Sør Skrevet 11. mars 2013 Del Skrevet 11. mars 2013 Noen menn har hatt mødre med et gammelt kjønnsrollemønster. Desse mennene har fått programert inn i hjernen sin hvordan en kvinne skal være og hvordan en mann skal være. Hjernen vår blir programmert i barndommen. Når mannen så finner seg en kvinne som har vokst opp i et hjem hvor det ikke er noe kjønnsrollemønster men likestilling så må det blir krasj. Da må mannen evt. forandre seg-. Det kan kreve lang terapi fra terapeut å endre det som er programmert. En mann er ikke patetisk om han ikke tar ansvar for husarbeid og stell. Deres oppgave er å forsørge, det er det som er programert i deres hjerne. Vi vil leve med forskjellige typer menn etter hvilke oppdragelse de har fått. Så lenge de ikke er onde og gjør det onde så får man unnskylde mannen om han har lært noe annet. ''Så lenge de ikke er onde og gjør det onde så får man unnskylde mannen om han har lært noe annet. – skremmende'' Dette kommer kanskje som en overraskelse for deg, men menn kan faktisk tenke selv (de fleste, i hvert fall), og evner å se hva som må gjøres. Hvorvidt de gjør det, derimot, er en annen sak. Du unnskylder og nedvurderer menn. Med vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/389407-hareide-krever-beklagelse-fra-barneministeren/page/13/#findComment-3455630 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest skremmende Skrevet 11. mars 2013 Del Skrevet 11. mars 2013 ''Så lenge de ikke er onde og gjør det onde så får man unnskylde mannen om han har lært noe annet. – skremmende'' Dette kommer kanskje som en overraskelse for deg, men menn kan faktisk tenke selv (de fleste, i hvert fall), og evner å se hva som må gjøres. Hvorvidt de gjør det, derimot, er en annen sak. Du unnskylder og nedvurderer menn. Med vennlig hilsen Jeg tror ikke dine psykologkunnskaper kan være særlig gode Sør. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/389407-hareide-krever-beklagelse-fra-barneministeren/page/13/#findComment-3455632 Del på andre sider Flere delingsvalg…
....AV Skrevet 11. mars 2013 Del Skrevet 11. mars 2013 Du har vært heldig med mann. De fleste kvinner kan ikke rapportere om at mannen automatisk tar over som adm dir hjemme dersom kvinnen trekker seg tilbake. Undertegnede kunne av ulike årsaker ikke ha den jobben 1-2 års tid. Det var ingen som overtok.... Dette resulterte i mange anmerkninger, glemte treninger, inkassovarsel osv, for-sent-komninger, glemte foreldremøter og foreldresamtaler ... Du har mann som tar det like mye som sin jobb. jeg har mann som smilende fortalte at han selvsagt hjelper til. Jeg er klar over at jeg har vært heldig med mann :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/389407-hareide-krever-beklagelse-fra-barneministeren/page/13/#findComment-3455633 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sør Skrevet 11. mars 2013 Del Skrevet 11. mars 2013 Jeg snakker ikke om praktisk omsorg og å huske tannlegetimer. Min mann greier fint å gjøre de samme tingene som meg. Allikevel foretrekker hele familien (inkludert ham selv) min form for omsorg fremfor hans, om de må velge. Svært mange har den samme opplevelsen som deg om sin mann. Det må i så fall være veldig mange drittsekker der ute, som med vitende og vilje kan spille ut slike kort og vinne personlig på det. Uten dårlig samvittighet og uten å bli skilt.. Snakker man egenskaper basert på kjønn her tro..? (De samme kyniske egenskapene som ofte medfører toppstillinger og ansvar i arbeidslivet igrunnen)¨ Jeg tror ikke på kulturteorien. Jeg tror på virkningen av testosteron i hjernen. Og jeg tror at selv om jeg som individ har fulle rettigheter og muligheter til å stå og pisse. Så er jeg som kvinne, bedre tjent med å la det være. ;0P Om man skal snakke om kultur, så hvorfor snakker man ikke om verdien av den forskjellige kulturen? I det øyeblikket man oppgraderer statusen (!!) på å vaske gamle folks rumper og trille barnevogn. Så er rekrutteringen fra herresiden ikke lenger et problem.. (Menn ville raskt funnet opp et bilvaskbasert system for spyling av gamlinger og alle småunger hadde vært utstyrt med satelittstyrt GPS, sparkedress med innebygget airbag og vi hadde hatt spiselig bestikk) ;0P ''Jeg tror ikke på kulturteorien. Jeg tror på virkningen av testosteron i hjernen. ;0P – EnolaGay '' Et par spørsmål: 1) Hvordan forklarer du da forskjellige kjønnroller i f. eks. Norge og Afghanistan? Hvis det var medfødt så måtte rollene vært mer eller mindre identiske begge steder. 2) Hvordan forklarer du da at kjønnsrollene har endret seg over tid? Genmaterialet i Norge har ikke endret seg siden 1700-tallet, men kjønnsrollene da og nå er meget forskjellige. Jeg sier selvsagt ikke at det ikke er noen forskjeller mellom kjønnene, men det betyr ikke automatisk at kvinner har et "jeg vil vaske gulvet"-gen. Med vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/389407-hareide-krever-beklagelse-fra-barneministeren/page/13/#findComment-3455634 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 11. mars 2013 Del Skrevet 11. mars 2013 Det var nok fysisk tyngre før men samtidig så tror jeg det var mye mindre stressende. Har du sett filmer fra den tiden? Veldig langsom handling... Rolig og fredelig. Materielt sett hadde man det selvfølgelig verre men det er ikke sikkert man var så mye mindre lykkelig. Når det er sagt vil jeg jo ikke tilbake dit at jeg måtte hente tøfler til mannen. Jeg vil ha fritt valg - og det er jo nettopp pga arbeiderpartiets politikk og at kvinnene jobber som gjør at vi har kommet dit. Ideelt sett så skulle jeg ønske vi vant i Lotto og at jeg kunne si opp jobben, evt gått ned i deltid, hatt en jobb med mindre ansvar. Og så trengte jeg ikke bekymre meg for fremtidens evt manglende pensjonspoeng/skilsmisse etc... ''Ideelt sett så skulle jeg ønske vi vant i Lotto og at jeg kunne si opp jobben, evt gått ned i deltid, hatt en jobb med mindre ansvar. Og så trengte jeg ikke bekymre meg for fremtidens evt manglende pensjonspoeng/skilsmisse etc... '' Tenker i samme baner av og til (og oftere nå enn før). Men jeg spiller ikke Lotto en gang, så jeg må nok fortsette å jobbe! (men har tenkt å slenge inn en kupong i ny og ne - jeg kunne jo ha vunnet en million eller tre) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/389407-hareide-krever-beklagelse-fra-barneministeren/page/13/#findComment-3455635 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sør Skrevet 11. mars 2013 Del Skrevet 11. mars 2013 Jeg tror ikke dine psykologkunnskaper kan være særlig gode Sør. ''Jeg tror ikke dine psykologkunnskaper kan være særlig gode Sør. – skremmende'' Jeg tror ikke dine motargumenter (eller kunnskap om hvor man skal sette komma) kan være særlig gode, skremmende. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/389407-hareide-krever-beklagelse-fra-barneministeren/page/13/#findComment-3455636 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest skremmende Skrevet 11. mars 2013 Del Skrevet 11. mars 2013 ''Jeg tror ikke dine psykologkunnskaper kan være særlig gode Sør. – skremmende'' Jeg tror ikke dine motargumenter (eller kunnskap om hvor man skal sette komma) kan være særlig gode, skremmende. bedre å være dårlig på komma enn dum i menneskeforståelse, ha ha... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/389407-hareide-krever-beklagelse-fra-barneministeren/page/13/#findComment-3455638 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mammantil3 Skrevet 11. mars 2013 Del Skrevet 11. mars 2013 Helt enig! Vi kan tro vi har full likestilling på hjemmebane, men stillingen som administrerende direktør i heimen er det nesten uten unntak mor som har.... og den jobben er veldig travel når man har barn! Jeg tror rett og slett ikke menn skjønner dette før de blir skilte Forøvrig er det nok fortsatt jeg som er administrerende direktør i forhold til alt som har med barna våre å gjøre, selv om vi har bodd fra hverandre i snart tre år ''men stillingen som administrerende direktør i heimen er det nesten uten unntak mor som har....'' Ja, slik er det mange steder. Og jeg har veldig ofte lurt på om mor noen gang tenker på at hun kanskje en dag ikke er der? Ikke nødvendigvis som i "død", men et uventa sykehusopphold, brått behov for å utøve omsorg for noen som bor lenger unna (typ gamle foreldre/syk venn o.l.) osv? Og joda, far vil helt sikkert ikke la ungene gå for lut og kaldt vann, men det vil helt sikkert bli veldig tøft og lite hyggelig. Jeg tror det er høyst nødvendig i alle familier at èn har en slags "øverste myndighet", kall det gjerne "adm.dir". Men skal man være det, må man sørge for å lage systemer som er mulig for alle å følge opp. Som å tydelig fordele arbeidsoppgaver i heimen, som å sørge for en familieplanlegger der alt av tannlegetimer og treninger og avtaler er skrevet inn, som å ta familien med på diskusjon rundt menyliste osv. I mitt hode skal familen fint greie hverdagen selv om mor eller far er borte. Men-men, nå kom jeg veldig sent inn i denne diskusjonen, og svarte overhode ikke på trådstarters spørsmål. Hele diskusjonen er helt absurd, siden den baserer seg på en uttalsese barneministeren slett ikke har levert. For øvrig er jeg veldig enig med en eller annen lenger opp som sa at man må velge sin mann med omhu. DET er jammen sant! :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/389407-hareide-krever-beklagelse-fra-barneministeren/page/13/#findComment-3455639 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mammantil3 Skrevet 11. mars 2013 Del Skrevet 11. mars 2013 Det var nok fysisk tyngre før men samtidig så tror jeg det var mye mindre stressende. Har du sett filmer fra den tiden? Veldig langsom handling... Rolig og fredelig. Materielt sett hadde man det selvfølgelig verre men det er ikke sikkert man var så mye mindre lykkelig. Når det er sagt vil jeg jo ikke tilbake dit at jeg måtte hente tøfler til mannen. Jeg vil ha fritt valg - og det er jo nettopp pga arbeiderpartiets politikk og at kvinnene jobber som gjør at vi har kommet dit. Ideelt sett så skulle jeg ønske vi vant i Lotto og at jeg kunne si opp jobben, evt gått ned i deltid, hatt en jobb med mindre ansvar. Og så trengte jeg ikke bekymre meg for fremtidens evt manglende pensjonspoeng/skilsmisse etc... ''Det var nok fysisk tyngre før men samtidig så tror jeg det var mye mindre stressende.'' Er ikke så sikker på det... Bare at "dengang da" hadde de ikke ordet "stress" å henge den tunge, indre følelsen på. Fysisk tungt, mye tyngre enn vi kan tenke oss samt følelsen av å aldri bli ferdig med noe, det er det min families gamle snakker mye om når "fortellinger fra gamle dage" dras fram. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/389407-hareide-krever-beklagelse-fra-barneministeren/page/13/#findComment-3455642 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mammantil3 Skrevet 11. mars 2013 Del Skrevet 11. mars 2013 Jeg er klar over at jeg har vært heldig med mann :-) ''Jeg er klar over at jeg har vært heldig med mann :-)'' Eller - har gjort et klokt og bevisst valg. :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/389407-hareide-krever-beklagelse-fra-barneministeren/page/13/#findComment-3455643 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gammel dame Skrevet 11. mars 2013 Del Skrevet 11. mars 2013 ''Jeg tror ikke dine psykologkunnskaper kan være særlig gode Sør. – skremmende'' Jeg tror ikke dine motargumenter (eller kunnskap om hvor man skal sette komma) kan være særlig gode, skremmende. ''Jeg tror ikke dine motargumenter (eller kunnskap om hvor man skal sette komma) kan være særlig gode, skremmende.'' Nu er du bare ufin. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/389407-hareide-krever-beklagelse-fra-barneministeren/page/13/#findComment-3455644 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gammel dame Skrevet 11. mars 2013 Del Skrevet 11. mars 2013 ''Jeg tror ikke på kulturteorien. Jeg tror på virkningen av testosteron i hjernen. ;0P – EnolaGay '' Et par spørsmål: 1) Hvordan forklarer du da forskjellige kjønnroller i f. eks. Norge og Afghanistan? Hvis det var medfødt så måtte rollene vært mer eller mindre identiske begge steder. 2) Hvordan forklarer du da at kjønnsrollene har endret seg over tid? Genmaterialet i Norge har ikke endret seg siden 1700-tallet, men kjønnsrollene da og nå er meget forskjellige. Jeg sier selvsagt ikke at det ikke er noen forskjeller mellom kjønnene, men det betyr ikke automatisk at kvinner har et "jeg vil vaske gulvet"-gen. Med vennlig hilsen ''Jeg sier selvsagt ikke at det ikke er noen forskjeller mellom kjønnene, men det betyr ikke automatisk at kvinner har et "jeg vil vaske gulvet"-gen.'' Nei, men kanskje et "nesting"-gen. http://www.whattoexpect.com/pregnancy/labor-and-delivery/preparing/nesting-phase.aspx 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/389407-hareide-krever-beklagelse-fra-barneministeren/page/13/#findComment-3455645 Del på andre sider Flere delingsvalg…
....AV Skrevet 11. mars 2013 Del Skrevet 11. mars 2013 Jeg snakker ikke om praktisk omsorg og å huske tannlegetimer. Min mann greier fint å gjøre de samme tingene som meg. Allikevel foretrekker hele familien (inkludert ham selv) min form for omsorg fremfor hans, om de må velge. Svært mange har den samme opplevelsen som deg om sin mann. Det må i så fall være veldig mange drittsekker der ute, som med vitende og vilje kan spille ut slike kort og vinne personlig på det. Uten dårlig samvittighet og uten å bli skilt.. Snakker man egenskaper basert på kjønn her tro..? (De samme kyniske egenskapene som ofte medfører toppstillinger og ansvar i arbeidslivet igrunnen)¨ Jeg tror ikke på kulturteorien. Jeg tror på virkningen av testosteron i hjernen. Og jeg tror at selv om jeg som individ har fulle rettigheter og muligheter til å stå og pisse. Så er jeg som kvinne, bedre tjent med å la det være. ;0P Om man skal snakke om kultur, så hvorfor snakker man ikke om verdien av den forskjellige kulturen? I det øyeblikket man oppgraderer statusen (!!) på å vaske gamle folks rumper og trille barnevogn. Så er rekrutteringen fra herresiden ikke lenger et problem.. (Menn ville raskt funnet opp et bilvaskbasert system for spyling av gamlinger og alle småunger hadde vært utstyrt med satelittstyrt GPS, sparkedress med innebygget airbag og vi hadde hatt spiselig bestikk) ;0P ''Jeg snakker ikke om praktisk omsorg og å huske tannlegetimer. '' Ok. Jeg leste innleggene over om at kvinnen bruker tid og ressurser på å administrere, for meg er det den praktiske planleggingen av hverdagen. Mulig jeg ikke skjønte hva du ville fordi jeg selv mangler dette udefinerbare du viser til. ''Svært mange har den samme opplevelsen som deg om sin mann. Det må i så fall være veldig mange drittsekker der ute, som med vitende og vilje kan spille ut slike kort og vinne personlig på det. Uten dårlig samvittighet og uten å bli skilt.. Snakker man egenskaper basert på kjønn her tro..? (De samme kyniske egenskapene som ofte medfører toppstillinger og ansvar i arbeidslivet igrunnen'' Jeg anser absolutt ikke min mann som en drittsekk. Han er faktisk svært snill og omsorgsfull. Jeg tror jo ikke han overlater oppgaver til meg med vilje. Det som ofte skjer er at i travle perioder overtar jeg mer av ansvaret, og da blir det hos meg når ting roer seg ned. Jeg er nok mer bevisst på å ta tilbake ansvar når det er motsatt. Det kan selvfølgelig skyldes kvinnelig omsorgsevne, jeg ser ikke bort fra det. Poenget er at min mann, som jeg ikke tror har mindre testosteron enn andre menn, forstår når jeg sier at jeg blir sliten av å ha ansvaret for organiseringen av hverdagen, og han tar tak i det. ''Jeg tror ikke på kulturteorien. Jeg tror på virkningen av testosteron i hjernen. '' Da er vi uenige. Jeg tror selvfølgelig at det er forskjell på menn og kvinner, men jeg tror ikke testosteron gjør menn ut av stand til å organisere en familie. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/389407-hareide-krever-beklagelse-fra-barneministeren/page/13/#findComment-3455647 Del på andre sider Flere delingsvalg…
....AV Skrevet 11. mars 2013 Del Skrevet 11. mars 2013 ''Jeg er klar over at jeg har vært heldig med mann :-)'' Eller - har gjort et klokt og bevisst valg. :-) Så klart :-) Jeg kjente han lenge nok før vi fikk barn og dermed en mer komplisert hverdag til at jeg visste hva jeg gjorde. Det som var heldig var at mannen jeg falt for faktisk har disse egenskapene også. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/389407-hareide-krever-beklagelse-fra-barneministeren/page/13/#findComment-3455649 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 11. mars 2013 Del Skrevet 11. mars 2013 Jeg er klar over at jeg har vært heldig med mann :-) ''Jeg er klar over at jeg har vært heldig med mann '' Jeg også. Lurer av og til på om lykken var bedre enn forstanden i så måte - men ikke bare, tror jeg. Tenker med grøss og gru på enkelte ekskjærester, som nok var sjarmerende, men som jeg er VELDIG glad jeg ikke deler barn og hjem med. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/389407-hareide-krever-beklagelse-fra-barneministeren/page/13/#findComment-3455650 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 11. mars 2013 Del Skrevet 11. mars 2013 Jeg snakker ikke om praktisk omsorg og å huske tannlegetimer. Min mann greier fint å gjøre de samme tingene som meg. Allikevel foretrekker hele familien (inkludert ham selv) min form for omsorg fremfor hans, om de må velge. Svært mange har den samme opplevelsen som deg om sin mann. Det må i så fall være veldig mange drittsekker der ute, som med vitende og vilje kan spille ut slike kort og vinne personlig på det. Uten dårlig samvittighet og uten å bli skilt.. Snakker man egenskaper basert på kjønn her tro..? (De samme kyniske egenskapene som ofte medfører toppstillinger og ansvar i arbeidslivet igrunnen)¨ Jeg tror ikke på kulturteorien. Jeg tror på virkningen av testosteron i hjernen. Og jeg tror at selv om jeg som individ har fulle rettigheter og muligheter til å stå og pisse. Så er jeg som kvinne, bedre tjent med å la det være. ;0P Om man skal snakke om kultur, så hvorfor snakker man ikke om verdien av den forskjellige kulturen? I det øyeblikket man oppgraderer statusen (!!) på å vaske gamle folks rumper og trille barnevogn. Så er rekrutteringen fra herresiden ikke lenger et problem.. (Menn ville raskt funnet opp et bilvaskbasert system for spyling av gamlinger og alle småunger hadde vært utstyrt med satelittstyrt GPS, sparkedress med innebygget airbag og vi hadde hatt spiselig bestikk) ;0P ''Jeg tror ikke på kulturteorien. Jeg tror på virkningen av testosteron i hjernen. '' Jeg skal ikke si for sikkert at det ikke er noe forskjell på mann og kvinne hva gjelder evne og vilje til omsorg, men jeg tror de kulturelle/tillærte forskjellene er langt større. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/389407-hareide-krever-beklagelse-fra-barneministeren/page/13/#findComment-3455655 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mammantil3 Skrevet 11. mars 2013 Del Skrevet 11. mars 2013 Så klart :-) Jeg kjente han lenge nok før vi fikk barn og dermed en mer komplisert hverdag til at jeg visste hva jeg gjorde. Det som var heldig var at mannen jeg falt for faktisk har disse egenskapene også. ''Det som var heldig var at mannen jeg falt for faktisk har disse egenskapene også.'' Det er klart litt flaks - eller er det egentlig det? For meg var det veldig klart veldig tidlig i voksenlivet at jeg ikke skulle dele livet med en mann uten evne til å fungere innendørs. Jeg hadde sett flere familieforhold på nært hold der mor i huset omtrent segnet om av slitenhet, mens mannen hvilte middag (i billedlig forstand, altså). Jeg bare visste at jeg ikke skulle ha det slik. Så, da jeg falt for en råkjekk mann med fullstendig feile egenskaper, så visste jeg at vi ikke kom til å holde sammen og stifte familie. Dermed ble det bare med en forelskelse, og ikke noen dypere følelser. Selv om det var kjempetrist også. Kanskje noen ikke greier å falle fullt og helt for menn som ikke innehar de kvalitetene man selv mener må til for å få et godt samliv? Jeg vet ikke om det er noen generelle "regler" for dette, men jeg bare vet at det var veldig tydelig for min del. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/389407-hareide-krever-beklagelse-fra-barneministeren/page/13/#findComment-3455658 Del på andre sider Flere delingsvalg…
EnolaGay Skrevet 11. mars 2013 Del Skrevet 11. mars 2013 ''Jeg tror ikke på kulturteorien. Jeg tror på virkningen av testosteron i hjernen. ;0P – EnolaGay '' Et par spørsmål: 1) Hvordan forklarer du da forskjellige kjønnroller i f. eks. Norge og Afghanistan? Hvis det var medfødt så måtte rollene vært mer eller mindre identiske begge steder. 2) Hvordan forklarer du da at kjønnsrollene har endret seg over tid? Genmaterialet i Norge har ikke endret seg siden 1700-tallet, men kjønnsrollene da og nå er meget forskjellige. Jeg sier selvsagt ikke at det ikke er noen forskjeller mellom kjønnene, men det betyr ikke automatisk at kvinner har et "jeg vil vaske gulvet"-gen. Med vennlig hilsen 1. De ER identiske. Forskjellen består i religion og ressurser. Går Norge til krig er det menn som dør og kvinner som lider her og. 2. Vi er akkurat de samme som vi var for ti tusen år siden og fortsatt utfyller vi hverandre. 3. Du er kun ute etter å kverulere på det du innbilder deg handler om at kvinner er underlagt menn. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/389407-hareide-krever-beklagelse-fra-barneministeren/page/13/#findComment-3455665 Del på andre sider Flere delingsvalg…
EnolaGay Skrevet 11. mars 2013 Del Skrevet 11. mars 2013 ''Jeg snakker ikke om praktisk omsorg og å huske tannlegetimer. '' Ok. Jeg leste innleggene over om at kvinnen bruker tid og ressurser på å administrere, for meg er det den praktiske planleggingen av hverdagen. Mulig jeg ikke skjønte hva du ville fordi jeg selv mangler dette udefinerbare du viser til. ''Svært mange har den samme opplevelsen som deg om sin mann. Det må i så fall være veldig mange drittsekker der ute, som med vitende og vilje kan spille ut slike kort og vinne personlig på det. Uten dårlig samvittighet og uten å bli skilt.. Snakker man egenskaper basert på kjønn her tro..? (De samme kyniske egenskapene som ofte medfører toppstillinger og ansvar i arbeidslivet igrunnen'' Jeg anser absolutt ikke min mann som en drittsekk. Han er faktisk svært snill og omsorgsfull. Jeg tror jo ikke han overlater oppgaver til meg med vilje. Det som ofte skjer er at i travle perioder overtar jeg mer av ansvaret, og da blir det hos meg når ting roer seg ned. Jeg er nok mer bevisst på å ta tilbake ansvar når det er motsatt. Det kan selvfølgelig skyldes kvinnelig omsorgsevne, jeg ser ikke bort fra det. Poenget er at min mann, som jeg ikke tror har mindre testosteron enn andre menn, forstår når jeg sier at jeg blir sliten av å ha ansvaret for organiseringen av hverdagen, og han tar tak i det. ''Jeg tror ikke på kulturteorien. Jeg tror på virkningen av testosteron i hjernen. '' Da er vi uenige. Jeg tror selvfølgelig at det er forskjell på menn og kvinner, men jeg tror ikke testosteron gjør menn ut av stand til å organisere en familie. Det handler ikke om MER teso, men testo. Og heller ikke om hva testo gjør en ute av stand til. Mer om hvordan stoffet påvirker hva man legger vekt på i de forskjellige situasjoner og hvordan man forstår verden. Det er rart at det er lettere å akseptere forskjellene mellom "vanlige" folk og en autist, grunnet stoffer i hjernen. Enn det er å akseptere forskjellighetene i de samme tingene mellom kvinner og menn. Filosofiskt fra meg. :0) Jeg synes det er helt greit at andre har andre tanker og ideer om dette. Eller opplever det annerledes. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/389407-hareide-krever-beklagelse-fra-barneministeren/page/13/#findComment-3455666 Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 11. mars 2013 Del Skrevet 11. mars 2013 Det var nok fysisk tyngre før men samtidig så tror jeg det var mye mindre stressende. Har du sett filmer fra den tiden? Veldig langsom handling... Rolig og fredelig. Materielt sett hadde man det selvfølgelig verre men det er ikke sikkert man var så mye mindre lykkelig. Når det er sagt vil jeg jo ikke tilbake dit at jeg måtte hente tøfler til mannen. Jeg vil ha fritt valg - og det er jo nettopp pga arbeiderpartiets politikk og at kvinnene jobber som gjør at vi har kommet dit. Ideelt sett så skulle jeg ønske vi vant i Lotto og at jeg kunne si opp jobben, evt gått ned i deltid, hatt en jobb med mindre ansvar. Og så trengte jeg ikke bekymre meg for fremtidens evt manglende pensjonspoeng/skilsmisse etc... ''Det var nok fysisk tyngre før men samtidig så tror jeg det var mye mindre stressende.'' Var nok heller at de ikke hadde tid til å definere hvor slitne og stresset de var. Det var et blodslit for mange. De rakk ikke annet enn å gjøre det de var nødt til for å klare seg, før de stupte utmattede i seng. Fritidsproblemer eksisterte ikke fordi de ikke hadde noen fri tid. Konsekvensene av å ikke strekke til var også langt mer alvorlig. Sykdom kunne bety total ruin. Tviler sterkt på at de gode gamle dagene egentlig var så fantastisk gode. Ikke ble folk så gamle heller. mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/389407-hareide-krever-beklagelse-fra-barneministeren/page/13/#findComment-3455668 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.