Gå til innhold

Giftig blåsyregass inhalert fra Teflon panne?

Anbefalte innlegg

Stekte speilegg i en tynn liten teflon stekepanne i kveld. Den er av den tynne typen, ser ut som den er laget for å steke pannekaker.

Etter endt steking drar jeg pannen vekk fra stekeplaten, hvor det begynner å stige røyk opp av. Som om det er noe på den som ikke bør være der.

Deretter lukter jeg en sterk ubehagelig lukt. Regner med det kommer fra stekeplaten, men flytter stekepannen bort til vasken og luften følger etter.

Etter hva jeg har lest på nett kan dette være blåsyregass som har forekommet pga en skade i Teflon-belegget.

Dette står det om blåsyregass på Wikipedia:

"I gassform er stoffet fargeløst, med en lukt av bitre mandler. Noen personer kan ikke lukte HCN på grunn av genetisk disponering. Det er et svært giftig stoff som kan drepe raskt, selv i svært lave konsentrasjoner. Den dødelige dosen skal være 50-70 mg.

Cyanidforgiftning kan gi symptomer som slapphet, hodepine, forvirring, angst, kvalme, oppkast, respirasjonssvikt, kramper og tilslutt død. Inhalasjon av store doser fører til økt pustevolum, som forverrer forgiftningen."

Blir veldig skremt her jeg sitter nå, er det noen som har peiling på om jeg er i fare for noe? Bør jeg dra til legevakten?

Fortsetter under...

Gjest beroligende hilsen

Du kan ta det helt med ro. Dette høres ut som tvangstanker..

Teflongasser er ikke farlige med mindre du er en liten undulat(fugler tåler ikke teflon), hadde det vært farlig for mennesker, så hadde det ikke blitt solgt!

Jeg tror du overreagerer. Jeg vil tippe at de fleste av oss har vært uforsiktige og brukt teflonpanner og kjeler og skrapet i dem slik at belegget har blitt ripet opp, men jeg har så langt ikke hørt om noen som har blitt skadet eller dødd av det. Har du noen av de symptomene du ramser opp da?

Det var nok noe som satt fast under stekepanna eller på plata tenker jeg. Panna var ikke helt ny med en klistrelapp på undersiden?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...