Rufsen Skrevet 20. november 2001 Del Skrevet 20. november 2001 Hei! I fbm. arbeid i Malawi, Afrika har jeg fått påvist Bilhartzia. Det er ikke til å unngå å komme i kontakt med ferskvann, f.eks. når bilen setter seg fast i et bekkeleie eller en jobber ute i bushen, så vi ble av tropeleger her nede anbefalt å ta en test hver 6 uke. Etter 4 mndrs arbeid her nede, viste siste test "High Positive", og jeg fikk foreskrevet tabeltter. I følge vår bedriftslege hjemme i Norge var det ingen medisin mot Bilhartzia. Men tropleger her bare ler av dette, og sier det er 100% "cure" med dagens medisiner. Kan du kommentere dette, og også fortelle meg hvilke type medisin som skal benyttes mot Bilhartzia? Og hva med evt. seinere testing. Her sier de at jeg bør teste om 1 år igjen.... Hva med tiden etter behandlingen, om jeg igjen kommer i kontakt med ferskvann og blir smittet? Skal jeg teste hver 6 uke fremdeles? Eller virker de tablettene jeg har fått (4 stk. basert på vekt) i 1 år? (Jeg husker ikke merke på tablettene, men det kan jeg ta rede på om dere vil vite det.) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/38938-bilhartzia-og-behandling/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrob Skrevet 29. november 2001 Del Skrevet 29. november 2001 Kjære Rufsen, Tropelegene vet sikkert mye mer om bilharzia eller schistosomiasis, enn de fleste av oss her hjemme, som ikke har mye erfaring med det. Aktiv infeksjon kan diagnostiseres ved påvisning av egg i avføring eller urin. Som du nevner kan man også påvise antistoffer o serum )blod), men jeg er usikker på hvorvidt denne testen egner seg til å vise at du er kvitt markene. Behandlingen er ifølge mine (beskjedne) kunnskaper, som ikke baseres på personlig erfaring, vanskelig. Det er et middel som heter praziquantel som regnes som førstehåndspreparat, som ifølge mine opplysninger skal være meget effektiv. Det finnes bra med tropemedisinsk ekspertise noen steder her i landet, f. eks. på infeksjonsmedisinske avdelinger på Ullevl eller Haukeland. Vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/38938-bilhartzia-og-behandling/#findComment-148751 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.