Gå til innhold

Reise-råd til Egypt...

Anbefalte innlegg

stimmorolen

Reiser til Egypt om ikke så alt for lenge . Siden jeg ikke har vært der på ferie før , håper jeg noen andre her inne har vært der og kan gi noen gode råd.....Det går vel mest på hygiene og slikt , og hva man MÅ ha med seg for og unngå og bli syk....Kom gjerne med noen utspill anngående klesvalg og slikt også.....Vi skal bo på Tropicana Grand Azure 4+ i Sharm El Sheik......Så hotellet er vel bra nok......På trengende arabere er ikke noe problem , jeg har lært og lukke øra...:-).....

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/389456-reise-r%C3%A5d-til-egypt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest spyrja

Var i Egypt for noen uker siden. Det er IKKE noen problemer i turistbyene som Sharm El Sheik, Hurghada og El Gouna. Husk på at optøyene er i Kairo, som ligger langt vekk fra disse stedene.

Kidnapping er det også lite sannnsynlighet for, egyptere passer godt på turistene, da turisme er et levebrød for veldig mange der nede.

Vi var i El Gouna, som er et veldig bra og fredelig sted. Der er det vakter som vokter byen, så det er godt beskyttet. Regner med at det også er vakthold i Sharm.

Vi ble ikke syke, men vi ble rådet til å ikke drikke vann fra springen, noe vi heller ikke gjorde. Det kostet heller ikke mye å kjøpe vann i butikkene. Jeg hørte etter jeg kom hjem, at man ofte anbefaler å vise respekt for de lokale ved å gå klær som dekket skuldre og kne på gaten. Jeg gjorde ikke alltid dette selv, og jeg så mange andre som gikk lettere kledd - men det kunne jo være et råd angående bekledning.

Gjest Shira :o)

Vannet i springen er noe dere må styre unna, ikke puss tenna i det heller, så er dere sikret.

Jeg har gått i vanlige sommerklær, det gjorde de aller fleste, vi var jo for det meste på turiststeder med noen få unntak.

Rødehavet er veldig salt, så om noen av dere har langt hår, er en god balsam i baggasje lurt. Håret mitt var svært stivt, jeg hadde en trespenne på ene bikinien min, den var hvit av salt.

Dere må snorkle ved korallrev! Om det ikke er ved hotellet, så finn ut om dere kan ta en tur til ett, det er bare utrolig! Fargene på fiskene er nesten som du ikke tror det. Siden havet er så salt er det lett å snorkle, dere flyter lett.

Farter dere rundt kan det være smart å ha med toalettpapir, det er noen steder mangelvare, og småpenger til tips til toalettpersonale. Bruk minste valuta av egyptiske pund til det, mener 1 pund er nok, så spar på småpengene.

Om dere skulle bli syke, går det ikke over så kontakt reisebyrå eller evnt hotellets lege. Det er andre bakterier der, dermed andre typer hjelpemiddel. Nå tenker jeg på om det varer i flere dager.

Gjennomstekt mat er selvsagt som mange andre steder i verden.

Lurt å ta med sånne små flasker med antibac, pengene der er veldig gamle og dermed også skitne, vær litt obs på det.

Kos dere! Vi har vært 2 ganger i Makadi Bay utenfor Hurghada. Det ligger forøvrig noen innlegg her på Dol om det, så du kan søke på Egypt.

Var i Egypt for noen uker siden. Det er IKKE noen problemer i turistbyene som Sharm El Sheik, Hurghada og El Gouna. Husk på at optøyene er i Kairo, som ligger langt vekk fra disse stedene.

Kidnapping er det også lite sannnsynlighet for, egyptere passer godt på turistene, da turisme er et levebrød for veldig mange der nede.

Vi var i El Gouna, som er et veldig bra og fredelig sted. Der er det vakter som vokter byen, så det er godt beskyttet. Regner med at det også er vakthold i Sharm.

Vi ble ikke syke, men vi ble rådet til å ikke drikke vann fra springen, noe vi heller ikke gjorde. Det kostet heller ikke mye å kjøpe vann i butikkene. Jeg hørte etter jeg kom hjem, at man ofte anbefaler å vise respekt for de lokale ved å gå klær som dekket skuldre og kne på gaten. Jeg gjorde ikke alltid dette selv, og jeg så mange andre som gikk lettere kledd - men det kunne jo være et råd angående bekledning.

Sikker greit å holde seg innenfor turistområdene :) var i Sharm for mange år siden, vi hadde lyst å leie bil og kjøre sørover. Det fikk vi bare lov til om vi samtidig leide inn væpna eskortebil eller kjørte i konvoi.

Landeveien var ikke et sted for et par europeere :)

Det var jo andre som tok lokabluss til Kairo og klarte seg helt fint. Sannheten er jo at det for de aller aller fleste så går det aller meste veldig bra, men man skal være klar over at det alltid er forbundet med risiko å vase rundt på egenhånd i en del land.

I sharm er /var det jo også eget politi bare for å passe på turistene, plassert hver hundrede meter eller så :) Både litt scary men også betryggende :D

Annonse

Gjest Shira :o)

Kom på noe mer, tur ut i ørkenen å se en beduinleir er artig og lærerikt. Ørkenen er jo verdt turen i seg selv. Der vi var kunne vi også se dyr som levde i ørkenen, jeg pingla lot være, men guttungen synes det var stas.

Jeg var også i Kairo, det er vel mer usikkert nå, men å oppleve pyramider og Sfinxen var veldig bra, helt utrolig at det går an!

Det er mye kultur dere kan få med dere om dere vil. Lære om parfyme, papyrus. Ganske utrolig å tenke på når vi løp rundt her og klubbet ned hverandre, så drev egypterne og filosoferte under ett tre, mens de luktet god parfyme. I dag er jo vi kommet mye lengre enn dem på endel områder. Museumet i Kairo er også bra, men det er vel endel ødelagt nå dessverre.

Souken er også kjekk å besøke, ja det er masete arabere der, det er en del av det.

Vi spiste svært mye god mat på hotellet vårt, men vi hadde tilgang til mange restauranter (ulike nasjonaliteter), det varierer jo sterkt fra hotell til hotell.

Jeg skal i utgangspunktet ikke tilbake siden vi har vært der flere ganger, men jeg har enda ikke ett Kongens dal, så jeg må kanksje ta en tur på sikt. Og som sol og badeferie på ett stort hotell er det jo veldig OK. Vi er ikke helt i den målgruppa lengre siden guttungen er mye større blitt.

• 4 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...