Gå til innhold

Omsorgspenger

Anbefalte innlegg

Gjest vincenza
Skrevet

Jeg er ute i svangerskapspermisjon og går og venter på at fødselen skal sette i gang. Har en gutt på ett år fra før, og han hadde nylig "Den fjerde barnesykdom" som gjorde at han måtte være hjemme fra barnehagen et par dager. Siden jeg går slik jeg gjør (er over terminen), så valgte min mann å være hjemme en av dagene med gutten for å avlaste meg.

Han har nå fått beskjed fra sin arb.giver at han ikke kan bruke egenmeldinger med "barns sykdom" som begrunnelse så lenge jeg er hjemme i permisjon. Da måtte isåfall jeg ha sykemelding på at jeg var for syk til å ta meg av barnet. Stemmer dette? Skal da HANS arb.giver ha en slik sykemelding fra MEG? Skjønner ikke dette helt, jeg...

I trygdeloven står det at barnets eller barnepassers sykdom må dokumenteres med egenerklæing eller legeerklæring. Men om jeg bruker en egenmelding på min jobb (noe som føles unaturlig når jeg er i permisjon, - skal jeg da levere egenmelding til trygdekontoret når jeg får lønn fra arb.giver under permisjonen), så får jo ikke min manns jobb automatisk beskjed.

Dette hadde vært kjekt å vite mer om i tida som kommer, for guttungen er ganske fersk i barnehagen, og vi regner med å komme i denne situasjonen flere ganger i løpet av denne fødselspermisjonsperioden.

Fortsetter under...

Irene Grøneng
Skrevet

Skal han få omsorgspenger må han ha dokumentasjon til sin arbeidsgiver om at du er for syk til å ta deg av barnet (egenerklæring er ikke godt nok!)

Irene Grøneng
Skrevet

Skal han få omsorgspenger må han ha dokumentasjon til sin arbeidsgiver om at du er for syk til å ta deg av barnet (egenerklæring er ikke godt nok!)

Egenerklæring er i utgangspunktet godt nok, men i dette tilfellet er du så vidt jeg kan se ikke syk slik at han kan ikke bruke egenmelding på det grunnlaget.

Men det er altså hans arbeidsgiver som skal ha dokumentasjon, ikke din (siden du ikke skal ha sykepenger).

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...