Gå til innhold

Lån ved uføretrygd?


Gjest Melis37

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Melis37

Ja! Og det tok bare 10 dager eller noe slikt. Jeg fikk tilskudd også.

Kan jeg spørre om hvor mye du lånte? og om man må ha en kjempe god trygd for å få lånt?

Jeg er i prosessen å skal søke uføre,men har ikke noe sted å bo,bare leier her å der. Kunne godt tenkt meg å kjøpt noe å slått meg til ro :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bella Dotte

Kan jeg spørre om hvor mye du lånte? og om man må ha en kjempe god trygd for å få lånt?

Jeg er i prosessen å skal søke uføre,men har ikke noe sted å bo,bare leier her å der. Kunne godt tenkt meg å kjøpt noe å slått meg til ro :)

Jeg vil anta at det er lettest å få lån om man har en fast inntekt. Uføretrygd er en fast inntekt. Jeg har ung ufør.

Jeg hadde spart opp 250 000 i egenkapital, egntlig skulle dette være umulig på sosialstønad og attføring, men jeg klarte det. Jeg fikk låne 1,25 mill og fikk 400 000 i tilskudd, dermed kunne jeg kjøpe en leilighet til 1,9 mill. Nå fikk jeg en som jeg trives kjempegodt med, så jeg føler meg utrolig heldig og priviligert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Melis37

Jeg vil anta at det er lettest å få lån om man har en fast inntekt. Uføretrygd er en fast inntekt. Jeg har ung ufør.

Jeg hadde spart opp 250 000 i egenkapital, egntlig skulle dette være umulig på sosialstønad og attføring, men jeg klarte det. Jeg fikk låne 1,25 mill og fikk 400 000 i tilskudd, dermed kunne jeg kjøpe en leilighet til 1,9 mill. Nå fikk jeg en som jeg trives kjempegodt med, så jeg føler meg utrolig heldig og priviligert.

Så godt å høre at du fikk det til,og at du trives :) men jeg har ingen egenkapital,er det en bedre fordel å ha,om man skal søke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bella Dotte

Så godt å høre at du fikk det til,og at du trives :) men jeg har ingen egenkapital,er det en bedre fordel å ha,om man skal søke?

Jeg kan tenke meg at det kan trekke både opp og ned - for mye egenkapital kan ihvertfall gjøre det vanskeligere å få lån, tror jeg. Men det viktigste er om det er midler tilgjengelig i kommunekassa/boligkontoret, muligens var det mye til overs da jeg søkte i desember :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Melis37

Jeg kan tenke meg at det kan trekke både opp og ned - for mye egenkapital kan ihvertfall gjøre det vanskeligere å få lån, tror jeg. Men det viktigste er om det er midler tilgjengelig i kommunekassa/boligkontoret, muligens var det mye til overs da jeg søkte i desember :-)

OK :) takk for svar Bella Dotte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest boliglån

Jeg kjenner folk som har uføretrygd som har fått lån til bolig.

Jeg har forstått det slik at det er ved tidsbegrensede ytelser fra NAV at det er vanskelig å få tatt opp lån.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Melis37

Uføretrygd blir regnet som fast inntekt, så du kan få innvilget lån om du er ufør...

Er dette gjennom husbanken eller kan man låne i en bank?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bella Dotte

Er dette gjennom husbanken eller kan man låne i en bank?

Har man høy nok inntekt og egenkapital på 15%, kan man få lån i vanlig bank om man har en stor uføretrygd. Men for de fleste med uføretrygd er det startlån fra Husbanken (gitt av/gjennom kommunen/boligkontoret) som gjelder. Noen kommuner krever at du skal ha spurt/søkt hos en vanlig bank og fått avslag først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dette gjennom husbanken eller kan man låne i en bank?

Begge deler, husbanken har sine egen regler som er nøyere enn bankenes når det gjelder størrelse og andre ting som jeg egentlig ikke har greie på. Bankene gir lån ut fra inntekt og egenkapital, og der blir altså uføretrygd regnet som fast inntekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

serenity777

Vil tenke att det letteste for deg, er å få komunalt lån. Det fikk jeg for 14 år siden. Det er lån til borettslagleiligheter, mens husbanken kun gir til selveier. Kommunalt lån følges ofte godt opp med bostøtte, og til og med deleer av beløpet som tilskudd som er ett rente og avdragsfritt (!)lån som løper over 10 år. Slikt kan man få uten egenkapital.

Det var iallefall slik da jeg fikk det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bella Dotte

Vil tenke att det letteste for deg, er å få komunalt lån. Det fikk jeg for 14 år siden. Det er lån til borettslagleiligheter, mens husbanken kun gir til selveier. Kommunalt lån følges ofte godt opp med bostøtte, og til og med deleer av beløpet som tilskudd som er ett rente og avdragsfritt (!)lån som løper over 10 år. Slikt kan man få uten egenkapital.

Det var iallefall slik da jeg fikk det.

''komunalt lån ... er lån til borettslagleiligheter, mens husbanken kun gir til selveier. ''

Jeg vil korrigere litt her... Det er Husbanken som står bak både startlån og grunnlån, men kommunen avgjør hvem som skal få startlån. Startlån gis til kjøp av allerede eksisterende bolig, enten den er i borettslag eller selveier. Grunnlån gis direkte av Husbanken og skal brukes til oppføring av bolig.

''Kommunalt lån følges ofte godt opp med bostøtte''

Det er ingen automatikk i dette - men de som får lån via kommunen har gjerne så dårlig råd at de kvalifiserer til bostøtte.

''deler av beløpet som tilskudd som er ett rente og avdragsfritt (!)lån''

Enig. Saksbehandleren hos Lindorff (som administrerer lånet) nektet å innrømme dette, men jeg så likheten med "trygdebil"-ordningen, hvor de faktisk bruker dette uttrykket om tilskuddet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...