Gå til innhold

Kul i munnen


stjernestøv

Anbefalte innlegg

stjernestøv

Kjenner jeg har en ganske stor kul inni munnen, på høyre side oppe. Noen som vet hva det kan være?

Har hatt vondt en stund og bestilte time i dag, men fikk ikke time før om to uker. Bør jeg ringe tannlegen igjen i morgen? Oppdagen kulen nå, og er litt skremt :-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

stjernestøv

Er kulen i kinnet eller i tannkjøttet?

I tannkjøttet, kjennes ut som en halv klinkekule når jeg tar inni munnen. Skrev "kul i munnen" på google og da stod det mye om kreft, redd :-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sommerblomsten

Det er størst sjanse for at det er noe uskyldige ufarlige greier.

Dette fant jeg på:

http://www.lommelegen.no/legesvar/%C3%B8m-kul-i-munnhulen

''Hei!

Jeg oppdaget i dagtidlig en liten kul inne i munnhulen. Når jeg tar på den er den litt øm og "bevegelig". Hva kan det være, mener den ikke var der i går kveld!

Takknemlig for svar!

Kvinne, 31 år

0

Svar

Hei!

Små ømme kuler som plutselig oppstår på innsiden av kinnet skyldes som regel at en av utførselsgangene fra en spyttkjertel til munnhulen er gått tett pga "spyttstein". Steindannelsen skyldes forandret saltinnhold og seighet i spyttet. Det er ufarlig, men nokså plagsomt mens det står på.

Det vanlige er at når du spiser eller tenker på god mat, vil spyttkjertlene produsere spytt og tømme dette til munnen gjennom utførselsgangene. Når de er tette, vil du få smerter og litt hevelse på grunn av presset mot åpningen, men hevelsen og smertene går over noen timer etter måltidet.

Betennelsesdempende medisiner, for eksempel naproxen, virker smertestillende og reduserer hevelsen som dannes inne i utførselsgangen, rundt spyttsteinen. Hvis hevelsen inne i gangen blir mindre, blir det bedre plass, og steinen kan passere og kommer ut i munnen og svelges. Naproxen skal ikke brukes hvis du har magesår.

Nesten alltid vil slike "propper" går over av seg selv. Dersom de ikke gjør det, kan de lett fjernes ved et lite inngrep. Av og till kan det sette seg infeksjon i området, spyttkjertelbetennelse, dette må behandles med antibiotika.

I første omgang synes jeg du skal kjøpe reseptfrie betennelsesdempende tabletter på apoteket, og mest sannsynlig vil det da gå over av seg selv.

''

Se også:

https://www.google.no/search?q=vond+kul+i+munnen&ie=utf-8&oe=utf-8&aq=t&rls=org.mozilla:nb-NO:official&client=firefox-a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tannkjøttet, kjennes ut som en halv klinkekule når jeg tar inni munnen. Skrev "kul i munnen" på google og da stod det mye om kreft, redd :-(

Tannbyll?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sommerblomsten

I tannkjøttet, kjennes ut som en halv klinkekule når jeg tar inni munnen. Skrev "kul i munnen" på google og da stod det mye om kreft, redd :-(

Kjære deg

Jeg håper at du greier å la være å være redd

Det du beskriver høres akkurat ut som slik det var for meg da jeg hadde en verkebyll i tannkjøttet pga dårlig tann.

Prøv å få hastetime til tannlegen

Jeg måtte ta både Ibux og Paracet samtidig, mot smertene. det virker best

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

stjernestøv

Det er størst sjanse for at det er noe uskyldige ufarlige greier.

Dette fant jeg på:

http://www.lommelegen.no/legesvar/%C3%B8m-kul-i-munnhulen

''Hei!

Jeg oppdaget i dagtidlig en liten kul inne i munnhulen. Når jeg tar på den er den litt øm og "bevegelig". Hva kan det være, mener den ikke var der i går kveld!

Takknemlig for svar!

Kvinne, 31 år

0

Svar

Hei!

Små ømme kuler som plutselig oppstår på innsiden av kinnet skyldes som regel at en av utførselsgangene fra en spyttkjertel til munnhulen er gått tett pga "spyttstein". Steindannelsen skyldes forandret saltinnhold og seighet i spyttet. Det er ufarlig, men nokså plagsomt mens det står på.

Det vanlige er at når du spiser eller tenker på god mat, vil spyttkjertlene produsere spytt og tømme dette til munnen gjennom utførselsgangene. Når de er tette, vil du få smerter og litt hevelse på grunn av presset mot åpningen, men hevelsen og smertene går over noen timer etter måltidet.

Betennelsesdempende medisiner, for eksempel naproxen, virker smertestillende og reduserer hevelsen som dannes inne i utførselsgangen, rundt spyttsteinen. Hvis hevelsen inne i gangen blir mindre, blir det bedre plass, og steinen kan passere og kommer ut i munnen og svelges. Naproxen skal ikke brukes hvis du har magesår.

Nesten alltid vil slike "propper" går over av seg selv. Dersom de ikke gjør det, kan de lett fjernes ved et lite inngrep. Av og till kan det sette seg infeksjon i området, spyttkjertelbetennelse, dette må behandles med antibiotika.

I første omgang synes jeg du skal kjøpe reseptfrie betennelsesdempende tabletter på apoteket, og mest sannsynlig vil det da gå over av seg selv.

''

Se også:

https://www.google.no/search?q=vond+kul+i+munnen&ie=utf-8&oe=utf-8&aq=t&rls=org.mozilla:nb-NO:official&client=firefox-a

Uff får håpe det er noe sånt, er redd døden kommer og henter meg :-(

Har vært redd for kreft, så mulig jeg har fremaldt dette selv. Dumme meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv

Kjære deg

Jeg håper at du greier å la være å være redd

Det du beskriver høres akkurat ut som slik det var for meg da jeg hadde en verkebyll i tannkjøttet pga dårlig tann.

Prøv å få hastetime til tannlegen

Jeg måtte ta både Ibux og Paracet samtidig, mot smertene. det virker best

Men det er ikke så vondt heller, er livredd jeg nå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sommerblomsten

Uff får håpe det er noe sånt, er redd døden kommer og henter meg :-(

Har vært redd for kreft, så mulig jeg har fremaldt dette selv. Dumme meg!

Er det like vondt eller vondere i morgen, og du ikke får tannlegetime på dagen, kan du prøve å få hastetime hos fastlegen i morgen så h*n får sett på kulen din.

Prøv å ikke bekymre deg.

Klem fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv

Er det like vondt eller vondere i morgen, og du ikke får tannlegetime på dagen, kan du prøve å få hastetime hos fastlegen i morgen så h*n får sett på kulen din.

Prøv å ikke bekymre deg.

Klem fra

Uff...

Takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv

Annonse

Gjest sommerblomsten

Ligner på en sånn tannbyll, håper jeg får komme til i morgen ellers blir jeg sprø.

Jeg bruker å få komme inn til tannlegen på dagen for å få sett på det når det oppstår dette og lignende hasteting med tennene.

Tannlegen tar nok røntgen og undersøker tann og tannkjøtt. Er det en byll, får man vanligvis antibiotika for at betennelsen skal gå ned før tannlegen ordner mer.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv

Jeg bruker å få komme inn til tannlegen på dagen for å få sett på det når det oppstår dette og lignende hasteting med tennene.

Tannlegen tar nok røntgen og undersøker tann og tannkjøtt. Er det en byll, får man vanligvis antibiotika for at betennelsen skal gå ned før tannlegen ordner mer.

Lykke til!

Ok, takk. Prøver å roe meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv

Fint :-)

Jeg håper at du får en fin kveld

Takk :)

Fin kveld...nei, men prøver å roe meg. Er flink til å tenke det verste, og har i det siste hatt sykdom og dødsangst. Er som jeg fremmkaller onde ting med tankene, det er skremmende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest forstår din angst

Takk :)

Fin kveld...nei, men prøver å roe meg. Er flink til å tenke det verste, og har i det siste hatt sykdom og dødsangst. Er som jeg fremmkaller onde ting med tankene, det er skremmende.

Har det slik selv oftere enn før. Grusomt mens det står på. Vet ikke om verre ting å ha angst for enn sykdomsangst. Selv har jeg hatt en tendens til å lese alt jeg har kommet over av på nettet. Ofte har det gjort meg mer bekymret, andre ganger har det gjort meg mindre bekymret. Jeg har i noen uker hatt et par røde flekker i huden på magen. Ligner eksemflekker. Plutselig ble jeg bekymret i dag. Først hadde jeg bestemt meg for at jeg ikke skulle lese noe på nettet. Men så leste jeg litt allikevel og fant ikke tegn på noe farlig. Men jeg leste lite. Har smurt med hydrocortison kl 18.00. Ser ingen bedring enda. Om ikke det hjelper er det kanskje sopp? Forstår godt din bekymring. Vet ikke hva jeg skal anbefale deg, men prøv å få kontroll på angsten. Selv har jeg den siste tiden begynt å godta angsten, kjenner etter på den og sier til meg selv at den skal få lov til å være der så lenge den vil være der. Det er en følelelse, den er ikke farlig. Tror det hjelper, men har bare helt i det siste begynt å tenke slik. Så mitt råd. Prøv å godta angsten, kjenn på den og se om den forsvinner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...