Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg ble litt inspirert av tråden om bunad til jente. Sønnen vår skal konfirmeres til høsten og ønsker seg bunad. Vi har undersøkt priser og prøvd å finne noen som kan sy, men det ble for dyrt, det vi fort komme opp i 40.000 med alt tilbehør. Junior er informert om det, han ble litt skufftet men tok det pent. Han skal få bunad til 20-årsdagen sin, da er han ferdig utvokst.

Er det noen som har kjøpt/sydd bunad til sin sønn til konfirmasjon?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/390175-bunad-guttekonfirmant/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg kjenner ikke til noen, selv ikke i min inngifta bunads-familie. Flere av guttene der konfirmerte seg i bunad, men det var en slik ungdomsbunad som gikk på rundgang (som dåpskjoler og barnebunader gjør).

Er vel litt for stort risikoprosjekt; få gutter er ferdigvokst i 15-årsalderen.

Jeg kjenner ikke til noen, selv ikke i min inngifta bunads-familie. Flere av guttene der konfirmerte seg i bunad, men det var en slik ungdomsbunad som gikk på rundgang (som dåpskjoler og barnebunader gjør).

Er vel litt for stort risikoprosjekt; få gutter er ferdigvokst i 15-årsalderen.

Men det er da overhodet ingen som syr bunader som ikke kan legges ut? Det er jo en selvfølge at de kan det. Har de mye igjen å vokse på lengden, så blir det kanskje et problem. Men bredden kan alltids justeres.

Men det er da overhodet ingen som syr bunader som ikke kan legges ut? Det er jo en selvfølge at de kan det. Har de mye igjen å vokse på lengden, så blir det kanskje et problem. Men bredden kan alltids justeres.

Gutten min er nok ferdigvokst i lengden, han er 183 cm lang nå, men han er tynn og hengslete. Hvis han skulle få bunad nå i høst ville den sikkert bli for trang om noen år selv om den kan syes ut.

Jeg kan jo undersøke om det går an å få leid en bunad til konfirmasjonen.

Annonse

Gjest skreddersøm

Jakken / frakken på mange herrebunader er skreddersøm og det er _veldig_ store endringer som skal gjøres på en jakke som skal passe over ryggen til en tynn konfirmant, og til en ferdig utvokst mann. Det er selvsagt ikke alle som forandrer seg så mye, men de fleste, vil jeg tro.

Damebunadene er annerledes, både fordi jentene er tidligere ferdig utvokst enn guttene, og fordi det på mange (ikke alle) av bunadsmodellene er mer lagt opp til at mage og pupper skal få plass også når disse er store etter fødsel osv. Og fordi det er mer vanlig med løststittende jakke eller cape, og man slipper den mer intrikate jakkesømmen som skal sitte perfekt over ryggen.

De aller fleste bunader ersydd slik at man kan endre litt på størrelsen, men ikke _alt_ for mye, da sitter de ofte ikke pent.

Gutten min er nok ferdigvokst i lengden, han er 183 cm lang nå, men han er tynn og hengslete. Hvis han skulle få bunad nå i høst ville den sikkert bli for trang om noen år selv om den kan syes ut.

Jeg kan jo undersøke om det går an å få leid en bunad til konfirmasjonen.

Du bør heller leie ja.. Gutten min var diger til konfen og vi var helt sikker på at han ikke ville bli særlig større. Da var han 182cm og 75 kilo. Jottah.. Nå er han 18 og 185cm og 90 kilo.. Jeg tror ikke en bunad til ham ville blitt pen omsydd altså.

Du bør heller leie ja.. Gutten min var diger til konfen og vi var helt sikker på at han ikke ville bli særlig større. Da var han 182cm og 75 kilo. Jottah.. Nå er han 18 og 185cm og 90 kilo.. Jeg tror ikke en bunad til ham ville blitt pen omsydd altså.

Det var voldsomt til økning i vekt og høyde, tror nok ikke min gutt blir så svær. Han er allerede 10 cm høyere enn sine biologiske foreldre.

Det er vel både lengden og (særlig) skulderbredden som hos mange gutter forandrer seg mye etter konfirmasjonsalderen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...