Gå til innhold

Togli - eller andre som kan tegnspråk

Anbefalte innlegg

Hva betyr et tegn der vedkommende på en måte tegner en bue, men den er ikke rett, men bølget (små bølger), like bred som personen selv omtrent? Hadde en her nettopp som ville ha en bok om det, men jeg aner jo ikke og de som var med vedkommende i dag kunne heller ikke akkurat det tegnet. Vedkommende er ellers mye interessert i fly, biler, tog o.l. i tillegg til høytider av alle slag - kan det ha noe med det å gjøre? Røyk eller skyer var det som slo meg, men jeg er sikkert helt på bærtur. :o)

Jeg er usikker på om dette er vanlig døve-tegnspråk eller mer tegn-til-tale da vedkommende verken hører eller snakker.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/390225-togli-eller-andre-som-kan-tegnspr%C3%A5k/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Annonse

Gjest togli

Viste han tegnet med pekefingeren eller med håndflaten e.l.?

Hvis det var med håndflaten, kan det ha vært, som prust sier, tegnet for "morsom" (han ville låne en morsom bok). Noe sier meg at dette er en person med andre utfordringer enn bare døvheten? Da kan det være verre å forstå hva som blir sagt....

Viste han tegnet med bare pekefingeren, kan han ha vist tegn til at han ønsket noe å skrive på for å gjøre seg forstått (hvis han da var en normaltfungerende døv?)

Viste han tegnet med pekefingeren eller med håndflaten e.l.?

Hvis det var med håndflaten, kan det ha vært, som prust sier, tegnet for "morsom" (han ville låne en morsom bok). Noe sier meg at dette er en person med andre utfordringer enn bare døvheten? Da kan det være verre å forstå hva som blir sagt....

Viste han tegnet med bare pekefingeren, kan han ha vist tegn til at han ønsket noe å skrive på for å gjøre seg forstått (hvis han da var en normaltfungerende døv?)

H*n brukte alle fingrene og bare den ene hånden. Vedkommende har nok adskillig større problemer enn "bare" å være døv ja. :o) Og noe så enkelt som "en morsom bok" er nok ikke det riktige svaret, det må være mye mer konkret enn det.

Annonse

Heller en bok om "hav" tenker jeg...... Da tegner man bølger med hele håndflata..

Det kunne vært vann (sjø) ser jeg ut fra denne:

http://www.minetegn.no/tegnordbok-flash-v2/index.html

men tegnet ble gjort mer i "regnbueform" med fingrene opp og håndflaten mot meg, men det er kanskje ikke så nøye?

Gjest togli

H*n brukte alle fingrene og bare den ene hånden. Vedkommende har nok adskillig større problemer enn "bare" å være døv ja. :o) Og noe så enkelt som "en morsom bok" er nok ikke det riktige svaret, det må være mye mer konkret enn det.

Hvis han holdt hånden (flat hånd med håndflaten ned) foran brystet med fingertuppene framover og laget "bølger" sidelengs, så sa han nok hav eller sjø... Hvis fingertuppene derimot var vendt til siden (flat hånd med håndflaten ned), og laget bølger sidelengs, så kan det være enten tegnet for "morsom" eller "Israel" (hånden er da nærmere haka)....

Han kan ikke ha sagt "fisk" da? Samme håndform som i tegnene jeg før har nevnt, men hånden står på "høykant"...

Du får lete litt på http://www.tegnordbok.no/ ;)

Gjest togli

Det kunne vært vann (sjø) ser jeg ut fra denne:

http://www.minetegn.no/tegnordbok-flash-v2/index.html

men tegnet ble gjort mer i "regnbueform" med fingrene opp og håndflaten mot meg, men det er kanskje ikke så nøye?

Sjekk tegnene for "hei", "himmel" og "mange".....

En person som f.eks. er hjerneskadet vil jo gjerne slite litt med språket, så det kan være at han hadde litt utydelig tegnbruk - og da er det ikke alltid like lett å tolke hva som blir sagt...

Hvis han holdt hånden (flat hånd med håndflaten ned) foran brystet med fingertuppene framover og laget "bølger" sidelengs, så sa han nok hav eller sjø... Hvis fingertuppene derimot var vendt til siden (flat hånd med håndflaten ned), og laget bølger sidelengs, så kan det være enten tegnet for "morsom" eller "Israel" (hånden er da nærmere haka)....

Han kan ikke ha sagt "fisk" da? Samme håndform som i tegnene jeg før har nevnt, men hånden står på "høykant"...

Du får lete litt på http://www.tegnordbok.no/ ;)

Nei, det var ikke fisk og jeg tviler veldig sterkt på at det var Israel eller morsomt også. :o)

Sjekk tegnene for "hei", "himmel" og "mange".....

En person som f.eks. er hjerneskadet vil jo gjerne slite litt med språket, så det kan være at han hadde litt utydelig tegnbruk - og da er det ikke alltid like lett å tolke hva som blir sagt...

Jeg aner ikke, det var ingen av de tre, men jeg heller foreløbig mest mot vann / sjø - skal se om jeg husker å spørre neste gang h*n kommer innom sammen med en som er flinkere i tegnspråk. :o) Det er vanligvis noe helt konkret h*n vil ha bøker om, med mye bilder.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...