Gå til innhold

Betalt ammefri også i det private

Anbefalte innlegg

''Regjeringen vil gi alle norske kvinner ammefri med lønn.Men regningen skal tas av arbeidsgiver. Likestillingsombudet frykter diskriminering av småbarnsmødre.''

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/politikk/Regjeringen-vil-gi-alle-norske-kvinner-ammefri-med-lonn-7140159.html

Saken er heller den at regjeringen vil pålegge arbeidsgiver å betale kvinner for å amme i arbeidstiden. Rett til ubetalt ammefri har de fra før.

Kjekt å være spandabel med andres penger. Jeg ser for meg hvordan arbeidsgiverne nå kommer til sloss for å sikre seg potensielle småbarnsmødre i staben. (Ironi.)

Lurer på om de ser for seg at arbeidsgiver skal spandere den ene timen per dag som det nå er lovfestet rett til (uten lønn). Eller om de skal følge de mest generøse offentlige ordningene; Opp til to timer betalt ammefri per dag.

Med en arbeidstid på 37,5 timer per uke blir dette 25% permisjon med lønn.

Slike kostbare særrettigheter vil nærmest ekskludere kvinner fra mange stillinger, særlig i småbedrifter som ikke har råd til å lønne folk for å ikke være der.

Det andre spørsmålet er hvor vidt dette er en rettferdig og hensiktsmessig ordning. Hvorfor skal kvinner som kan amme få så mye mer svangerskapspermisjon og tid med barna enn kvinner som ikke kan amme?

Ville det ikke være bedre å gi alle lik rett til permisjon, uavhengig av amming og heller legge til rette for mer fleksibelt uttak av permisjon i form av deltidsarbeid?

Kan det være at sosialistregjeringen må demme opp for noe av ulempene med å piske kvinner ut i arbeid så tildlig som mulig slik at far kan være hjemme. Nå har de altså funnet ut at pappa ikke har pupp.

Unge kvinner som ønsker likestilling i arbeidslivet bør demonstrere mot dette forslaget i morgen.

For ordens skyld. Ja, jeg har ammet også mens jeg har vært i arbid. Og det kostet ikke arbeidsgiveren en krone eller et eneste minutt.

mvh

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/389371-betalt-ammefri-ogs%C3%A5-i-det-private/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min første enkle tanke når jeg så dette (bortsett fra at jeg er lykkelig ferdig med den perioden i livet og hadde full frihet så og si) var at ; hvordan i all verden planlegger de å programmere barna til dette opplegget..?

Når man snakker om stress.. Hadde jeg sittet med en regel over hodet mitt som sa at "kl 1203 bør puppen være full og ungen sulten (!)" (Og pappa kommer løpende til melkemaskinen, må rekke trafikken...) så hadde jeg tørka inn på to sekunder. Jeg er flat av beundring for de kvinner som makter å få det til på den måten. Amming er så mye mer enn mat..

Min første enkle tanke når jeg så dette (bortsett fra at jeg er lykkelig ferdig med den perioden i livet og hadde full frihet så og si) var at ; hvordan i all verden planlegger de å programmere barna til dette opplegget..?

Når man snakker om stress.. Hadde jeg sittet med en regel over hodet mitt som sa at "kl 1203 bør puppen være full og ungen sulten (!)" (Og pappa kommer løpende til melkemaskinen, må rekke trafikken...) så hadde jeg tørka inn på to sekunder. Jeg er flat av beundring for de kvinner som makter å få det til på den måten. Amming er så mye mer enn mat..

Hikst! Du får sagt det.

:-)

Jeg løste problemet med pumpe og fryseposer. Og nåde den som forsinket meg til lunchen! Da ble jeg eksplosiv i dobbel forstand.

mvh

Hikst! Du får sagt det.

Jeg løste problemet med pumpe og fryseposer. Og nåde den som forsinket meg til lunchen! Da ble jeg eksplosiv i dobbel forstand.

mvh

Hehe og tvillinger.. man ammer ikke diskret når man har tvillinger. Jeg vet om en støvsugerselger som antakelig lider av PTSD i dag etter å ha fått mine to enorme hvite meloner med europakartet i vener og årer. Og to kaffekoppstore brystknopper i sjokobrunt med en liten dråpe melk i enden rett i fleisen...

Dobbeltamming lar seg ikke utføre vaglende på en kontorstol med hjul i et dresskledd miljø. Spesielt ikke når ungene når det nivået der de koser og drar seg fornøyd i egne eller hverandres tær samtidig.. alt ettersom.

Hehe og tvillinger.. man ammer ikke diskret når man har tvillinger. Jeg vet om en støvsugerselger som antakelig lider av PTSD i dag etter å ha fått mine to enorme hvite meloner med europakartet i vener og årer. Og to kaffekoppstore brystknopper i sjokobrunt med en liten dråpe melk i enden rett i fleisen...

Dobbeltamming lar seg ikke utføre vaglende på en kontorstol med hjul i et dresskledd miljø. Spesielt ikke når ungene når det nivået der de koser og drar seg fornøyd i egne eller hverandres tær samtidig.. alt ettersom.

mvh

1 time ammefri pr dag er jo langt mindre enn 25% fri, orker ikke regne det ut nøyaktig nå, men det blir nok ca halvparten.

Jeg synes det er et gode at arbeidstakere i private bedrifter omsider får et gode som kommunalt ansatte har hatt siden før 1980.

Annonse

1 time ammefri pr dag er jo langt mindre enn 25% fri, orker ikke regne det ut nøyaktig nå, men det blir nok ca halvparten.

Jeg synes det er et gode at arbeidstakere i private bedrifter omsider får et gode som kommunalt ansatte har hatt siden før 1980.

'' Eller om de skal følge de mest generøse offentlige ordningene; Opp til to timer betalt ammefri per dag.''

Det er dette ts henviser til med 25%...

Gjest togli

For min del var det utrolig bra å få ammefri en time pr dag med mellomstejenta! Det gjorde at jeg orka å fortsette amminga en stund til. Ammefri valgte jeg å ta på morgenen, så jeg fikk tid til både storesøstre som trengte meg, samt frokost, påkledning, levering til barnehagen, og kjøring til jobb (halvtimes kjøring en vei).

At arbeidsgiver skal ta regninga synes jeg absolutt ikke er riktig! Et tilbakeslag for likestillingen i arbeidslivet :(

'' Eller om de skal følge de mest generøse offentlige ordningene; Opp til to timer betalt ammefri per dag.''

Det er dette ts henviser til med 25%...

2 timer ammefri var mye. Den første jeg husker som hadde ammefri, ammet ikke midt på dagen. Hun jobbet en time mindre enn andre, så jeg antar hun ammet morgen og kveld.

Når mødrene begynnet på jobb etter morspermisjon, er barnet som regel så stort at moren har redusert ammingen.

Gjest prust

Med førstemann trengte jeg ikke amepermisjon fordi jeg begynte å jobbe igjen først da han var 15 mnd, og jeg sluttet å amme da han var 13 mnd.

Med andremann delte vi permisjonen mer, og jeg begynte å jobbe delvis da hun var 8 mnd. Da kom pappaen og hun på kontoret mitt midt på dagen, og jeg tok ca en halvtime fri da. Hvis de ikke kom, pumpet jeg, og det tok litt tid det og. Jeg gikk også litt tidligere hjem og kunne amme henne i 15/15.30 tida igjen, slik at jeg brukte 1-2 timer hver dag.

Med tredjemann begynte jeg å jobbe da hun var 17 mnd, og ammet henne til hun var 20 mnd, men det var ikke nødvendig å benytte seg av ammepermisjon da.

Jeg er glad jeg jobbet et sted der inntil 2 timers lønnet ammepermisjon var mulig. Det var jo ikke slik at en brukte det over veldig lang tid, og jeg brukte det da heller ikke til alle tre barna.

Med førstemann trengte jeg ikke amepermisjon fordi jeg begynte å jobbe igjen først da han var 15 mnd, og jeg sluttet å amme da han var 13 mnd.

Med andremann delte vi permisjonen mer, og jeg begynte å jobbe delvis da hun var 8 mnd. Da kom pappaen og hun på kontoret mitt midt på dagen, og jeg tok ca en halvtime fri da. Hvis de ikke kom, pumpet jeg, og det tok litt tid det og. Jeg gikk også litt tidligere hjem og kunne amme henne i 15/15.30 tida igjen, slik at jeg brukte 1-2 timer hver dag.

Med tredjemann begynte jeg å jobbe da hun var 17 mnd, og ammet henne til hun var 20 mnd, men det var ikke nødvendig å benytte seg av ammepermisjon da.

Jeg er glad jeg jobbet et sted der inntil 2 timers lønnet ammepermisjon var mulig. Det var jo ikke slik at en brukte det over veldig lang tid, og jeg brukte det da heller ikke til alle tre barna.

Selvfølgelig er det deilig å kunne få opp til 25% lønnet ammepermisjon.

Selv synes jeg det ville vært mye riktigere å gi alle like mye permisjon, uavhengig av om de ammer eller ikke. Så kan man heller bygge inn fleksibilitet i systemet slik at noe av permisjonen kan tas ut som ammefri/omsorgsfri.

mvh

12,5% lønnet permisjon med en time om dagen.

''Jeg synes det er et gode at arbeidstakere i private bedrifter omsider får et gode som kommunalt ansatte har hatt siden før 1980.''

Det er ikke et gode i det hele tatt om arbeidsgiver får regningen. For det første vil det gjøre at arbeidsgiver vegrer seg ennå mer mot å ansette (potensielle) småbarnsmødre.

For det andre vil det kunne føre til at de som benytter dette blir uglesett pga belastningen det utgjør for kollegaer og arbeidsgiver.

Jeg synes det vil være mye riktigere å gi alle like mye permisjon, amming eller ikke. Så kan man tilrettelegge for at deler av permisjonen kan tas ut som omsorgstimer.

Man kan jo også spørre seg om hvor fornuftig det er å piske mor ut i jobb så tidlig som mulig når det fører til at hun trenger tilleggspermisjon for amming.

mvh

Annonse

12,5% lønnet permisjon med en time om dagen.

''Jeg synes det er et gode at arbeidstakere i private bedrifter omsider får et gode som kommunalt ansatte har hatt siden før 1980.''

Det er ikke et gode i det hele tatt om arbeidsgiver får regningen. For det første vil det gjøre at arbeidsgiver vegrer seg ennå mer mot å ansette (potensielle) småbarnsmødre.

For det andre vil det kunne føre til at de som benytter dette blir uglesett pga belastningen det utgjør for kollegaer og arbeidsgiver.

Jeg synes det vil være mye riktigere å gi alle like mye permisjon, amming eller ikke. Så kan man tilrettelegge for at deler av permisjonen kan tas ut som omsorgstimer.

Man kan jo også spørre seg om hvor fornuftig det er å piske mor ut i jobb så tidlig som mulig når det fører til at hun trenger tilleggspermisjon for amming.

mvh

Jeg ønsker jo helst at staten skal betale for ammingen, slik de gjør for foreldrepermisjonen (noen høytlønte får vel litt av arbeidsgviver i tillegg).

Jeg trodde foreldrene kunne velge hvordan de kunne ta foreldrepermisjon (når vi ser bort for at fa må ta en større del enn før). Jeg har f.eks. hatt en kollega som tok permisjon en dag i uken etter en adopsjon. Tror kona da hadde permisjon 4 dager i uken.

Gjest old man

Jeg ønsker jo helst at staten skal betale for ammingen, slik de gjør for foreldrepermisjonen (noen høytlønte får vel litt av arbeidsgviver i tillegg).

Jeg trodde foreldrene kunne velge hvordan de kunne ta foreldrepermisjon (når vi ser bort for at fa må ta en større del enn før). Jeg har f.eks. hatt en kollega som tok permisjon en dag i uken etter en adopsjon. Tror kona da hadde permisjon 4 dager i uken.

''Jeg ønsker jo helst at staten skal betale for ammingen''

Hvordan skal dette finansieres da?

''Jeg trodde foreldrene kunne velge hvordan de kunne ta foreldrepermisjon (når vi ser bort for at fa må ta en større del enn før).''

Vet ikke hvordan reglene er nå. Men jeg ser for meg en permisjonskvote i dager eller timer som kan tas ut ved behov etter at man er tilbake i jobb, feks. til amming. Selvsagt i samråd med arbeidsgiver.

Jeg ser ingen grunn til at mødre som ammer skal få mer permisjon enn mødre som ikke ammer.

Alt koster penger. Om noen skal jobbe mindre, må andre jobbe mer. Kanskje det ville være bedre for både ammingen og økonomien om pengene ble brukt til noe annet enn en noe tilfeldig utmålt ammefri.

Å lempe regninga på private arbeidsgivere er en katastrofe for arbeidssøkende kvinner som i potensiell-mamma-alder.

mvh

''Jeg ønsker jo helst at staten skal betale for ammingen''

Hvordan skal dette finansieres da?

Har ikke tenkt over finansieringen, men det er småbeløp sammenlignet med foreldrepensjon ellers.

Hadde sykehuskøene blitt kraftig redusert, ville vi spart mye sykepenger. Hørte nylig at vi bruker enorme summer på dyr medisin med mange bivirkninger, når det finnes ufarlige algernativer til en brøkdel av prisen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...