Gå til innhold

Hvorfor er ikke @ egen tast i 2013?

Anbefalte innlegg

''men de er over-hypet og dyrere enn det som er nødvendig for de aller aller fleste brukere.''

Tror nok mange Apple-brukere sammen med meg vil si at de er verdt hver ei krone. OSX alene er verdt pengene for meg, brukeropplevelsen er fantastisk og kan ikke regnes i kroner og øre. Noen kjører Mercedes, mens andre er fornøyde med en Skoda. Noen kjøper Miele mens andre er fornøyde med noe langt billigere.

''Noen kjører Mercedes, mens andre er fornøyde med en Skoda. Noen kjøper Miele mens andre er fornøyde med noe langt billigere. – Mrs Doolittle''

Joda, men så viser det seg jo at Apple verken er Mercedes-Benz eller Miele, men en veldig dyr VW hva angår pålitelighet. Apple har helt greie maskiner, bevares, men det meste er over-hype.

Fortsetter under...

• Svar 160
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

45

• Arne Parne

34

• Mrs D

32

• tonie

4

Mest aktive i denne tråden

''Jeg bruker @ betraktelig oftere enn jeg bruker paranteser.''

Det er veldig sjelden jeg skriver inn en full epost adresse med @. Epost programmet har auto-fill i Til-feltet, jeg klilkker en adresse link for å svare, kopierer og limer inn adressen via utklippstavelen, etc. Men slike avanserte funksjoner har vel ikke dere macere. Skriver langt oftere tegn som %, &, /, (, ), =, [, ], { og }.

Det er nå slett ikke sikkert at alle skriver akkurat som DEG, da? Bruker akkurat samme tastene som DEG? Og du kjenner sikkert såpass til Mac at du vet hva som finnes der og ikke. I og med at du uttaler deg om det, mener jeg.

''Jeg har designet dem.''

Få se de du har designet, eller gjelder det alle sammen? Og har du designet dem, så er det jaggu en skam at du ikke har vært såpass nytenkende at du har funnet en egen tast til @! AltGr+2 er soooo pre 1996! Siden det er tastatur-fabrikantene som kan gjøre noe med det og ikke de som lager software. Så da er det altså Sørs feil - og Sør er frekk nok til å hive seg inn i en diskusjonen der han sjøl er skyld i det hele ettersom det er han som har designet DEM!

Jeg har laget elektronikken i tastatur. Ergo vet jeg en god del om hvilke koder som sendes fra tastaturet, og hva drivere gjør.

Jeg har ikke plassert @-tasten (ikke at jeg kan forstå at det skal være komplisert for deg å bruke den der den står på et norsk tastatur), men på de fleste tastatur (engelsk-språklige) så bruker man vel shift-2 for å få @.

Noe mer?

''Jeg bruker @ betraktelig oftere enn jeg bruker paranteser.''

Det er veldig sjelden jeg skriver inn en full epost adresse med @. Epost programmet har auto-fill i Til-feltet, jeg klilkker en adresse link for å svare, kopierer og limer inn adressen via utklippstavelen, etc. Men slike avanserte funksjoner har vel ikke dere macere. Skriver langt oftere tegn som %, &, /, (, ), =, [, ], { og }.

Kopiere og lime inn? Eg skriv ein bokstav i til-feltet, så kjem alle med den bokstaven opp i adressefeltet. Skriv eg to bokstavar vert det færre val, skriv eg tre er eg antakeleg i mål ... Har då ikkje bruk for kopiere og lime!

Eg har ein Mac, kjøper eg ein ny er det berre å starte han opp, logge på iCloud, og så har eg både adresseboka, bokmerka, bileta mine osb på den nye Macen på den tida det tek å hente dei ned.

Ja, så har eg @ på ein eigen tast, då.

''"Solide produkter", ja. *knegg*''

Selvfølgelig er en datamaskin laget i ett stykke aluminium betraktelig mer solid enn en laget av billig plastikk som knirker i alle sammenføyninger.

Når det gjelder fastbrenning og Retina så har jeg også lest om det. Jeg har forøvrig aldri sagt at det ikke finnes feil på Apple-produkter. Det er forøvrig ikke feil/ikke feil som gjør brukeropplevelsen av en Mac, det er OSX. Liker du ikke OSX kjøper du ikke en Mac. Liker du det, så får du ikke noe bedre.

Jeg har ikke Retina-skjerm, så for meg er det et ikke-problem. Men uansett, at maskinenen deres er solide er det nok ingen som kan nekte på.

''Selvfølgelig er en datamaskin laget i ett stykke aluminium betraktelig mer solid enn en laget av billig plastikk som knirker i alle sammenføyninger.''

Joda, men PCer leveres da i metall, og til og med med i karbonfiber (Lenovo).

I tillegg for man dem ruggedized, og til og med med ATEX sertifisering.

Jeg har laget elektronikken i tastatur. Ergo vet jeg en god del om hvilke koder som sendes fra tastaturet, og hva drivere gjør.

Jeg har ikke plassert @-tasten (ikke at jeg kan forstå at det skal være komplisert for deg å bruke den der den står på et norsk tastatur), men på de fleste tastatur (engelsk-språklige) så bruker man vel shift-2 for å få @.

Noe mer?

Skraut du på deg meir enn det som sant var, altså? Du har ikkje forstått det enno: Det var ikkje Mrs D som hadde problem med, eller lurte på kvifor ikkje @ har ein eigen tast. Ho har jo det, på sin Mac.

Var det då noko meir du skulle vere frekk om?

Som nokon sa: AltGr+2 er so før 1996 då internett tok til å bli noko "alle" hadde.

Har du forresten designa elektronikk i tastatur dei siste åra, eller var det den gong då dei brukte seriell port?

Annonse

Skraut du på deg meir enn det som sant var, altså? Du har ikkje forstått det enno: Det var ikkje Mrs D som hadde problem med, eller lurte på kvifor ikkje @ har ein eigen tast. Ho har jo det, på sin Mac.

Som nokon sa: AltGr+2 er so før 1996 då internett tok til å bli noko "alle" hadde.

Har du forresten designa elektronikk i tastatur dei siste åra, eller var det den gong då dei brukte seriell port?

''Skraut du på deg meir enn det som sant var, altså? Du har ikkje forstått det enno: Det var ikkje Mrs D som hadde problem med, eller lurte på kvifor ikkje @ har ein eigen tast. Ho har jo det, på sin Mac.

Har du forresten designa elektronikk i tastatur dei siste åra, eller var det den gong då dei brukte seriell port? – Arne Parne''

Nei, jeg har sagt akkurat det jeg har gjort. Jeg har dog verken designet alle verdens tastaturer, eller plasten, men elektronikken. Det er noen år siden nå, heldigvis! :-)

Årsaken til at jeg nevnte det er at jeg derfor vet at en tastaturfabrikant kan sette tastene der han ønsker, uten å "spørre" Microsoft. Hvilket var diskusjonen her.

På de fleste tastatur så får man @ ved å bruke Shift og 2. På andre jeg har sett står den til venstre for Enter.

Uansett om det er Alt Gr og 2 eller Shift og 2, så er det neppe et problem for noen?

Med vennlig hilsen

''Skraut du på deg meir enn det som sant var, altså? Du har ikkje forstått det enno: Det var ikkje Mrs D som hadde problem med, eller lurte på kvifor ikkje @ har ein eigen tast. Ho har jo det, på sin Mac.

Har du forresten designa elektronikk i tastatur dei siste åra, eller var det den gong då dei brukte seriell port? – Arne Parne''

Nei, jeg har sagt akkurat det jeg har gjort. Jeg har dog verken designet alle verdens tastaturer, eller plasten, men elektronikken. Det er noen år siden nå, heldigvis! :-)

Årsaken til at jeg nevnte det er at jeg derfor vet at en tastaturfabrikant kan sette tastene der han ønsker, uten å "spørre" Microsoft. Hvilket var diskusjonen her.

På de fleste tastatur så får man @ ved å bruke Shift og 2. På andre jeg har sett står den til venstre for Enter.

Uansett om det er Alt Gr og 2 eller Shift og 2, så er det neppe et problem for noen?

Med vennlig hilsen

Jeg for min del skjønner ikke hvorfor man på død og liv skal argumenter for at det ene eller det andre er bedre. Kan ikke folk bare gjøre sine egne valg ut fra de behov og ønsker man måtte ha??

Jeg for min del skjønner ikke hvorfor man på død og liv skal argumenter for at det ene eller det andre er bedre. Kan ikke folk bare gjøre sine egne valg ut fra de behov og ønsker man måtte ha??

''Jeg for min del skjønner ikke hvorfor man på død og liv skal argumenter for at det ene eller det andre er bedre. Kan ikke folk bare gjøre sine egne valg ut fra de behov og ønsker man måtte ha?? – Nikki''

Nei, jeg sier jo at Apple er helt greie datamaskiner. Jeg har ikke noe mot dem, men de er ikke "så veldig mye bedre" enn PCer.

Med vennlig hilsen

Med vennlig hilsen

Det er vel ingen som har sagt at nokon skal spørje Microsoft? Sånn som eg forsto Mrs D, så meiner ho at MS er vegen å gå nettopp fordi "alle" fabrikantar bruker deira software. For meg høyres det logisk ut. ikkje kan en forstå kvifor det skal høyres ulogisk ut for ein som har laga elektronikk til tastatur i datasteinalderen. Det har nok skjedd mykje angåande korleis eit tastatur "snakkar" med ein PC sidan di tid. Det kallast framsteg, og er noko mange av oss har fått med seg.

Gjest Havelar

''Jeg for min del skjønner ikke hvorfor man på død og liv skal argumenter for at det ene eller det andre er bedre. Kan ikke folk bare gjøre sine egne valg ut fra de behov og ønsker man måtte ha?? – Nikki''

Nei, jeg sier jo at Apple er helt greie datamaskiner. Jeg har ikke noe mot dem, men de er ikke "så veldig mye bedre" enn PCer.

Med vennlig hilsen

Syns du. Og så har du brukt 17 innlegg i denne tråden på å si akkurat det. "jeg bare påpekte at..." At det er feil når andre mener noe annet. For du har rett. Det er bare det du påpeker. 17. ganger.

Det må då vere lov å vere entusiast her inne? Eg kan ikkje hugse å ha sett at Mrs D har ynskja å presse Mac innpå nokon? Men ho har fått mykje tyn fordi ho faktisk etter mange år med PC vågar seg på å seie at for ho er Mac langt betre. Det virkar mest som om nokon PC-brukarar tar det personleg at ho er så nøygd med å ha byta side. Som om det berre er folk som arbeider for Apple som likar produkta deira. Det er regelrett tåpeleg!

Eg tru nok mange Mac- og iPhonebrukarar har fått god hjelp hjå ho. Og likevel skal nokon slengje med kjeften. Og då tydelegvis folk som knapt har sett ein Mac, men hatar Apple likevel. For min del kan folk bruke kva dei vil, men eg og er ein av dei som fyrst vart glad i data då eg fekk meg ein Mac.

Det er vel ingen som har sagt at nokon skal spørje Microsoft? Sånn som eg forsto Mrs D, så meiner ho at MS er vegen å gå nettopp fordi "alle" fabrikantar bruker deira software. For meg høyres det logisk ut. ikkje kan en forstå kvifor det skal høyres ulogisk ut for ein som har laga elektronikk til tastatur i datasteinalderen. Det har nok skjedd mykje angåande korleis eit tastatur "snakkar" med ein PC sidan di tid. Det kallast framsteg, og er noko mange av oss har fått med seg.

Joda, for Mrs Doolittle skrev:

''Endringene må komme fra Microsoft, hvordan tastaturet oppfører seg er da softwarestyrt.''

Og poenget er at det må endringene ikke. Hver fabrikant kan legge ut tastaturet slik de ønsker, så lenge kodene de sender til PCen er korrekt.

Derfor kan også Lenovo bytte plassen for Ctrl og Fn tastene, uten at PCen behøver å vite det.

En driver i PCen kan så flytte om enda en gang, om nødvendig.

Annonse

Gjest old man

''Sånn som eg forsto Mrs D, så meiner ho at MS er vegen å gå nettopp fordi "alle" fabrikantar bruker deira software. For meg høyres det logisk ut.''

For meg høres det ut som om du ikke aner hva du snakker om.

Gjest togli

''Hva er fordelen med Mac, og er den fordelen så stor at man kan forsvare å bruke tre ganger mer penger på en Mac enn på en PC?''

Tre ganger så mye? Skal du ha en skikkelig GOD PC så er den ikke særlig billigere enn en Mac. Greier du deg med det billigste på markedet er selvfølgelig prisforskjellen så stor.

Jeg syns jo OSX alene forsvarer prisen.

Det er solide produkter som holder seg betraktelig lengre enn en billig PC i alle fall. Da jeg hadde PC byttet jeg omtrent annet hvert år, syns det ble sirup og krevde nyinsrallasjon alt for ofte.

Jeg har både iPhone og iPad i tillegg, og disse kommuniserer trådløst med Mac uten at jeg trenger installere tredjeparts progammer.

Jeg syns backupløsningen til Mac er overelegen den for PC.

Takk for svar:) Jeg har mine PC'er i ca 3-4 år og den jeg har nå kosta vel 4500 kr..... Utmerket for mitt bruk iallefall, men skjønner at enkelte kanskje trenger annen type PC/Mac.

Det irriterte meg i sommer at jeg f.eks. ikke kunne gå inn på nettbanken via Ipaden (på ferie), men har skjønt at Ipad krever egen app fra banken osv.

Syns du. Og så har du brukt 17 innlegg i denne tråden på å si akkurat det. "jeg bare påpekte at..." At det er feil når andre mener noe annet. For du har rett. Det er bare det du påpeker. 17. ganger.

''Syns du. Og så har du brukt 17 innlegg i denne tråden på å si akkurat det. "jeg bare påpekte at..." At det er feil når andre mener noe annet. For du har rett. Det er bare det du påpeker. 17. ganger. – Havelar''

Fritidsproblemer, siden du sitter og teller andres innlegg?

''Noen kjører Mercedes, mens andre er fornøyde med en Skoda. Noen kjøper Miele mens andre er fornøyde med noe langt billigere. – Mrs Doolittle''

Joda, men så viser det seg jo at Apple verken er Mercedes-Benz eller Miele, men en veldig dyr VW hva angår pålitelighet. Apple har helt greie maskiner, bevares, men det meste er over-hype.

Vis meg da en ny undersøkelse som forteller at Apple ligger midt på treet hva pålitelighet angår siden du tydeligvis vet dette så godt. Hvis du ikke gjør det, så mener jeg det er bevist at du farer med løgn. En undersøkelse fra etter at Apple faset ut MacBook for to år siden, ettersom langt de fleste reparasjoner på Mac skyldtes den hvite plastikken de brukte der.

Vis meg da en ny undersøkelse som forteller at Apple ligger midt på treet hva pålitelighet angår siden du tydeligvis vet dette så godt. Hvis du ikke gjør det, så mener jeg det er bevist at du farer med løgn. En undersøkelse fra etter at Apple faset ut MacBook for to år siden, ettersom langt de fleste reparasjoner på Mac skyldtes den hvite plastikken de brukte der.

Hva så?

Du har jo selv snakket om andre Apple-problemer i denne tråden.

Å sortere ut enkelte modeller før man fører statstikk er juks. Eller, da kan vi jo ta bort alle de dårlige PC-modellene også?

Joda, for Mrs Doolittle skrev:

''Endringene må komme fra Microsoft, hvordan tastaturet oppfører seg er da softwarestyrt.''

Og poenget er at det må endringene ikke. Hver fabrikant kan legge ut tastaturet slik de ønsker, så lenge kodene de sender til PCen er korrekt.

Derfor kan også Lenovo bytte plassen for Ctrl og Fn tastene, uten at PCen behøver å vite det.

En driver i PCen kan så flytte om enda en gang, om nødvendig.

Saken er at folk ikke ønsker å ha en PC som har taster tilfeldig plassert, og så bytte og måtte lære seg ny plassering av funksjonstastene. Tror neppe fabrikantene ønsker dette heller.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...