Gå til innhold

Hei dr Søyland

Anbefalte innlegg

Gjest Hypokonderen

Hei igjen

Drister meg til å spørre deg igjen angående mine ekstraslag.

Skrev for ikke så lenge siden til den angående enorme mengder med ekstraslag 200-300 pr døgn spesielt om natten. Ble utløst av adopsjon.

Nå er hverdagen begynt å bli god igjen. Har hatt mitt kjære adoptivbarn i 2 mnd nå og alt er bare velstand. Ekstraslagene har avtatt veldig, har det daglig fortsatt men kanskje mellom 10 -50 nå og det er til å leve med syns jeg. Angsten angående dem har avtatt veldig også nå så nå blir jeg ikke så redd. Har alikevel mere ekstraslag nå enn for 4 mnd siden og jeg vil gjerne bli kvitt dem helt. Regner med at det er den endrede livssituasjonen som har gjort at jeg har såpass mange men vil ha det sånn som før igjen med mange uker uten ekstraslag eller under 10 pr dag. Jeg er sikker på at jeg ville vært verdens lykkeligste menneske :) hadde det ikke vært for ekstraslagene som plager meg selvom jeg ikke lenger har angst for dem.

Hva må jeg gjøre for å bli kvitt dem helt. Min mann som er lege var nettopp på et kurs

der en hjertespesialist foreleste. Han sa blant annet at det var "triggere" i venesystemet som var følsomme for adrenalin og noradrenalin. Dette utløste supraventrikulære ekstraslag. En behandling kunne eventuelt være å brenne disse bort. Er det noe som er reelt. Vil mosjon kunne få bort ekstraslagene ?. For 8 år siden hadde jeg bort imot ikke ekstraslag. Var dog i mye bedre form da.

Er ekstraslag noe som kommer med årene?

Leste ett innlegg nedenfor der en antydet forkammerflimmer. Når jeg har mine plager kjennes det ihvertfall ut som ett normalslag så ett som kommer veldig raskt og er mye svakere, så en pause og så ett karftigere dunk. Har tatt pulsen og det kjennes sånn ut. Kan ha 10 etter hverandre.

Er jeg mere disponert for forkammerflimmer med disse plagene og kan forkammer flimmer utløses av stress angst. Glad om du tar deg tid til å svare, men som sagt så er stort sett all angst for ekstraslagene borte og det er deilig. Vil gjerne være nesten kvitt dem og merker dem best i litt følsomme situasjoner som krangel, barneskrik, leie ting etc.

Hadde mye høyere stressterskel før.

Ps er kvinne og 36 år, slank men er litt for glad i sjokolade og snacks. Blodtrykk er 100/60 eller 110/70

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/38980-hei-dr-s%C3%B8yland/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Hypokonderen

Hei

Ett lite ps. Er det virkelig tilfelle at alle som har for lavt stoffskifte og bruker thyroxin på grunn av det bør bruke betablokker fordi de har så mye lettere for å få ekstraslag og anfall med hurtig puls. En sykepleier sa det til min mor. Syns det høres rart ut. Har ikke vært spesielt plaget med ekstraslag før i høst og jeg har brukt thyroxin i flere år.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/38980-hei-dr-s%C3%B8yland/#findComment-148147
Del på andre sider

Gjest Einar Søyland, spesialist i hjertesykdom

Hei

Ett lite ps. Er det virkelig tilfelle at alle som har for lavt stoffskifte og bruker thyroxin på grunn av det bør bruke betablokker fordi de har så mye lettere for å få ekstraslag og anfall med hurtig puls. En sykepleier sa det til min mor. Syns det høres rart ut. Har ikke vært spesielt plaget med ekstraslag før i høst og jeg har brukt thyroxin i flere år.

Svar til hypokonderen.

Dette er ikke riktig. Noen ganger vil man p.g.a. thyroxin-overdosering kunne provosere ekstraslag og evt. hurtig puls. Det er imidlertid ingen grunn til automatisk å ta en betablokker hvis man er symptomfri fra hjertet.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/38980-hei-dr-s%C3%B8yland/#findComment-148719
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...