sånn er det med uendelig mange ting. Etterhvert som ungdommene blir mer modne og eldre, så bestemmer de mer og mer i sitt liv. Fordi de blir klokere og klokere og tar mer og mer fornuftige valg.

Og slik et med vaksine også. Mener jeg.

Forresten: Hvis du lar ungdommen selv bestemme at h*n ikke skal ta vaksina, og så får h*n polio. Hvordan tror du det vil være for deg? For h*n, med tanke på hvem som bestemte hva?

Gjest anime

Poenget mitt er: Pizza hver dag er svært usunt. En ungdom vil ikke greie å se de helsemessige konsekvensene av pizza hver dag, og kan gjerne velge det som mat om denne fikk bestemme. Vi voksne vet hva konsekvensen er, derfor lar vi ikke middagen bestå av pizza hver dag.

Sånn er det med uendelig mange ting. Etterhvert som ungdommene blir mer modne og eldre, så bestemmer de mer og mer i sitt liv. Fordi de blir klokere og klokere og tar mer og mer fornuftige valg.

Og slik et med vaksine også. Mener jeg.

Forresten: Hvis du lar ungdommen selv bestemme at h*n ikke skal ta vaksina, og så får h*n polio. Hvordan tror du det vil være for deg? For h*n, med tanke på hvem som bestemte hva?

Ja for sannsynligheten for polio er jo stor :-)

Blir vel til at han tar vaksinen uansett. Men har lest på nettet at folk har fått kreft av poliovaksinen, så hva da?

Er det og min feil?

Blir vel til at han tar vaksinen uansett. Men har lest på nettet at folk har fått kreft av poliovaksinen, så hva da?

Er det og min feil?

Noen ganske få kan ha fått kreft fordi noen vaksiner ble forurenset av virus på 1950- og (tidlig på) 60-tallet. Men forskningen på dette viser ikke entydige resultater. Det er f.eks. litt vanskelig å fastslå en sikker årsak til kreft, det er jo mye vi ikke vet om den sykdommen.

Jeg skal love deg at den gangen var man mest opptatt av å redusere antallet som ble rammet av polio.

Det er veeeldig mye som er forandret når det gjelder krav til vaksineproduksjon de siste 60 årene. Det er satt mange millioner doser av poliovaksinen - og det er ikke lenger minst én i hver skoleklasse med veksthemninger som følge av sykdommen, slik det var da moren min begynte som lærer.

Gjest anime

Noen ganske få kan ha fått kreft fordi noen vaksiner ble forurenset av virus på 1950- og (tidlig på) 60-tallet. Men forskningen på dette viser ikke entydige resultater. Det er f.eks. litt vanskelig å fastslå en sikker årsak til kreft, det er jo mye vi ikke vet om den sykdommen.

Jeg skal love deg at den gangen var man mest opptatt av å redusere antallet som ble rammet av polio.

Det er veeeldig mye som er forandret når det gjelder krav til vaksineproduksjon de siste 60 årene. Det er satt mange millioner doser av poliovaksinen - og det er ikke lenger minst én i hver skoleklasse med veksthemninger som følge av sykdommen, slik det var da moren min begynte som lærer.

Det er nå litt skummelt å tenke på. Men mye er jo skummelt her i livet.

Annonse

Er det og min feil?

''Ja for sannsynligheten for polio er jo stor :-)''

Nei, selvfølgelig er den ikke det, og hvorfor har andre forklart deg godt før.

Nå er det veldig mye som det ikke er veldig stor sannsynlighet for at skal skje som vi beskytter oss mot. Ikke fordi vi tror all verdens elendighet skal ramme, men fordi det er unødvendig å være naiv. For noen rammes av det få rammes av, og ingen vet hvem disse få er på forhånd.

Gjest anime

''Ja for sannsynligheten for polio er jo stor :-)''

Nei, selvfølgelig er den ikke det, og hvorfor har andre forklart deg godt før.

Nå er det veldig mye som det ikke er veldig stor sannsynlighet for at skal skje som vi beskytter oss mot. Ikke fordi vi tror all verdens elendighet skal ramme, men fordi det er unødvendig å være naiv. For noen rammes av det få rammes av, og ingen vet hvem disse få er på forhånd.

Sant, det beste er å leve livet mens man kan, vet aldri når det er over og ut.

''Ja, nei jeg vet ikke helt hva som er rett. Ungdommene vil helst bestemme selv... – anime''

Ja, at barn helst vil bestemme selv er en selvfølge. Derimot er det vi voksne, som forhåpentligvis har mer livserfaring og kunnskap, å sørge for at de ikke tar valg som kan være ødeleggende for dem resten av livet.

"Anti-vaksinegjengen" er så smekkfull av løgn at det er ikke verd å kommentere. Det er ikke bare kunnskapsløst, det de påstår er direkte løgnaktig.

Med vennlig hilsen

Men du og du så mye annet det er å frykte :-)

''Men du og du så mye annet det er å frykte :-) – anime''

Joda, men polio og de andre tingene man vaksinerer seg for er reelt, mens omtrent alt det som "anti-vaksinegjengen" finner på er konspirasjonsteorier.

Med vennlig hilsen

Gjest anime

''Ja, nei jeg vet ikke helt hva som er rett. Ungdommene vil helst bestemme selv... – anime''

Ja, at barn helst vil bestemme selv er en selvfølge. Derimot er det vi voksne, som forhåpentligvis har mer livserfaring og kunnskap, å sørge for at de ikke tar valg som kan være ødeleggende for dem resten av livet.

"Anti-vaksinegjengen" er så smekkfull av løgn at det er ikke verd å kommentere. Det er ikke bare kunnskapsløst, det de påstår er direkte løgnaktig.

Med vennlig hilsen

''Ja, at barn helst vil bestemme selv er en selvfølge. Derimot er det vi voksne, som forhåpentligvis har mer livserfaring og kunnskap, å sørge for at de ikke tar valg som kan være ødeleggende for dem resten av livet''

Sier du det, det var nytt for meg sør :-)

Å, det kan vel være noe sannhet i det "antigruppene" skriver, det spørs hvor man velger å se/ha fokus.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...